گروه سیاسی: خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌دنبال پاسخ ایران به بسته پیشنهادی غرب، تمایل خود را برای ملاقات با مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران اعلام کرده است.

 کریستینا گالاش، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفت که سولانا روز شنبه اولین مشورت‌های خود را درباره پاسخ ایران داشته است.
او ماه پیش بسته پیشنهادی شش کشور آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان را به ایران ارائه داد که حاوی مشوق‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در مقابل تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی‌ اورانیوم است.

گالاش گفته است که موضع سولانا در دیدار با سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی مثبت است. او همچنین از بیان جزئیات پاسخ ایران خودداری کرد و گفت که طرف‌های درگیر در مناقشه هسته‌ای ایران کماکان در حال مطالعه و بررسی پیشنهاد ایران هستند.

کشورهای پنج به علاوه یک خواهان آن هستند که ایران برای شش هفته(زمانی که برای مذاکرات تعیین شده) سانتریفوژ جدیدی نصب نکند و در مقابل نیز روند افزایش تحریم‌های ایران متوقف خواهد شد. پیش از این اعلام شده بود سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی و خاویر سولانا، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست‌های مشترک خارجی و امنیتی، توافق کرده‌اند که مذاکرات بر سر بسته‌های پیشنهادی برای حل بحران هسته‌ای ایران اواخر تیرماه برگزار شود. همچنین روز گذشته نیز پاسخ نامه وزرای خارجه 1 + 5 از سوی منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران به خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه شد.

کاخ سفید: اظهار نظر درباره‌ پاسخ ایران پس از  مشورتآمریکا اعلام کرد که پیش از اظهار نظر درباره‌ پاسخ تهران به 5 عضو دائم شورای امنیت و آلمان با متحدینش گفت‌وگو خواهد کرد.

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید روز شنبه در حالی که جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا را برای سفر به ژاپن و شرکت در نشست سران گروه 8 همراهی می‌کرد گفت: ما می‌رویم تا با متحدان‌مان درباره‌ اینکه پاسخ ایران چه معنایی دارد مشورت کنیم.
وی گفت که آمریکا در حال حاضر هم با گروه موسوم به 1+5 در حال مشورت درخصوص چگونگی پاسخگویی به تهران است.

پرینو گفت: پیش از اینکه پاسخ رسمی بدهیم باید ببینیم که نظر دیگران چیست.
همچنین به گزارش رویترز سخنگوی خاویر سولانا، اعلام کرد که رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قصد دارد به‌ زودی با مذاکره‌‌کننده ارشد هسته‌ای ایران ملاقات کند.
روزنامه‌ نیویورک تایمز روز گذشته به نقل از مقامات دخیل در تلاش دیپلماتیک در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، گزارش داد که ایران به‌طور رسمی به پیشنهاد بین‌المللی که با هدف حل بن‌بست بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دریافت کرده است پاسخ داد اما به این مسئله حساس که آیا فعالیت غنی‌سازی را تعلیق می‌کند یا نه پاسخی نداده است.

این پاسخ که در قالب نامه‌ای از منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران ارائه شده است در عوض می‌گوید که ایران تمایل دارد مذاکراتی سازنده را با خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و 6 قدرت درگیر در مسئله هسته‌ای ایران داشته باشد.
این نامه به‌طور خاص به هیچ‌یک از پیشنهاداتی که در ماه گذشته به ایران ارائه شد، پاسخ نمی‌دهد.

به گفته مقاماتی که طبق قواعد معمول دیپلماتیک از اشاره به نام‌شان خودداری کردند، در پاسخ ایران آمده است: «زمان مذاکره از موضع متکبرانه نابرابری به پایان رسیده است.»
به گفته آنها در این نامه همچنین از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل انتقاد شده و تحریم‌ها را «غیر قانونی» خوانده است و از «نبود اعتماد» به‌دلیل «رفتار دوگانه برخی قدرت‌های بزرگ» صحبت می‌کند.