به گزارش همشهری آنلاین به نقل از معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، سید مناف هاشمی در ویژه برنامه شبکه خبر به مناسبت روز حمل و نقل عمومی، گفت: بیشک شهرداریها به تنهایی و صرفا از محل درآمدهای حاصل نمیتوانند زیرساختهای لازم برای توسعه و نوسازی ناوگان را فراهم کنند.
وی با بیان اینکه انباشتگی ۱۰ ساله در حوزه حملونقل عمومی، کار را برای مدیریت شهری سخت کرده است، به قوانین متعدد بالادستی از جمله قانون حمایت از سامانههای حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوب سال ۸۵، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب ۸۶، قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهری مصوب سال ۸۸، قانون هدفمند کردن یارانهها مصوب سال ۸۸ و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۸۹ اشاره کرد و گفت: در تمامی این قوانین، دولت موظف به حمایت و اجرای تکالیفی در حوزه حمل و نقل با اولویت حمل و نقل عمومی درون شهری شده اما متاسفانه تا کنون عزم جدی در عمل به این تکالیف مشاهده نشده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مصوبه ۵ هزار دستگاه اتوبوس که توسط رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا اعلام شده است، گفت: انتظار میرود با توجه به فرسودگی ناوگان در تهران، ۵۰ درصد از این تعداد اتوبوس سهم شهر تهران شود.
هاشمی تصریح کرد: در حال حاضر از مجموع نزدیک به ۵۶۰۰ دستگاه اتوبوس شهر تهران، تعداد ۳۴۰۰ دستگاه آن یعنی رقمی حدود ۶۱ درصد از کل ناوگان شهر تهران، عمری بالای ۱۲ سال داشته و فرسوده است که در صورت عدم نوسازی و توسعه ناوگان موجود، با افزایش بیش از پیش سن ناوگان و در نتیجه کاهش بهرهوری و افزایش هزینههای جاری، در نهایت از رده خارج شدن اتوبوسها را شاهد خواهیم بود. شهر تهران بر اساس اسناد بالادستی به حداقل ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. برای دستیابی به این هدف لازم است در یک برنامه میان مدت حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس نوسازی و حداقل ۳ هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افزوده شود که البته با توجه به فرسودگی شدید ناوگان، نوسازی ۳ هزار دستگاه تا پایان سال ۱۴۰۰ امری اجتنابناپذیر است.
وی با بیان اینکه تهران به ۲۵۰ کیلومتر دیگر مترو نیاز دارد، ادامه داد: ساخت ۲۵۰ کیلومتر مترو و تامین ۱۵۰۰ واگن برای خطوط متروی تهران، ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و نکته اینجاست که چنانچه به مترو توجه نشود، در آیندهای نه چندان دور، مترو را نیز مانند اتوبوسرانی باید تعطیل کرد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه رقم دقیق بدهی دولت به شهرداری تهران باید توسط نهادهای ذیربط بررسی شود، تصریح کرد: اگر بخواهیم از زاویه عدم تحقق بودجه سالانه در ۱۰ سال گذشته به آن نگاه کنیم باید سالی ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان فعالیت عمرانی در مترو و اتوبوسرانی صورت میگرفت که عملا چیزی حدود ۱ هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری و ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد و به اندازهی یک دهم نیاز شهر را محقق کردهایم.
هاشمی ادامه داد: حملونقل عمومی حق مردم به ویژه قشر متوسط جامعه است. طی دو سال گذشته بودجه شهرداری ۱۵۰۰ میلیارد تومان در شرکت بهرهبرداری مترو تهران و ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای نگهداشت شهر به اتوبوسرانی تخصیص داده شده و همین طور مبلغ دو هزار میلیارد هم از طریق اوراق مشارکت و منابع خود در بحث احداث تونل و توسعه مترو هزینه کرده ولی ببینیم دولت چقدر کمک کرده است؟
به گفته هاشمی، در سال قبل چیزی حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان یارانه بلیط مترو دریافت کردهایم و سوال من این است آیا این رقم در مقابل ۳ هزار میلیارد تومان هزینهکرد شهرداری تهران عددی است؟
معاون شهردار تهران در ادامه صحبتهای خود اظهار کرد: در حوزه عمرانی مترو در سال گذشته و در لایحه بودجه سال آینده ۶۲ میلیارد تومان لحاظ شده است که باید پرسید با این بودجه چند متر مترو میتوان ساخت؟ این درحالیست که در بودجه شهرداری تهران ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای عمران مترو لحاظ شده است. این میزان حمایتهای شهرداری و دولت را مردم مقایسه خواهند کرد. شهرداری تهران حداقل به بیش از ۵۰ درصد از تعهدات خودش در حوزه حمل و نقل عمومی عمل کرده است.
به گفته معاون شهردار تهران، در طی یکسال گذشت حداقل ۵۰ مکاتبه و جلسه حضوری به منظور پیگیری مطالبات در این حوزه داشتیم. گرچه واقف هستیم که بدترین سال تحریم و شرایط سخت کرونا را میگذرانیم اما باید در نظر داشت علاوه بر اینکه درآمدهای شهرداری نیز کم شده، هزینههای ما هم افزایش یافته است. معتقدم دولت هیچ کمکی در حوزه توسعه و نوسازی حمل و نقل و ترافیک به شهر تهران نکرده است، دولتها حمل و نقل را رها کردند و مجلس هم در دو دوره قبل در این حوزه خوب نظارت نکرده است.
وی در ادامه به قانون جرایم راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و گفت: برابر ماده ۲۳ این قانون، ۶۰ درصد از مبالغ جرایم متعلق به شهرداریها است. بر این اساس در سال گذشته میبایست هزار میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی دریافت میکردیم که تا این لحظه حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان دریافت کردیم که آن هم بخشی بصورت غیرنقد بوده است. پیشبینی ما این است که قریب به ۱۸۰۰ میلیارد تومان جریمه در سال جاری داشته باشیم و سهم تهران بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان است که متاسفانه در لایحه پیشنهادی بودجه توجهی به آن نشده است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه در سال ۹۹، ریالی بابت یارانه بلیت از سوی دولت به شهرداری تهران پرداخت نشده است، تصریح کرد: نیت از گفتن این صحبتها، گلهگذاری نیست اما معتقدم باید در کنار هم و با هم موارد را جلو میبریم، ولیکن اگر واقعیتها بازگو نشود و انتظارات روی هم انباشته شود، به مردم جفا کردیم.
هاشمی در پایان اظهار کرد: گرچه زحمات این دولت قابل تقدیر است ولی عقبماندگی گذشته را با این ارقام نمیتوان جبران کرد. به طور مثال دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ یارانه بلیت را هزار میلیارد تومان اعلام کرده ولی نیاز فعلی شهر تهران ۳ هزار میلیارد تومان است که این سهم دولت است و اگر بخواهیم سهم مردم را هم بین شهرداری و دولت تقسیم کنیم، سهم دولت ۴۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. اگر بخواهم واضح بگویم با این ارقام نمیتوانیم حمل و نقل عمومی که طی ۱۰ سال از آن غفلت کردیم را سامان بخشیم.