تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۶

گروه شهری: اگر تا کنون این شهروندان بودند که از مدیران شهری گرفته تا مسئولان دولتی به داوری پرداخته و قضاوت می‌کردند کدام شهردار، شهردار بهتری است یا کدام مدیر بهتر حق و حقوق آنها را رعایت کرده، این بار شهرداری تهران درنظر دارد با کمک ساکنان پایتخت، به انتخاب شهروند نمونه بپردازد.

 این داوری را هم بر عهده خود شهروندان گذاشته تا قضاوت کنند کدام شهروندان در تهران به وظایف خود در قبال شهر و سایر همشهریانشان خوب عمل کرده‌اند. انتخاب شهروند نمونه که قرار است این هفته و از طریق شبکه 5 برگزار شود، آزمون خوبی برای هر یک از شما شهروندان است تا خود را در معرض قضاوت شهروندان بگذارید که آیا شهروند وظیفه‌شناسی هستید یا آن قدر که شما از شهر سود می‌برید آیا به پایتخت سود می‌رسانید؟

این مسابقه را مرکز نظارت همگانی شهرداری تهران با این هدف برگزار می‌کند تا شهروندان یاد بگیرند که باید علاوه بر نظارت بر عملکرد مدیران شهری بر عملکرد همشهریانشان هم نظارت داشته باشند.

 شهروند نمونه را شهروندان انتخاب می‌کنند

به گفته علیرضا محمودی رئیس مرکز نظارت همگانی شهرداری تهران(1888) در این مسابقه شهروندان فرصت دارند تا 20 تیرماه با شبکه 5 تماس گرفته و برای شرکت در آن ثبت نام کنند.

هدف از برگزاری مسابقه بزرگ انتخاب شهروند نمونه تهران توسط شهروندان، یادآوری وظایف شهروندی است. در این برنامه شهروندان در رسانه ملی در مقابل شهروندان قرار می‌گیرند تا چگونگی رفتار مطلوب همراه با رفاه و آرامش را ترسیم کنند.

در این برنامه شهرداری قصد دارد رفتارها و عملکرد شهروندان را در معرض قضاوت خودشان قرار دهد.به گفته محمودی همانطور که شهروندان از حاکمیت توقعی دارند حاکمیت هم می‌خواهد بداند آیا شهروندان به‌عنوان یک شهروند نمونه خود را مقید به رعایت قوانین می‌دانند یا خیر.

بر همین اساس است که مسابقه بزرگ شهروند نمونه توسط مرکز نظارت همگانی شهرداری و تهران و شبکه 5 طراحی شده و در این برنامه رفتارهای شهروندان به قضاوت و داوری نهاده می‌شود.

محمودی رویکرد مرکز نظارت همگانی شهرداری تهران را توجه و تدوین حقوق و تکلیف متقابل شهروندان نسبت به همدیگر و نسبت به مدیران شهری دانست.به گفته وی از نگاه اصل 8 قانون اساسی نظارت شامل سه بخش است؛ نظارت حاکمیت بر شهروندان، شهروندان بر شهروندان و شهروندان بر حاکمیت.

محمودی اعتقاد دارد که در بحث نظارت شهروندان بر حاکمیت اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته است. در جایی که حاکمیت باید به شهروندان خدمت رسانی کند تا حدودی نقش خود را خوب ایفا کرده است اما اداره و مدیریت شهر تنها از سوی مجریان شهر و بدون همکاری شهروندان غیرممکن است.

 هر روز جمعیت بیشتر می‌شود، شیوه زندگی فرق می‌کند و نیازهای جدیدی شکل می‌گیرد و روابط پیچیده در جامعه شکل می‌گیرد، بنابراین اگر شهروندان نخواهند سهم خود را در مدیریت شهر بپردازند هرج و مرج شهر را فرا می‌گیرد.

 بر همین اساس و به گفته محمودی شهرداری تهران قصد دارد که در زمینه نظارت شهروندان بر شهروندان فرهنگسازی کند تا به‌صورت مشارکتی پایتخت با همکاری شهروندان اداره شود.وی تاکید کرد:« در این مسابقه رفتارهای و عملکرد شهروندان سنجیده می‌شود تا برای توسعه گام مثبتی برداشته شود.»

شهر، یک خانه بزرگ

 کارشناسان جامعه را یک خانواده بزرگ می‌دانند یا شاید خانواده را یک جامعه کوچک شده. از هر سوی که به این ماجرا نگاه کنید نظم و انضباط و اداره آنها زمانی در مسیر مطلوب می‌افتد که تمامی اعضای آن تلاش کنند  قوانین و مقررات تدوین شده آن را رعایت کنند.

 انجام وظایف هر فرد در قبال افراد دیگر و رعایت حریم دیگران از جمله پایه‌های اصلی و اصول غیرقابل انکار برای زندگی در یک شهر مطلوب است. اما رسیدن به این مرحله برای کشوری چون ما که در حال‌گذار  یک جامعه سنتی به مدرن است با مشکلاتی روبه‌رو شده که مختص تمامی کشورهایی همسان و مشابه ایران است.همین مسئله باعث شده تا شهرداری در برنامه‌های تشویقی و آموزشی خود را و روش زندگی مطلوب در کلانشهری چون تهران را به شهروندانش یادآوری کند.

انتخاب شهروند نمونه توسط شورایارها

محمودی گام بعدی برای بستر‌سازی‌ و فرهنگ‌سازی‌ برای مشارکت شهروندان در اداره شهر تهران را انتخاب شهروندان نمونه از طریق شورایای‌های هر محله عنوان کرد.به گفته وی اسامی شهروندان نمونه برای تشویق سایر شهروندان به رعایت قوانین و مقررات و ساختن شهری مطلوب، در بهمن ماه سال‌جاری همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب  اعلام و از آنها ‌ تقدیر می‌شود.

رئیس مرکز نظارت همگانی شهرداری تهران معیار این مسابقه را سنجش رفتار‌های شهروندی در حوزه مدیریت شهری دانست.شهرداری می‌خواهد بداند که یک شهروند نمونه چقدر به ضوابط و آیین نامه‌های موجود که برای رفاه حال آنها تدوین شده پایبند است.

به هر حال نظام‌های شهری هر روز پیچیده‌تر می‌شود، تنها زمانی در میان این پیچیدگی و شلوغی می‌توان زندگی مطلوبی  داشت که با حقوق دیگران آشنا و به رعایت آن عادت کنیم.