گروه شهری: شهرداری تهران و ستاد مبارزه با مواد‌مخدر روز گذشته در حاشیه همایش پیشگیری از اعتیاد، در زمینه پیشگیری و درمان سوءمصرف مخدر تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

سردار اسماعیل احمدی مقدم، دبیر ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، در این همایش در مورد همکاری با شهرداری تهران گفت: شهرداری در گذشته، مسئول نظافت خیابان‌ها و ارائه مجوز ساخت ساختمان‌ها بود، ولی در حال حاضر، شهرداری، شهر را قابل زندگی‌کرده و بسیاری از مشکلات بهداشتی، روانی و سلامت اجتماعی را فعالانه حل می‌کند و به‌نظر می‌رسد اگر شهرداری در کنار سایر ارگان‌ها حاضر نباشد، یک جای این کار می‌لنگد.

وی خاطر نشان کرد: شهرداری تهران برای سایر کلانشهرها، الگوی خوبی است و در عین حال در اجرای بسیاری از برنامه‌های درمان و پیشگیری از آثار سوء‌مصرف مواد‌مخدر تسهیل‌کننده بوده و می‌تواند‌ مشارکت‌های مردم را جذب کند.

احمدی مقدم تصریح کرد: همکاری ستاد مبارزه با مواد‌مخدر برای نجات، ‌بخش سالم جامعه است، اما در عین حال برنامه‌هایی را برای نجات معتادان امروز هم داریم.

پیشگیری اولویت دارد

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران هم در این همایش با بیان این مطلب که پیشگیری در شرایط فعلی بهتر از برخورد  و ایجاد محدودیت خواهد بود، عنوان کرد: اقدامات شهرداری، منافاتی با مسئولیت نیروی انتظامی ندارد و شهرداری در تعامل با سایر دستگاه‌های مرتبط فعال خواهد بود.

وی تاکید کرد: نجات افراد سالم جامعه و افراد خانواده‌های در معرض اعتیاد و ایجاد فضاهای آموزشی و درمانی و حتی پشتیبانی مالی آنها لازم است.

شهردار تهران اضافه کرد: شهرداری تهران به‌طور جدی ساماندهی مخروبه‌های شهر و گوشه و کنارهای پل‌ها، دخمه‌ها و اماکن غیرمسکونی را شروع کرده است و در حال حاضر با فنس‌کشی کناره‌های پل‌ها و ایجاد فضای بازی و پارک برای کودکان و خانواده‌ها زمینه حضور معتادان را به صفر می‌رساند.

قالیباف اظهار کرد: در مدت 30 ماه مسئولیتم در شهرداری تهران، حوزه مسائل آسیب‌های اجتماعی را مورد توجه جدی قرار داده‌ایم؛ چرا که در شرایط فعلی، علاوه بر مسائل اقتصادی، ‌کار، اشتغال، مسائل دیگر اجتماعی و فرهنگی، دشمنان نظام و انقلاب به‌دنبال بی‌هویت کردن جوانان ما هستند.

تفاهمنامه بین شهرداری تهران و ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به‌مدت 3 سال تنظیم شده است و برنامه‌ریزی های مشترک برای پیشگیری و درمان اعتیاد براساس سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد‌مخدر شامل اجرای طرح‌های درمانی و پیشگیری از اعتیاد، حمایت و توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه، دعوت از نمایندگان تام الاختیار شهرداری تهران در کمیته‌های پیشگیری و درمان ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و هماهنگی با دستگاه‌های عضو ستاد  و شهرداری تهران به‌منظور تدوین و نظارت برنامه‌های عملیاتی مورد توافق را دربرمی‌گیرد.