جهانگیر کوثری: تیم ملی فوتبال ایران امروز[چهارشنبه 19 مهر] ساعت 30/13 به وقت تهران در پنجمین بازی خود از سری بازی های مقدماتی جام ملت های آسیا در تایپه پایتخت چین تایپه و در ورزشگاه مانی سیپال به میدان می رود.

 در گروه دوم مسابقات مقدماتی، ایران با سوریه، کره جنوبی و چین تایپه به رقابت پرداخت و به جز بازی امروز باید چهارشنبه 24 آبان ماه در ورزشگاه آزادی به مصاف کره جنوبی برود تا تیم اول، دوم صعودکننده از این گروه شناخته شوند. 28 تیم داوطلب در مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا را کنفدراسیون فوتبال آسیا در شش گروه چهار تیمی تقسیم کرد. چهار تیم باقیمانده به دلیل میزبانی بازی های نهایی در بازی های مقدماتی شرکت نخواهند کرد. اندونزی، مالزی، ویتنام و تایلند میزبان بازی های نهایی خواهند بود که 16 تیر تا 7 مرداد سال آینده باید پذیرای 12 تیم صعودکننده از شش گروه باشند.

امروز با انجام یازده بازی تقریبا وضعیت صعود تیم ها روشن خواهد شد. در گروه اول صعود عربستان و ژاپن حتمی شده است و در بازی های امروز نیز عربستان با یمن در ریاض بازی می کند و ژاپن در بنگلور به مصاف هند می رود. بازی آخر ژاپن با عربستان در توکیو تکلیف تیم اول این گروه را مشخص می کند. هرچند عربستان با 4 پیروزی و 14 گل زده بهترین تیم تا این تاریخ در بازی های مقدماتی است و ژاپن تنها 9 گل زده و یک گل خورده است.

 در گروه دوم باتوجه به توان چین تایپه بعید به نظر می رسد که ایران نتواند یک امتیاز از این تیم بگیرد و صعود کره جنوبی نیز تثبیت شده است و جنگ برای تیم اول شدن در این گروه است. در گروه سوم امارات را صعود کرده باید تلقی کرد، شاید اردن بتواند بالاتر از عمان قرار گیرد که این خواسته مثل معجزه می ماند. در گروه چهارم استرالیا و کویت شانس های صعودند، اما بحرین نیز ناامید نیست. در گروه پنجم عراق و چین صعود خواهند کرد و در گروه ششم قطر صعودش حتمی است و ازبکستان و هنگ کنگ برای دوم شدن در این گروه می جنگند.

با صعود دوازده تیم و اضافه شدن چهار تیم میزبان 16 تیم در چهار گروه چهار تیمی تقسیم می شوند و هر گروه در یک کشور به مبارزه می پردازند و تیم های اول و دوم هر گروه صعود می کنند و سپس به طور ضربدری تیم های اول هر گروه با تیم های دوم گروه های تعیین شده بازی خواهند کرد تا چهار تیم مرحله نیمه نهایی شناخته شوند. اگردر بازی های حذفی بازی ها در وقت قانونی مساوی شوند، دو وقت 15 دقیقه در نظر گرفته شده و سپس ضربات پنالتی تیم برنده را مشخص خواهد کرد.

تیم ملی ایران در بازی رفت که در ورزشگاه آزادی انجام شد با چهار گل به پیروزی رسید. دایی، تیموریان و معدنچی (دو گل) برای ایران گل زدند. حال با در نظر گرفتن شرایط فوتبال ما با کمی دگرگونی به دیدار چین تایپه می رویم. طالبلو اتفاقا در بازی رفت دروازه ثابت ما بود و در بازی امروز نیز او به میدان می رود. فکری، نصرتی، رضایی، کعبی، مهدوی کیا، نکونام، تیموریان، کریمی، عنایتی و مجیدی دیگر بازیکنان ما خواهند بود. ضمن این که یاران ذخیره ما نیز جمع کاملی را تشکیل می دهند. انصاریان، عقیلی، شکوری، کاظمی، نوری، کاظمیان و رجب زاده نیز بازیکنان قابل اعتمادی به حساب می آیند. برای بازی امروز باید به دنبال گل های بیشتری برای تفاضل گل بهتر باشیم.

توشیاکی ایمایی مربی ژاپنی تایپه، اولین مربی ژاپنی است که در خارج از ژاپن مربیگری می کند. تایپه با 19 گل خورده طی چهار بازی شرایط مناسبی ندارد و امروز نیز با همان نفرات به میدان می آید. کونچی او درون دروازه است، آن ستایی، چویی چنگ، کائو و فنگ چیان لی در خط دفاع بازی می کنند. هیسنگ فنگ، فوهیسنگ چانگ، چین و لیی لیانگ و پولیانگ چن در خط میانی و مهاجم تایپه لون جوانگ یا پویون لین خواهند بود.

بازی امروز برای ایران پرشی خواهد بود برای صدرنشینی در گروه دوم. تا این مرحله از بازی ها یونگ جوگوک از کره جنوبی و احمد السوایه از عربستان با چهار گل جزو بهترین گلزنان به حساب می آیند. امروز برای ما نیز می تواند رقم گل های زده مهاجمان و خط میانی به عدد چهار برسد.