کَشَف‌رود در میان دره‌ کَشَف‌رود خراسان رضوی جاری است. این رود ٢٩٠ کیلومتری به دلیل خشکسالی و احداث سد روی سرشاخه‌های آن خشک شده و فقط در مواقع سیلاب آب دارد اما در طول سال پساب و فاضلاب شهری و خانگی در آن تخلیه و جاری می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، چند ماه از تشکیل کمیته ساماندهی و احیای کشف‌رود می‌گذرد و بارها خبرهایی مبنی بر توقف تمام پمپ‌های غیرمجاز منطقه و همچنین تخلیه نشدن مجدد فاضلاب صنعتی و شهری در این رود منتشر می‌شود ولی همچنان علاوه‌بر صدای پمپ‌های غیرمجاز که اطراف کشف‌رود به گوش می‌رسد، فاضلاب شهرک چرمشهر بر تمام معضلات این رود افزوده و بدون فیلتر و تصفیه آب این رود قدیمی اطراف مشهد را به بالاترین سطح آلودگی آغشته می‌کند.

متاسفانه تصفیه‌خانه چرمشهر پاسخگوی حجم فاضلاب تولیدی این شهرک نبوده و تقریبا نیمی از فاضلاب تولیدی آن وارد کشف‌رود می‌شود. در حال حاضر آبیاری بخش کشاورزی این منطقه از فاضلاب جاری در این رود انجام می‌شود و باعث بیماری و تلف شدن بسیاری از دام‌های این منطقه شده است. علاوه‌بر این خاک موجود در منطقه چرمشهر به علت وجود سموم و آلودگی‌های بسیار، دیگر برای کشاورزی مناسب نیست.

عکس: سیدمحمد آل‌رسول