تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۹

تازه ترین آمار مرکز تحقیقات و توسعه بازار سرمایه از بازده 1.5 درصدی سرمایه گذاری در بورس در 80 روز نخست سال جاری حکایت دارد.


به گزارش گروه بورس روزنامه همشهری، سرمایه گذاران در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران تا 20 خرداد ماه امسال به طور میانگین 1.5 درصد سود کسب کرده اند. این میزان بازده در حالی محقق شده که در سال 84 بورس تهران هیچ گاه از زیان بیرون نیامد و در پی رکود طولانی مدت بازار به طور متوسط 17 درصد زیان دیدند. در دوره سپری شده از سال 85 شاخص قیمت و بازده نقدی که نشان دهنده میانگین بازده بازار سهام تهران است، 400 واحد افزایش یافته و به مرزهای فراتر از 27 هزار واحد رسیده است.

آمار مرکز تحقیقات و توسعه بازار سرمایه نشان می دهد: در بهار 85 ارزش جاری بازار سهام تهران یک درصد افزایش یافته وبه 330 هزار میلیارد ریال نزدیک شده است. در این مدت به ارزش سهام حاضر در بورس تهران 3 هزار و 300 میلیارد ریال افزوده شده است.

از طرف دیگر اطلاعات استخراج شده در این مرکز حاکی است: در طول بهار سال جاری سهام صنعتی بورس تهران نسبت به سهام شرکت های واسطه گری مالی اعم از سرمایه گذاری، بانک ها و هلدینگ ها از وضعیت مناسب تری برخوردار بوده اند، به طوری که در مقابل افت 3.1 واحدی شاخص مالی، شاخص صنعت ظرف 3 ماه اخیر1.3  درصد رشد کرده و از رقم 7 هزار و 500 واحد فراتر رفته است.

براساس این گزارش، از ابتدای امسال تا بیستم خرداد ماه جاری در مجموع 7 هزار و 850 میلیارد ریال نقدینگی به سوی بورس تهران سرازیر شده، این میزان نقدینگی برای خرید2.2 میلیارد برگه سهم در تالارهای مبادلات پرداخت شده است.

در طول سال جاری به طور متوسط در هر روز ارزش مبادلات بورس تهران 160  میلیارد ریال بود که در مقایسه با ارقام مبادلات انجام شده در پاییز و زمستان پارسال از رشدی مطلوب حکایت دارد. در طول بهار ۸۵ فقط طی 19 روز شاخص عملکرد بازار منفی بوده و با افت مواجه شده در این مدت طی 49 روز درهای تالار بورس تهران به روی متقاضیان سرمایه گذاری باز بوده است.

آمار مرکز تحقیقات بازار سرمایه نشان می دهد؛ نیمی از ارزش بازار سهام تهران در حال حاضر به 19 شرکت پذیرفته شده در بورس اختصاص یافته، ضمن این که 52 شرکت فعال در بازار در مجموع 75 درصد کل ارزش های موجود در بورس را در اختیار گرفته اند.

طبق آمار این مرکز، سایپا با ارزش بازاری در حدود 23 هزار میلیارد ریال بزرگترین شرکت بورس به حساب می  آید، سرمایه گذاری غدیر نیز با توجه به ارزش بازار 20 هزار و 200 میلیارد ریالی آن در جایگاه دوم ایستاده، ارزش بازار سهام ایران خودرو نیز در مرز 15 هزار و 500 میلیارد ریال قرار گرفته و این شرکت را در رتبه سوم جدول بزرگان بورس نشانده است.