جشنواره بزرگ تابستانی پایتخت، با حضور شهردار تهران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گشایش یافت.

شهردار تهران در مراسمی که به مناسبت برپایی این جشنواره برگزار شده بود گفت: داشتن و نداشتن پول نباید به معنای داشتن اوقات فراغت خوب یا بد باشد، بلکه مدیریت شهری با هدفمند کردن برنامه‌ها و تخصیص درست منابع مالی باید بهترین فرصت‌ها را برای اقشار مختلف در ابعاد مختلف متناسب با نیازشان فراهم کند.

شهردار تهران یکی از بارزترین وظایف شهرداری‌ها را توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه دانست و تأکید کرد که این اقدام  بسیاربا اهمیت‌تر از کارهای خدماتی و عمرانی است.

از نظر وی پاسخگویی مناسب به نیازهای اجتماعی و فرهنگی و آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان، آموزش حقوق و تکالیف اجتماعی و ارتقای فرهنگ عمومی به کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر و محلات خواهد انجامید.

قالیباف خواهان آن شد با توجه به همزمان شدن ایام اوقات فراغت امسال با ماه‌های پرسرور رجب و شعبان اتفاقات خوبی متناسب با شعائر دینی در حوزه فرهنگی بیفتد.

وی معتقد است: همان طور که ماه‌های حزن و اندوه را به‌گونه‌ای مناسب پاس می‌داریم، باید از اعیاد مذهبی ۲ ماه پیش رو نیز بهره‌برداری مناسب صورت گیرد تا باعث پویایی و زنده بودن جامعه شود و این فرصت همان فرصت تاریخی دوران مسئولیت ماست.

وی در این باره بر ضرورت استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های نهادهای عمومی، دولتی و سازمان‌های غیردولتی تاکید کرد.

به گزارش همشهری جشنواره تابستانی پایتخت که تا 22 تیرماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزارشده است در نظر دارد شماری از مجموعه فعالیت‌های شهرداری را در طول تابستان به‌طور متمرکز در این نقطه نمایش دهد، به همین منظور برپایی ده‌ها غرفه گلیم بافی، عکاسی، قلاب‌بافی، نقاشی، موسیقی، خیاطی، شیشه گری، و.... ازجمله برنامه‌های تدارک دیده شده در این جشنواره است.

بنابراین گزارش، شهرداری تهران در ۳۷۱ محله شهر تهران پیش‌بینی ستاد اوقات فراغت و در ۱۲۲ بوستان، سامانه‌های نشاط راه‌اندازی کرده است. شهرداری تهران همچنین به‌مدت 5 شب جنگ شادی در محل بوستان لاله برگزارخواهدکرد در این جنگ از حضور هنرمندان و ورزشکاران نیز استفاده خواهد شد.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در فصل تابستان ۵ هزار عنوان برنامه با ۱۳ هزار و ۵۰۰ اجرا در نظر گرفته است و سعی کرده در نقاطی که خلأ وجود دارد، با ایجاد خانه‌های فرهنگ تابستانی، و دیگر مراکزی از این دست این کمبودها را جبران کند.

مخالفت با واگذاری مسئولیت طرح ترافیک به شورای‌عالی ترافیک

قالیباف، در حاشیه مراسم افتتاحیه جشنواره بزرگ تابستانی پایتخت، که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد سپردن مسئولیت تعیین قیمت مجوز‌های طرح ترافیک از شهرداری به دولت(شورای‌عالی ترافیک) اظهار کرد: این طور که معلوم است نه تنها تعیین قیمت مجوز ترافیک، بلکه مسئولیت تعیین تکلیف محدوده ترافیک و نوع طرح ترافیک نیز ظاهرا بر عهده وزارت کشور و شورای‌عالی ترافیک واگذار شده است که این تصمیم یعنی متمرکز کردن کار در دولت و دخالت در امور شهرداری‌ها.

شهردار تهران در ادامه گفت: شهرداری تهران، مخالف این اقدام است و به هیچ وجه در جریان واگذاری این اختیارات به شورای‌عالی ترافیک نبوده است اما با وجود انتقادات مطروحه خود را ملزم به اجرای تصمیم دولت می‌دانیم.

شهردار تهران در پاسخ به سؤال همشهری درباره میزان تاثیر شهرداری بر تغییر این تصمیمات درصورت برگزاری جلسات مشترک با مسئولین وزارت کشور گفت: به هیچ وجه در جریان برگزاری جلسه‌ای نیستم، اما اگر جلسه‌ای تشکیل شود، حتما در آن حاضر خواهم شد.

روزنامه همشهری در جشنواره

روزنامه همشهری درایام فعالیت نمایشگاه، با برپایی غرفه‌ای برنامه‌هایی را برای بازدید‌کنندگان این جشنواره تدارک دیده است.

چاپ ویژه نامه ۱۶ صفحه‌ای با موضوع اوقات فراغت، راه‌اندازی پایگاه اینترنتی تهرونی به‌منظور اطلاع رسانی و انتشاراخبارنمایشگاه، برگزاری نشست‌های تخصصی ومیزگردهایی با موضوع اوقات فراغت براساس هویت محله‌ها، برگزاری مسابقه عکس تابستان وچاپ کتابی نفیس ازعکس‌های برتر، مسابقه زنگ انشای تابستان، انتخاب بهترین خاطره تابستان و ثبت نام ازخبرنگاران افتخاری همشهری محله ازجمله برنامه‌های این غرفه دربزرگ‌ترین ونخستین جشنواره تابستانه شهرتهران است.