محمود جعفری اظهار داشت:«سال گذشته بهطور متوسط هزینه هر کیلومتر سفر با قطار مسافری حدود 115 ریال بوده که از این رقم حدود 45 درصد آن یارانه است.»
وی افزود:« سال گذشته دولت به بخش قطارهای مسافری حدود 25 میلیارد تومان یارانه پرداخت کرد که پیشبینی ما دریافت بیش از 70 میلیارد تومان بود.»
به گفته وی، با برنامهریزی صورت گرفته و افزایش بهرهوری در بخشهای مختلف سیر و حرکت، افزایش فروش بلیت و به تبع آن افزایش درآمدها توانستیم نیاز شرکت به یارانه را به 58 میلیارد تومان کاهش دهیم.
مدیرعامل رجاء تصریح کرد:«از این 58 میلیارد تومان حدود 25 میلیارد تومان آن را بهصورت یارانه دریافت کردیم و مابقی از سیستم بانکی کشور وام گرفته شد که جزو مطالبات ما از دولت است.» وی افزود:«روزهای پایانی سال گذشته عملا در زمینه تامین نقدینگی مورد نیاز به مشکل برخورد کردیم که با کمک بانکها بخشی از این کمبود درآمدها حدود 24 میلیارد تومان را در قالب وام جبران کردیم.»
جعفری یادآور شد: «برای سالجاری نیز با توجه به مطالبات سال گذشته، حدود 80 میلیارد تومان درخواست یارانه و مطالبات معوقه از دولت در زمینه قطارهای مسافری ارائه شده که با دریافت آنها در بخش تعمیر و نگهداری، نوسازی ناوگان، ایستگاهها و خدمات ایستگاهی و ... هزینه خواهد شد.» به گفته وی، در حال حاضر حملونقل ریل عملا خواستگاه مردم است و با توجه به اینکه دولت در نظر دارد حملونقل ریلی بیشتر برای اقشار متوسط جامعه مورد استفاده قرار گیرد و در این راستا نیز قیمتها افزایش نیابد، لذا باید به نحوی این هزینهها جبران شود. نگران این هستیم که به خاطر عدمتامین به موقع یارانه مورد نیاز، ارائه خدمات به مردم خدشهدار شود.