تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

گفتار درمانی یک درمان گسترده در زمینه مشکلات گفتار و زبان می باشد که در زمینه کودکان و بزرگسالان فعالیت می نماید. هر نوع آسیب در قسمت بیانی گفتار(بروکا) و یا قسمت درکی کلام(ورنیکه) موجب اختلال گفتاری در کودکان و بزرگسالان می گردد.

برای انجام یک درمان تخصصی و مفید در زمینه مشکلات گفتاری نیاز به بررسی دقیق سیستم گفتاری توسط یک آسیب شناس گفتار و زبان با تجربه است. با توجه به این نکته که گفتار از مهم ترین اشکال ارتباط اجتماعی به حساب می آید، هر گونه آسیب در روند رشد گفتار می تواند در ارتباط مناسب فرد در جامعه مشکلاتی را ایجاد نماید.

گفتار درمانی کودکان در زمینه چه مشکلاتی فعالیت می نماید

  • با توجه به تاخیر گفتاری و مشکلات زبان درکودکان اوتیسم، متخصص گفتاردرمانی کودکان به بررسی و درمان کودکان در جهت استفاده از زبان غیر کلامی و کلامی همچنین ایجاد ارتباط، افزایش سطح درکی کودکان، افزایش دایره واژگان کودکان اوتیسم و بهبود درک کلامی کودک و درمان مشکلات حس داخل دهانی در این کودکان میپردازد.

  • در زمینه کودکان با اختلالات یادگیری یک گفتار درمان کارآزموده با تقویت مهارت های درک کلامی کودکان و بهبود توانایی های تمییز شنیداری این کودکان در واج های گفتاری همچنین بهبود حافظه  شنیداری کودک اختلال یادگیری به بهبود روند آموزش خواندن و نوشتن و همچنین تقویت دایره لغات کودک کمک می کند.

  • از دیگر مواردی که موجب اختلال و تاخیر در رشد زبان کودک می شود آسیب شنوایی می باشد. افت شنوایی در کودکان با هر علتی که ایجاد گردد اثر معنی داری بر روی گفتار دارد. بهبود پروسه تولید گفتار، گسترش واژگان، اصلاح آهنگ گفتار از مواردیست که در گفتار درمانی کودکان کم شنوا انجام می گیرد.

  • گفتار درمانی در لکنت زبان از دیگر فعالیت های متخصصین گفتاردرمان می باشد. هر گونه توقف در کلام، تکرار هجا ها یا کلمات ، کشیدن صداها و هجاها و قفل شدن دهان که موجب اختلال در جریان گفتار می شود را لکنت زبان می گویند.

 گفتار درمانی در بزرگسالان 

مرکز گفتار درمانی بزرگسالان در درمان اختلالات گفتاری به علت آسیب های مغزی مانند سکته مغزی، ضربه مغزی همچنین بیماری هایی نظیر پارکینسون، ام اس و اختلالات بلع فعالیت می نماید. مشکلاتی نظیر آپراکسی گفتار که به علت آسیب مغزی در مناطق کنترل و برنامه ریزی مغزی ایجاد می شود موجب اختلال در تولید دقیق کلمات و تکرار قسمتی از کلمه در گفتار میگردد.

ارزیابی دقیق و درمان اختلالات بلع در بیماران با سکته مغزی و ضربه مغزی نیز در حیطه فعالیت گفتاردرمانی می باشد . ماساژ های داخل دهانی، تقویت عضلات فک و حنجره، افزایش حجم تنفسی بیمار از نکات قابل توجه در گفتار درمانی بزرگسالان می باشد.

آفازی یا زبان پریشی اختلال در زبان، درک ، بیان  وتوانایی خواندن در بیمار به علت آسیب های مغزی می باشد. تشخیص نوع آفازی معمولا با گفتار درمان است، همچنین درمان صحبت کردن این بیماران نیز با گفتار درمانی  بزرگسالان صورت می گیرد.

بهترین مرکز گفتار درمانی در تهران

گفتاردرمانان مرکز توانبخشی دکتر صابر در کنار دیگر خدمات توانبخشی نظیر کاردرمانی و روانشناسی به شناسایی و بررسی اختلالات گفتار و زبان و مشکلات ارتباطی در کودکان  و بزرگسالان می پردازند. همچنین در زمینه مشکلات زبانی بزرگسالان و اختلالات همراه نظیر مشکلات بلع پس از آسیب های مغزی و بیماری های عصبی فعالیت می نماید. گستردگی فعالیت های گفتار درمانی در مرکز توانبخشی دکتر صابر از مشاوره گفتاردرمانی  کودکان با مشکلات تلفظی حروف و نوک زبانی حرف زدن تا اصلاح گفتار پس از جراحی شکاف کام در کودکان و بهبود مشکلات ارتباطی در کودکان اوتیسم را شامل می شود.

نقش یک گفتاردرمان یا آسیب شناس گفتار و زبان با تجربه در تسهیل روند درمان اختلالات گفتاری و ایجاد ارتباط موثر اجتماعی در اختلالات کودکان و بزرگسالان بسیار حائز اهمیت می باشد. خوشبختانه با پیشرفت روز افزون علم پزشکی تجهیزات و تکنیک های درمانی فراوانی در زمینه مشکلات گفتار، تاخیر گفتار و اختلالات ارتباطی در گفتار درمانی فراهم شده است. مرکز گفتار درمانی و کاردرمانی دکتر صابر در زمینه درمان اختلالات زبان و گفتار کودکان و بزرگسالان جزو بهترین مراکز توانبخشی از دیدگاه مراجعین به شمار می آید. دکتر صابر مدرس دانشگاه شهید بهشتی در حیطه تشخیص و درمان اختلالات زبان و گفتار بزرگسالان و همچنین تشخیص و درمان تاخیر کلامی در کودکان فعالیت می نماید و تلاش دارد امکاناتی را ایجاد نماید که هیچ انسانی از لذت برقراری ارتباط کلامی مناسب محروم نگردد.

گفتار درمانی در منزل

مرکز گفتار درمانی و کاردرمانی دکتر صابر در تهران با استفاده از متخصصین گفتاردرمانی، کاردرمانی و روانشناسی در قالب یک تیم درمانی منسجم به درمان کودکان و بزرگسالان با اختلالات گفتار و زبان می پردازد. بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران با دو شعبه فعال در منطقه غرب و شرق تهران  توسط ۷۵ نیروی گفتاردرمانی و کاردرمانی مجرب، علاوه بر ارائه خدمات درمانی در مرکز جامع توانبخشی دکتر صابر به ارائه خدمات گفتاردرمانی در منزل  برای بیمارانی که امکان مراجعه به مرکز گفتاردرمانی را ندارند مشغول می باشند. انجام تمرینات گفتاری برای بیماران بستری در منزل و سالمندانی که برای جا به جایی نیازمند کمک می باشند همچنین کودکانی که در محیط های درمانی مانند کلینیک از همکاری پایینی برخوردار هستد از خدمات متفاوت این مرکز به حساب می آید. وضعیت پیشرفت بیماران و تغییر برنامه درمانی یا تکمیل روند درمان به صورت دوره ای توسط دکتر گفتار درمانی مرکز مورد بررسی قرار می گیرد . پیشرفت روزافزون بیماران و بهبود مراجعین در طول چندین سال فعالیت درمانی این مرکز به پشتوانه تلاش بی وقفه تیم متمرکز گفتار درمانی، کاردرمانی و روانشناسی مرکز توانبخشی دکتر صابر حاصل گشته است و رضایت بیماران موجب افتخار این مرکز می باشد.