به گزارش همشهریآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدسعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: مطابق طرح پایش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حدود ۹۰ درصد دانشگاهها سالانه کار پایش را به منظور اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی انجام میدهند.
او افزود: با تجزیه و تحلیل وضعیت دانشجویان به این نتیجه دست یافتهایم که ۵۰ درصد فارغالتحصیلان کارشناسی، ۶۵ درصد از فارغالتحصیلان ارشد و ۸۴ درصد فارغالتحصیلان دکتری در سطح کشور جذب بازار کار شدهاند.
سیف ادامه داد: وزارت علوم برای اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی خود را موظف به کمکرسانی میکند، اما در این میان ممکن است برخی از دانشجویان جویای کار نباشند و به همین علت در آمارهای ما بیکار به حساب آیند و معنی این کلمه عملا با بیکاری که در مرکز آمار گفته میشود متفاوت است و باید از آنها کم شود تا آمار دقیقی منتشر شود.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم درباره ارزیابی توانایی فارغالتحصیلان دانشگاهی در بازار کار گفت: توانایی افراد از دید آموزشهای معمول دانشگاهی انجام میشود و تقریبا به صورت مداوم رشتههای دانشگاهی، دروس و گرایشها در حال بهروزرسانی است، اما سعی شده است در سالهای اخیر کمبود مهارتهای شغلی و مهارتهای تخصصی در کارگاههای کوتاهمدت مهارتافزایی دانشگاهها جبران شوند.
سیف با بیان اینکه سال گذشته ۷۷ دوره کارگاه مهارتهای شغلی و تخصصی به صورت متوسط در هر دانشگاه برگزار شد، افزود: امسال دورههای مهارتافزایی به ۹۳ دوره رسیده است و ۳ هزار نفر در هر دانشگاه در این دورهها شرکت میکنند؛ این آمار نشاندهنده توجه ویژه دانشگاهها به اشتغال فارغالتحصیلان است و تنها به دروس تئوری توجه نمیشود.
او ادامه داد: بازار و کشش کسبوکار بسیار مهم است و باید فرصت شغلی مناسب وجود داشته باشد تا دانشجویان بعد از فارغالتحصیلی جذب آن شوند که این عامل بستگی به وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی دارد تا بتوانند فرصت شغلی را فراهم کنند.
تفکر اشتباه بازار کار بهتر رشتههای مهندسی نسبت به علوم انسانی
سیف با اشاره به راهیابی فارغالتحصیلان رشتههای علوم انسانی به بازار کار گفت: رشتههای علوم انسانی مجزا از مابقی رشتهها نیستند و این تفکر غلط است که رشتههای فنی و مهندسی بازار کار بهتری نسبت به رشتههای انسانی دارند، برای مثال ممکن است برخی از رشتههای علوم انسانی مانند حسابداری، مترجمی زبان و... بازار کار و اشتغال خوبی در جذب فارغالتحصیلان دانشگاهی داشتهاند.
او با بیان اینکه نبود آینده شغلی باعث کاهش تعداد علاقهمندان به رشتههای علوم پایه شده است، افزود: استادان نسبت به این موضوع اعتراض کردهاند و این مشکل کاملا طبیعی است، گاهی اوقات به صورت دیکتهشده به دانشگاهها و دانشکدهها اجازه میدهیم تا دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری را بدون هیچ تعاملی با صنعت و جامعه جذب کنند که این عامل یک موضوع بسیار نادرست است.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم با بیان اینکه طرح پایش باعث دریافت آمار دقیقی از میزان اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی در کشور میشود، توضیح داد: دانشگاهها و دانشکدههای مربوطه باید بررسیهای لازم را انجام دهند و طرح پایش اشتغال را مدنظر قرار بدهند تا متناسب با این طرح برای جذب دانشجویان به بازار کار تصمیمگیری شود.
سیف درباره وضعیت رشتههای علوم پایه در کشور گفت: وزارت علوم برای پذیرش دانشجویان در رشتههای علوم پایه، فنی و مهندسی و... تفاوت زیادی قائل نمیشود و همه رشتهها باعث توسعه و پیشرفت زیر بنای کشور میشوند، اما باید براساس نیاز کشور این رشتهها با یکدیگر هماهنگ شوند و حمایت از رشتههای علوم پایه به معنای جذب دانشجو نیست، چراکه حمایت در این زمینه به معنای سرمایهگذاری در دانشگاهها، جذب استادان بیشتر و حمایت از پژوهشهای دانشجویان و استادان است.