به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره وضعیت اتوبوسها با توجه به کاهش محدودیتهای مربوط به کرونا و شرایط نارنجی پایتخت از ابتدای هفته جاری، اظهار داشت: آمار مسافران اتوبوس همزمان با کاهش محدودیتهای کرونا چندان افزایش نیافته است و نسبت به قبل از کرونا که روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر با اتوبوس تردد میکردند، در حال حاضر آمار به حدود ۴۰۰ هزار مسافر در طول روز رسیده است.
وی افزود: البته بررسیهای ما از آمار مسافران مترو همزمان با کاهش محدودیتهای مربوط به کرونا به صورت آنلاین نیست چرا که سیستم اتوبوسرانی آفلاین بوده و هفت تا هشت روز طول میکشد تا آمار دقیق مسافران مشخص شود.
ترفع خاطرنشان کرد: عکسهای در فضای مجازی در مورد شلوغی اتوبوسها منتشر شده و به دست من هم رسیده است که مربوط به ساعات پیک و در اتوبوسهای تندرو در خط یک و ۷ است ولی به طورکلی در سایر خطوط افزایش چندان آمار مسافر نداشتهایم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر جهت شاغل کردن بخش خصوصی در اتوبوسرانی مشکل داریم، گفت: بخش خصوصی اعلام کرده به دلیل کاهش آمار مسافر، حتی پول سوخت اتوبوسهای آنها تأمین نمیشود برای همین تمایل جهت فعالیت ندارند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پاسخ به این پرسش که چرا از اتوبوسهای بخش خصوصی در مسیرهای تندرو و پرمسافر استفاده نمیشود، گفت: اتوبوسهای تککابین درِ آنها در سمت راست و به ایستگاه ها نمی خورد ولی اتوبوسهای تندرو درِ آنها سمت چپ است.
وی گفت: برخی به ما گفتهاند که از اتوبوسهای نهادهای دولتی یا انتظامی برای خطوط مختلف استفاده کنید، در حالی که نه تنها این اتوبوسها دستگاه کارتخوان ندارند، بلکه ما هم نداریم که برای آنها این دستگاهها را نصب کنیم. از طرفی اتوبوسهای قدیمی جهت سوار شدن چند پله دارد و در کریدور آنها به دلیل باریک بودن، امکان رد شدن مسافران در کنار یکدیگر بسیار سخت است.