مهرزاد فتوحی: شاید تو هم جزء آن دسته از دانش‌آموزان اول دبیرستان باشی که درگیر موضوع انتخاب رشته هستند. انتخاب رشته در سال اول متوسطه، نخستین انتخاب مهم ما در زندگی است.

   هر چه اطلاعات و آگاهی دانش‌آموزان در باره رشته‌های مختلف بیشتر باشد، میزان اشتباه و خطا کمتر می‌شود.

   کتاب «انتخاب رشته» می‌تواند راهنمای خوبی باشد.

   در مقدمه  این کتاب آمده است: «انتخاب رشته تحصیلی دو مرحله مهم دارد: مرحله اول انتخاب رشته در دوره متوسطه و مرحله دوم انتخاب رشته در دانشگاه است. به عبارت دیگر انتخاب رشته در دوره متوسطه مقدمه و زمینه‌ساز انتخاب رشته اصلی در دانشگاه است. پس اگر فردی بخواهد در رشته دانشگاهی خاصی تحصیل کند، اول باید رشته تحصیلی مناسبی را در دوره متوسطه انتخاب کند.»

   در فصل اول کتاب، دلایل انتخاب رشته تحصیلی نامتناسب یا اشتباه از سوی دانش‌آموزان بیان شده است.

   در این فصل آمده: «مهم‌ترین عامل در انتخاب اشتباه رشته تحصیلی، ضعف اطلاعات و آگاهی دانش‌آموزان در باره رشته‌های تحصیلی و استعدادها و علاقه‌های آنهاست.»

   «افت درسی ناشی از کم‌کاری دانش‌آموزان در سال اول دبیرستان»، «بی‌توجهی دانش‌آموزان نسبت به اهمیت انتخاب رشته»، «عدم آگاهی و توجه به توانایی‌ها و استعدادهای خود»، «عدم آگاهی و توجه به علایق خود» و «عدم آگاهی و اطلاع از شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه» 5 دلیل عمده انتخاب رشته تحصیلی نامناسب از سوی دانش‌آموزان است.

   کتاب انتخاب رشته در چهار فصل شما را برای انتخابی درست راهنمایی می‌کند.

   «انتخاب رشته اولین تصمیم مهم در زندگی»، «آشنایی با نحوه ارزشیابی در دوره متوسطه»، «آشنایی با رشته‌ها و شاخه‌های دوره متوسطه و فرم انتخاب رشته»، و «چگونه انتخاب رشته کنیم» فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهد.

   در فصل سوم کتاب، به اختصار با رشته‌های مختلف شاخه نظری و دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش آشنا می‌شوید.

   نام کتاب: انتخاب رشته
   نام نویسنده: صادق گرجی
   ناشر: مبتکران و پیشروان