پیرترین پلیکان خراسان جنوبی که یارش را دو سال پیش از دست داده بود، دیگر طاقت تنها ماندن را نداشت و پس از ۳۰ سال به خواب ابدی فرورفت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در زلزله‌ شهریور سال ۵۷ تعدادی از پلیکان‌های مهاجر زیر آوار ماندند و تنها دو پلیکان جان سالم در بردند. آنها حدود ۳۰ سال پیش به باغ زیبای طبس آورده شدند؛ از آن پس این باغ زیبا با وجود این پلیکان شناخته می‌شد و هر سال گردشگران بسیاری برای دیدنش صف می‌بستند. روز گذشته خبری تلخ آمد و آن اینکه پلیکان مسن باغ گلشن طبس تلف شده است؛ پلیکانی که دیگر شاید نتوان مانند آن را یافت؛ درست است، مسن‌ترین پلیکان که حدود ۳۰ سال قبل به باغ گلشن طبس انتقال داده شده بود، در اثر کهولت سن تلف شد.

در دهه ۵۰ خورشیدی دو پرنده مهاجر بر اثر گم کردن مسیر به طبس می‌رسند و در باغ گلشن طبس سکنی گزیده و مورد توجه مردم قرار می‌گیرند. در زلزله سال ۵۷ یکی از دو پرنده در زیر آوار می‌میرد؛ چند سال بعد تعدادی پلیکان به طبس منتقل می‌شوند که امروز یکی از نمادهای شهر طبس به شمار می‌روند. این پلیکان پس از تلف شدن، بلافاصله برای کالبدگشایی و بررسی علت مرگ به شبکه دامپزشکی شهرستان طبس منتقل شد.

پلیکان بومی شهرستان طبس نیست اما محیط زیست نظارت لازم را بر نحوه زندگی این نوع پرنده داشته است. مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی در این باره گفت: دو پلیکان در باغ گلشن طبس زندگی می‌کردند که یکی از آن‌ها دو سال پیش مرد و دیگری که نر بوده روز گذشته در ۳۰ سالگی از دنیا رفت. با توجه به کالبدشکافی بیماری خاصی در بدن این پلیکان مشاهده نشده و کارشناسان دامپزشکی علت مرگ را کهولت سن یا ضربه دیدن هنگام پرواز تشخیص داده‌اند.

محمد اصغرزاده افزود: چند جای کبودی روی بدن این پرنده مشاهده شده که احتمالا در حین پرواز اتفاق افتاده است، اظهار کرد: این پرنده گوشت خوار بوده و بر همین اساس، احتمالاتی مبنی بر ابتلا به بیماری‌های میکروبی، ویروسی و انگلی وجود داشت که پس از بررسی، این مورد رد شد.

وی تصریح کرد: این پرنده‌ها کمیاب هستند و در تمام این سال‌ها در باغ گلشن شرایط بهداشتی با نظارت کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست برای زندگی آن فراهم بود. اکنون دیگر از این نوع پلیکان در خراسان جنوبی وجود ندارد و آمادگی داریم با هماهنگی محیط زیست و درخواست شهرداری پرنده‌ای را در این باغ جایگزین کنیم.

برچسب‌ها