دچار شدن دو فرد در انگلیس به واکنش آلرژی شدید پس از تزریق واکسن کرونای فایزر/بیونتک پرسش‌هایی را درباره بی‌خطر بودن این واکسن در افراد دارای سابقه آلرژی برانگیخته است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌تودی مقامات بهداشتی انگلیس در واکنش از افراد دچار آلرژی شدید خواسته‌اند از زدن واکسن پرهیز کنند.

هنوز معلوم نیست دقیقا چه چیزی باعث بروز واکنش‌های آلرژی در این دو نفر که سابقه آلرژی شدید داشته ‌اند، شده است. واکسن فایزر/بیونتک حاوی هیچ ماده نگهدارنده یا فراورده حیوانی نیست که معمولا باعث واکنش آلرژی با انواع دیگر واکسن‌ها می‌شوند.

در کارآزمایی بالینی واکسن فایزر در آمریکا که شامل بیش از ۲۰۰۰۰ نفر می‌شد که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، واکنش آلرژی عمده‌ای رخ نداد.

واکسنی با چنین عارضه‌ای در آمریکا تایید نمی‌شود

دکتر پیتر هوتز، متخصص کودکان و معاون آموزشی دانشکده ملی پزشکی گرمسیری در کالج پزشکی بیلور در هوستون می‌گوید واکسنی که چنین واکنش‌های خطرناکی را در افراد دچار آلرژی شدید ایجاد کند نمی‌تواند در آمریکا تایید شود.

او می‌گوید: «اگر شما توصیه کنید که هر کسی که سابقه آلرژی شدید دارد و قلم اپی‌نفرین همیشه همراهش است، نباید این واکسن را بزند، کار آن واکسن در آمریکا تمام است.» به گفته هوتز، حدود ۳ تا ۴ میلیون آمریکایی همیشه قلم اپی‌نفرین را با خود حمل می‌کنند تا در صورت دچار شدن به واکنش آلرژی شدید آن را به خود تزریق کنند و ۵۰ میلیون نفر هم دچار آلرژی با شدت کمتر هستند.

هوتز از اینکه این واکنش آلرژی در کارآزمایی‌های شامل ده‌ها هزار نفر شرکت‌کننده، پیش‌بینی نشده بود، ابراز تعجب کرد. او گفت: «این موضوع خیلی ناجور است. به این علت من واقعا شگفت‌زده هستم.»

در کارآزمایی واکسن فایزر در آمریکا شمار بیشتری واکنش آلرژی در گروه دریافت‌کننده واکسن نسبت به گروه دریافت‌کننده پلاسبو (دارونما) رخ داده بود، اما موارد بروز آلرژی فقط به یک درصد از شرکت‌کنندگان در کارآزمایی محدود می‌شد.

مقامات بهداشتی بریتانیا اواخر ماه گذشته مصرف اضطراری واکسن فایزر/بیونتک را تایید کرد و انتظار می‌رود سازمان غذا و داروی آمریکا تا پایان این هفته کار مشابهی را انجام دهد. هزاران نفر در انگلیس از هنگام شروع توزیع واکسن در روز سه‌شنبه آن را دریافت کرده‌اند.

بروز دو مورد این واکنش نادر شگفت‌انگیز است

دکتر پل اوفیت، متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس مرکز آموزشی واکسن در بیمارستان کودکان فیلادلفیا در مصاحبه‌ای در روز چهارشنبه گفت واکنش‌های آلرژی شدید به واکسن‌ها بسیار نادر است و در حد یک مورد در هر ۱.۴ میلیون تزریق واکسن رخ می‌دهد. به گفته او، برای همین است که پس از واکسیناسیون از افراد خواسته می‌شود چند دقیقه‌ای را در مطب بمانند.

اوفیت گفت به جای «توصیه کلی» به افراد دارای آلرژی برای واکسن نزدن، «کار هوشمندانه‌تر این است که با بررسی این دو بیمار دریابیم که کدام جزء خاص واکسن است که آنها به آن آلرژی داشته‌اند.»

تحقیق کاملی انجام خواهد شد

استفن پوویس، مدیر ملی پزشکی سرویس ملی بهداشت انگلستان گفته است این دو نفر که هر دویشان در سرویس ملی بهداشت کار می‌کنند و نامش برده نشده است، «کاملا بهبود یافته‌اند.»

پوویس در ای‌میلی در این باره نوشت: «از آنجایی رخ دادن چنین مواردی با واکسن‌های جدید شایع است، سازمان نظارت بر داروها و فراورده‌های مراقبت بهداشتی انگلیس (MHRA) به عنوان اقدامی احتیاطی به افراد دارای سابقه واکنش‌های آلرژی شدید توصیه کرده است فعلا از زدن واکسن خودداری کنند.»

سخنگوی MHRA در پاسخی از طریق ای‌میل گفت: «ما به طور کامل درباره دو مورد گزارش‌شده به عنوان موضوعی اولویت‌دار تحقیق می‌کنیم. هنگامی که همه اطلاعات در این باره بازبینی شد. توصیه روزآمدشده‌مان را اعلام خواهیم کرد.»

این سازمان به مردم توصیه کرده است اگر سابقه واکنش آلرژی شدید دارند و قرار است واکسن کرونای فایزر را دریافت کنند به کارکنان بهداشتی که واکسن را به آنها تزریق می‌کنند، اطلاع دهند.