تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۱

گروه ادب و هنر: در حالی که گفته می‌شد هیأت‌مدیره خانه سینما، در اولین جلسات خود مدیر‌عامل خانه سینما را انتخاب خواهد کرد، به‌نظر می‌رسد که انتخاب مدیر عامل فعال در دستور کار هیأت‌مدیره قرار ندارد.

روز گذشته در اولین جلسه هیأت‌مدیره جدید خانه سینما محمد مهدی عسگر‌پور، فرهاد توحیدی، امین تارخ و کامران ملکی به‌ترتیب به‌عنوان رئیس، نایب رئیس، سخنگو و دبیر هیأت‌مدیره انتخاب شدند.

امین تارخ سخنگوی هیأت‌مدیره هم در اولین اظهار نظر رسمی‌اش از حضور میر‌کریمی به‌عنوان سرپرست تا انتخاب مدیر عامل جدید خبر داد.

با توجه به اینکه مطابق اساسنامه جدید خانه سینما هیأت‌مدیره سه ماه فرصت دارد تا مدیر‌عامل را انتخاب کند، به‌نظر می‌رسد برگزیدن سکاندار خانه سینما پس از رایزنی‌های فراوان صورت خواهد گرفت.

در نخستین جلسه اعضای هیأت‌مدیره جدید خانه سینما، محمد‌مهدی عسگرپور به اتفاق آرا به‌عنوان رئیس هیأت‌مدیره انتخاب و معرفی شد.

امین تارخ که در جلسه روز گذشته به‌عنوان سخنگوی هیأت‌مدیره دوره یازدهم خانه سینما انتخاب شد، درباره جزئیات این جلسه گفت: اعضای هیأت‌مدیره خانه سینما در نشستی کاملا آرام به بحث و تبادل نظر حول محور برنامه‌های جدید پرداختند و مسئولیت‌های اصلی هیأت‌مدیره را مشخص کردند.

وی در ادامه افزود: براساس رای اعضا از این پس آقای عسگرپور به‌عنوان رئیس هیأت‌مدیره انجام وظیفه خواهد کرد و آقایان فرهاد توحیدی و کامران ملکی هم به اتفاق آرا به‌ترتیب به  عنوان رئیس و دبیر هیأت‌مدیره خانه سینما انتخاب شدند ضمن اینکه خود من سخنگوی هیأت‌مدیره خواهم بود.

تارخ درباره انتخاب مدیر عامل خانه سینما گفت: از آنجا که آقای سید رضا میر‌کریمی پیشتر از این سمت استعفا کرده بود، اعضا از وی خواستند همچنان به‌عنوان سرپرست در این سمت حضور داشته باشد که ایشان هم پذیرفت و بحث انتخاب مدیر عامل خانه سینما در جلسات آینده هیأت‌مدیره پیگیری خواهد شد.

عسگرپور پیش از این مسئولیت‌هایی چون مدیر عاملی بنیاد سینمایی فارابی و معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را بر عهده داشته است.
یک عضو هیأت‌مدیره خانه سینما اظهار داشت: براساس اساسنامه جدید، هیأت‌مدیره برای انتخاب مدیرعامل، به یک فرصت سه ماهه نیاز دارد.

همچنین مرتضی رزاق‌کریمی درباره تحولات اخیر خانه سینما اظهار داشت: طبق اساسنامه
خانه سینما وظیفه هیأت‌مدیره جدید این است که در اولین نشست خود اعضای داخلی شورای مرکزی از قبیل رئیس هیأت‌مدیره، نایب رئیس، سخنگو و بازرس را انتخاب کند که عصر امروز این اتفاق رخ می‌دهد اما در زمینه انتخاب مدیرعامل، چون به فرصت بیشتری احتیاج است، این قضیه به طول خواهد انجامید.

عضو هیأت‌مدیره خانه سینما ‌با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته، گاه مواردی بوده که
«خانه سینما» بدون مدیرعامل و توسط هیأت‌مدیره خانه سینما اداره می‌شده، گفت: در اساسنامه جدید، پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته و طبق اساسنامه جدید خانه سینما، هیأت‌مدیره برای انتخاب مدیرعامل، فرصت سه ماهه‌ای در اختیار دارد، در حالی که در اساسنامه قبلی، مهلت مشخصی برای انتخاب مدیرعامل تعیین نشده بود.

به گزارش فارس، هیأت‌مدیره جدید خانه سینما می‌تواند از فرصتی که در اساسنامه جدید تعیین شده، برای انتخاب بهترین فرد برای مدیرعاملی استفاده کند.
یکی از سؤالاتی که این روزها مطرح است انتخاب مدیر‌عامل از میان اعضای هیأت‌مدیره یا فردی خارج از این حیطه است.

 منوچهر محمدی درباره‌ انتخاب مدیرعامل از هیأت‌مدیره یا خارج از آن گفت: فرق نمی‌کند مدیرعامل خانه سینما از داخل یا خارج از هیأت‌مدیره انتخاب شود؛ مهم آن است که یک برنامه نسبتا روشن برای مسائل اجرایی و جاری خانه سینما داشته باشد.

 این تهیه‌کننده انتخاب مدیرعامل خانه سینما از داخل یا خارج از هیأت‌مدیره را نکته مهم و جدی ندانست و اظهار داشت: مدیرعامل خانه سینما باید شخصی توانا و آشنا به سینما و دارای شناخت کامل از نیروها و امکانات بالقوه در دورن سینما باشد و با وجود اشراف به موقعیت کلان سینما در کشور، قدرت تعامل با سینماگران و مسئولان دولتی را نیز داشته باشد.

وی ادامه داد: هر شخصی که این مسئولیت را قبول می‌کند، مخصوصا وقتی از سینماگران باشد یک نوع از خود‌گذشتگی را نسبت به مسائل کاری خودش انجام می‌دهد بنابراین باید قدر آن را بدانیم و تمام نیروها در مقام پشتیبانی و همکاری با او باشند.
غلامرضا موسوی هم مهم‌ترین نکته را در انتخاب مدیرعامل خانه سینما هماهنگی او با هیأت‌مدیره دانست و گفت: داخل و خارج هیأت‌مدیره فرق نمی‌کند، مهم آن است که بتواند با هیأت‌مدیره تعامل داشته باشد و با هم کار کنند.

تورج منصوری اولین رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما هم با بیان این‌که خانه سینما به مدیری نیاز دارد که اشراف کاملی روی مسائل صنفی داشته باشد اظهار داشت: مدیرعاملی باید انتخاب شود که بتواند مسائل سینما را درک کند و واقعا مدیر باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه خانه سینما در دوره‌های مختلف گاهی به‌صورت هیأتی اداره شده و باید از این حالت خارج شود، بنابراین مدیرعامل جدید از داخل و خارج از هیأت‌مدیره فرقی نمی‌کند، مهم این است ویژگی‌های لازم را داشته باشد.

اما علیرضا رئیسیان برنامه‌های مدیرعامل جدید را حائز اهمیت دانست و با اشاره به اساسنامه جدید خانه سینما به ایسنا گفت: در اساسنامه جدید، مجمع عمومی هیأت‌مدیره را موظف کرده است، ظرف سه‌ماه آن را اجرایی کند و در آن وظایف مدیرعامل و اختیاراتش به‌صورت کامل مشخص شده و از وظایف هیأت‌مدیره کاملا تفکیک شده است. وی ادامه داد: در اساسنامه جدید مدیرعامل امکان ایجاد شرکت‌های اقتصادی در زیرمجموعه خانه سینما را دارد و فضای تازه‌ای به وجود خواهد آمد. این کارگردان تأکید کرد: هیأت‌مدیره محترم باید شرایط کاندیداهای مدیرعاملی را بسنجد و بهترین را چه در داخل و چه در خارج از هیأت‌مدیره انتخاب کنند و کسی را انتخاب کنند که سابقه مدیریت اجرایی و توانایی کار در خانه سینما را داشته باشد تا بتواند با اساسنامه جدید آن اهداف و اختیاراتی که برای مدیرعامل هست را پیاده کند که قطعا شرایط تازه‌ای به وجود خواهد آمد.

رئیسیان افزود: برخی معتقدند با اتمام این فرصت سه ماهه بهتر است خود رضا میرکریمی همچنان وظایف مدیرعاملی را انجام بدهد و من هم با این نظر موافق هستم.

شامگاه چهارشنبه مجمع عمومی خانه سینما برای انتخاب هیأت‌مدیره‌ برگزار شد و محمد‌مهدی عسگرپور، مرتضی رزاق‌ کریمی، محمد سریر، فرهاد توحیدی، محمد‌رضا سکوت، امین تارخ و کامران ملکی به‌عنوان هفت عضو اصلی هیأت‌مدیره و مسعود اطیابی و امیر عابدی نیز به‌عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند. ابراهیم مختاری و محمد‌رضا صابری هم به‌ترتیب بازرس اصلی و علی‌البدل شدند.