همشهری آنلاین - سپیده بهکام: بازگشایی نماد فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان، فولاد خراسان و کشتیرانی جمهوری اسلامی و نیز معاملات انجام شده روی سهام سرمایه‌گذاری امید و پالایش نفت اصفهان، روز بی‌سابقه‌‌ای را برای بورس تهران رقم زد.

در این روز بازگشایی نماد سه شرکت فولادی فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد خراسان پس از تعدیل مثبت پیش‌ینی سود این شرکت‌ها موجب شد شاخص بورس (شاخص قیمت و بازده نقدی) دو هزار و ۹۲۵ واحد جهش مثبت را تجربه کند و به ۴۷ هزار و ۱۷ واحد صعود کند.

شاخص قیمت (شاخص کل قیمت سهام) نیز امروز به طور بی‌سابقه‌ای ۵۹۰.۵ واحد افزایش پیدا کرد و به ۱۲ هزار و ۵۱۲ واحد نزدیک شد.

همچنین شاخص بازار اول (شاخص عملکرد تالار اصلی) با ۴۴۷ واحد رشد روی ۱۱ هزار و ۸۱ واحد ایستاد و شاخص بازار دوم (شاخص عملکرد تالار فرعی) با ۹۴۷ واحد تغییر مثبت در پایان معاملات خود را به ۱۲ هزار و ۹۶۲ واحد رساند.

از سوی دیگر امروز با توجه به توقف نماد اکثر شرکت‌های سیمانی برای اعلام اطلاعات جدید مربوط به دریافت مجوز افزایش نرخ فروش، شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در پرتفوی خود سهام این شرکت‌ها را دارند، مورد توجه بازار قرار گرفتند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملی، سپه و توسعه صنعتی اشاره کرد که برای آنها صف خرید تشکیل شد.

اما مهمترین شرکت‌های متاثر از تحول سیمانی‌ها، دو شرکت سرمایه‌گذاری امید و غدیر هستند که با صف‌های بسیار سنگین چند ده میلیونی مواجه شده‌اند.

در جریان معاملات روز شنبه ۱۵ تیر، ۶۸۱ نفر در صف خرید بیش از ۳۱ میلیون سهم سرمایه‌گذاری امید به ارزش ۱۶۶.۷ میلیارد ریال ایستادند.

همچنین یک هزار و ۱۸۲ نفر نیز برای خرید ۵۶.۴ میلیون سهم سرمایه‌گذاری غدیر به ارزش ۱۳۷ میلیارد ریال اقدام کردند.

تعداد دستور خریدهای صادر شده برای سهام چادرملو نیز امروز به ۸۷۲ دستور خرید برای حدود ۸.۳ میلیون سهم به ارزش ۱۲۱ میلیارد ریال نزدیک شد.

طی مبادلات امروز بورس اوراق بهادار تهران ۸۰ نفر برای خرید بیش از دو میلیون سهم پالایش نقت اصفهان به ارزش ۱۲.۳ میلیارد ریال اقدام کردند.

در آن سوی بازار هم مجتمع فولاد خراسان مقام اول را داشت به طوری که ۸۷ دستور فروش برای حدود ۷۷۵ هزار و ۷۶۰ سهم این شرکت به ارزش ۵.۴ میلیارد ریال صادر شد.

طی معاملات بورس تهران در روز شنبه ۱۵ تیر در مجموع ۶۹۰ میلیون سهم به ارزش ۱۵۱ هزار و ۳۲۵.۴ میلیارد ریال دست به دست شد.