سیدمسعود جزایری* 1- در 12 تیر ماه سال 1367 یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی پس از برخاستن از فرودگاه کیش، بر فراز آب‌های خلیج‌فارس، هدف 2 فروند موشک ناو آمریکایی وینسنس قرار گرفت

و همه 290 نفر مسافر آن به‌شهادت رسیدند. مدتی بعد ویل راجرز فرمانده ناو مذکور توسط کاخ سفید و با دستان جورج بوش پدر، معاون رونالد ریگان به دریافت نشان شجاعت مفتخر شد!

2 - عمق حادثه سقوط هواپیما با شلیک یک ناو جنگی که به آخرین فناوری روز دنیا مجهز شده بود، بسیار زیاد و دردناک است؛ اقدام سبعانه دولت آمریکا در نصب مدال شجاعت یک عملیات نظامی بر سینه قاتل 290 مسافر، خارج از همه معادلات انسانی و در همه مکاتب، اقدامی ضدبشری به‌حساب می‌آید، مع‌الاسف در منطق لیبرال دمکراسی حاکم بر آمریکا، چندان هم غیرمترقبه نیست.

تاریخ کوتاه لیکن سراسر جنایت آمریکا از بدو تأسیس تاکنون داستان‌های خوفناک قتل انسان‌های بی‌گناه را در سینه خود به امانت گذاشته است. آیا درهای این صندوقچه جنایت روزی باز شده و جنایتکاران به دام خواهند افتاد؟

3- اگر مردم آمریکا نمی‌خواهند شریک جرم دولتمردان خود باشند، باید مهر سکوت را بشکنند و قبل از آنکه دیگران متعرض آنها بشوند، خود گریبان حاکمانشان را بگیرند.

چنانچه از شهروندان آمریکایی درباره ماجرای سقوط هواپیمای ایرباس به‌دستور دولتمردانشان سئوال شود، ممکن است اظهار بی‌اطلاعی کنند.

متأسفانه این «ندانستن» و «ندانستن‌های» بی‌شمار دیگر، قابل انکار نیست؛ چراکه نظام اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای ایالات متحده از آنچنان سانسور و محدودیت‌های قوی‌ای برخوردار است که اجازه نمی‌دهند شهروند آمریکایی به هر خبری دسترسی پیدا کنند.

با این وجود هنوز جای این سئوال از آمریکایی‌ها باقی است که تا کی مردمان سایر جوامع باید تاوان بی‌اطلاعی، کم‌اطلاعی و غلبه دروغ بر فکر و اندیشه آنها را بدهند.

تا کی گروه‌گروه مردم جهان از ویتنام تا بوسنی‌هرزگوین، تا آفریقا، تا افغانستان و تا عراق باید قربانی امیال حیوانی سردمداران و رؤسای 2 حزب جمهوریخواه و دمکرات حاکم بر کاخ سفید بشوند.

4 - در قتل 290 مسافر هواپیمای ایرباس ایران، 3 رئیس‌جمهوری آمریکا یعنی ریگان، بوش پدر و بوش پسر، گناهکار هستند، ممکن است شهروند عادی آمریکایی از فاجعه‌ای که 20 سال قبل دولتش بر سر عده‌ای بی‌گناه آورده است بی‌اطلاع باشد، لیکن نخبگان و دولتمردان آمریکایی از این امر مستثنی هستند.

همچنین چه‌بسا از دریچه دید جورج بوش رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا که دستانش به خون صدها هزار نفر تنها در افغانستان و عراق آلوده است، کشتار 290 انسان رقم قابل‌ملاحظه‌ای نباشد و لذا هرگز در مخیله‌اش نیامده است که از خانواده‌های قربانیان و دولت و ملت ایران معذرت‌خواهی کند، لیکن بدون تردید در محکمه تاریخ، بوش پدر و بوش پسر در کنار راجرز به دار مجازات آویخته خواهند شد.

5 - ما به‌نام انسانیت وظیفه داریم در هر کجا که به انسان‌ها ظلم می‌شود در برابر آن بایستیم. کدام ظلم بالاتر از تکه‌تکه کردن ده‌ها مسافر یک هواپیما که با نقشه قبلی توسط موشک‌های رزم‌ناو شرور آمریکایی در خلیج‌فارس به ابدیت پیوستند.

* معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح