همشهری‌آنلاین: کارشناسان و کمیسیونرهای عضو گروه کشورهای اسلامی در حال توسعه (D8) امروز جمعه با پیشنهاد ایران درباره تشکیل گروه کاری کشاورزی موافقت کردند

کارشناسان و کمیسیونرهای عضو گروه کشورهای اسلامی در حال توسعه (D8) امروز جمعه در ششمین دوره اجلاس این گروه در مالزی با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران درباره تشکیل گروه کاری کشاورزی با هدف مقابله با بحران افزایش قیمت مواد غذایی موافقت کردند. کارشناسان ارشد سازمان D8 همچنین نخستین بار طرح هیئت جمهوری اسلامی ایران برای تدوین برنامه دهساله گروه D8 را تصویب کردند.

اعطای تسهیلات روادید تجاری به اعضای D8 افزایش مبادلات تجاری، کاهش تعرفه‌های گمرکی و ارتقای همکاری‌های صنعتی از محورهای دیگر مذاکرات کارشناسان ارشد گروه D8 بوده است.

سلیمان پور مدیرکل همکاری اقتصادی و بین‌الملل گروه D8 نیز درمصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اشاره به پیشنهاد ایران برای تدوین برنامه دهساله D8 گفت :این برنامه از امسال آغاز و تا سال 2018به عنوان یک برنامه ده ساله ادامه خواهد داشت و در زمینه های مختلف اعضای گروه D8 را به همکاری می طلبد.

سلیمان پور با اشاره به اینکه افزایش همکاری‌های تجاری از محورهای اصلی برنامه دهساله D8 است افزود: ارتقای همکاری بخشهای خصوصی در تجارت و ایجاد یک سیستم تجارت ترجیحی (پی.تی.ای) در منطقه از مهمترین رویکردهای برنامه دهساله D8 است.

وی همچنین از تصویب ارائه گواهی مبدا و ثبت تسهیلات تعرفه ای در میان کشورهای D8 خبر داد و گفت: ارتقای همکاری های صنعتی با تشکیل کارگروه ویژه‌ای شامل مقامات صنعتی کشورهای عضو از اهداف چشم انداز دهساله گروه D8 است.

مدیرکل همکاری اقتصادی و بین الملل گروه D8 بحران غذایی در جهان و دغدغه کشورهای برای حل این مسئله را یادآور شد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در نشست امروز D8 با ارائه پیشنهادی درباره تشکیل یک گروه کاری کشاورزی تلاش می‌کند با کمک اعضای D8برای حل این بحران و کاهش فشار ناشی از افزایش قیمتها چاره اندیشی کند.

ششمین نشست دوره ای گروه کشورهای اسلامی در حال توسعه با عنوان مواجه با چالش‌ها از طریق همکاری‌های خلاقانه در کوالالامپور پایتخت مالزی آغاز به کار کرد.

کارشناسان یا کمیسیونرهای عضو گروه D8 در این نشست دو روزه با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و بحث و تبادل نظر درباره طرح ها و مصوبات این گروه ، پیشنهادهای مجمع کارشناسی را به نشست وزرای امور خارجه D8 ارائه می کنند.

وزرای امور خارجه D8 هم یکشنبه و دوشنبه شانزدهم و هفدهم تیر در نشست خود مصوبات و پیشنهادات مجمع کارشناسان را بررسی و برای تصویب نهایی به اجلاس سران  که سه شنبه هجدهم تیر برگزار می شود تقدیم می‌کنند.

ششمین اجلاس دوره‌ای D8 جمعه با حضور کارشناسان ارشد و کمیسیونرهای اعضا در کوالالامپور پایتخت مالزی آغاز به کار کرد.

احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیئتی بلندپایه از کشورمان در نشست کوالالامپور شرکت می‌کند.

در اجلاس سران D8 در کوالالامپور، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، ترکیه، پاکستان و اندونزی در بالاترین سطح اجرایی و بنگلادش، نیجریه و مصر در سطح وزیر شرکت خواهند کرد.

سران کشورهای عضو D8 در ششمین اجلاس دوره‌ای این گروه راهکارهای افزایش همکاری‌ها و مناسبات کشورهای عضو، مهمترین مسایل منطقه‌ای و جهانی و نیز برنامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشورهای D8 در دهه دوم هزاره سوم میلادی را بررسی خواهند کرد.

همچنین سران D8 در پایان اجلاس مالزی بیانیه مشترکی صادر خواهند کرد. بر پایه این گزارش؛ در ششمین نشست سران D8 ریاست دوره‌ای این گروه از اندونزی به مالزی انتقال خواهد یافت