با وجودی که رئیس‌جمهوری آمریکا از گسترش تحریم‌ها علیه ایران سخن می‌گوید، آمارها از افزایش صادرات ایالات متحده به ایران حکایت دارد

صادرات آمریکا به ایران در دوران بوش 10 برابر شده است

سیگار مهم‌ترین کالای صادراتی آمریکا به ایران است و دیگر اقلام مهم صادراتی شامل لوازم بهداشتی، آرایشی، ابزارآلات موسیقی و حتی تجهیزات نظامی می‌شود.

ایالت‌های کالیفرنیا، فلوریدا، جورجیا، لوئیزانا، میشیگان، می‌سی سی‌پی، نیوجرسی، کارولینای شمالی، اوهایو و ویسکانسین در 7 سال اخیر بیشترین صادرات را به ایران داشته‌اند.

روند رو به رشد تجارت آمریکا با ایران کاملاً برخلاف لفاظی‌های دولت بوش علیه تهران و همچنین تحریم‌های یکجانبه علیه ایران است که از 3 دهه پیش آغاز شد.

البته قوانین فعلی در ایالات متحده، صادرات کالاهای معدودی همچون محصولات کشاورزی و مواد دارویی را مجاز شمرده است.  آمارهای رسمی کاخ سفید بیانگر این است که ایالات متحده از سال 2001 تا 2007 بالغ بر 546‌میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است.

در حالی که در سال 2001 صادرات آمریکا به ایران فقط 3/8 میلیون دلار بود، این رقم با رشد قابل توجه در سال 2007 به 146 میلیون دلار رسید.

این آمار همچنین نشان می‌دهد آمریکا در دوران بوش حداقل 158 میلیون دلار انواع سیگار به ایران صادر کرده و سیگار مهم‌ترین کالای وارداتی ایران از آمریکا محسوب می‌شود.

همچنین در 7 سال دوران ریاست‌جمهوری بوش، آمریکا 68 میلیون دلار غلات، 64 میلیون دلار جوش شیرین و سولفات، 43 میلیون دلار سویا و 27 میلیون دلار تجهیزات پزشکی به ایران صادر کرده است. 

در این مدت، حداقل 4523 تقاضای صادرات به ایران به وزارت خزانه‌داری آمریکا ارائه شده که با 2821 تقاضا موافقت کامل شده و فقط با 178 درخواست کلاً مخالفت شده است.

نیوزویک - 8 جولای 2008