به گزارش همشهریآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره جزئیات برگزاری امتحانات دانشآموزان با اشاره به اینکه برای ما موضوع امتحانات بسیار مهم است که بتوانیم ارزیابی دقیق و درستی از میزانهای آموختههای دانشآموزان داشته باشیم، گفت: روشهای مختلف موجود را بررسی کردیم و در ابلاغیهای که به استانها ارسال کردیم اختیارات ویژهای را به مدارس دادهایم که میتوانند براساس صلاحدید خودشان این امتحانات را برگزار کنند.
او ادامه داد: یک آزمونهای تکوینی و یک آزمون پایانی داریم؛ آزمون تکوینی آزمونی است که معلمان در طول دوره تدریس ارزیابی از توانایی دانشآموزان دارند که به همراه امتحانهایی که به در پایان نیمسال برگزار میشود ترکیب نمره دانشآموز را تعیین میکند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در این نوبت سهم بیشتری به آزمونهای تکوینی دادیم، افزود: این رویکرد بدان معناست که طبق نظر معلم آموختههای دانشآموز ارزیابی میشود و میزان یادگیری سهم بیشتری در نمره دانشآموز دارد.
بسترهای برگزاری آزمون مجازی گوناگون است
حاجیمیرزایی در پاسخ به اینکه آزمونهای غیرحضوری فقط باید در شبکه شاد برگزار شود یا خیر، با اشاره به اینکه حداکثر تلاشمان را کردیم که روشهای برگزاری آزمون مطمئن باشد، گفت: به مدارس اجازه دادیم که اگر از ظرفیتهای دیگری هم میتوانند استفاده کنند تا برای برگزاری آزمون روشی مناسب با شرایط ایجاد شود.
او توضیح داد: با توجه به اینکه در شرایط کنونی نرمافزارهای متعددی برای برگزاری آزمون وجود دارد، استفاده هر کدام از این بسترها میسر است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: البته ظرفیت شاد را برای برگزاری آزمونها توسعه دادیم و ظرفیت جدیدی تا دو هفته آینده آماده شده و به شاد افزوده خواهد شد تا دقت بیشتر در برگزاری آزمونها صورت گیرد.
حاجیمیرزایی با اشاره به اینکه معلم نقش اصلی را در آزمون دانشآموزان برعهده دارد، افزود: همچنان هم نقش معلمان نقش برجستهای است، اما این را بدانیم که با توجه به شرایط کنونی روشهای گذشته با مشکل روبهرو شده است و حتی اکنون برای حضور دانشآموزان با مشکل مواجه هستیم.
او ادامه داد: ممکن است که در این روشها کاستیهایی هم وجود داشته باشد که البته این کاستیها برطرف خواهد شد چراکه ما راه نرفتهای را میپیماییم، مسیری که برای ما، معلمان و دانشآموزان جدید بوده و ممکن است دانشآموزان و معلمان در انجام این فرایند با مشکل روبهرو باشند، ولی قطعاً به تدریج تواناییهای بهتری ایجاد خواهد شد.
ترجیح آموزش و پرورش برگزاری آزمون حضوری است
حاجیمیرزایی در پاسخ به این پرسش که موضع آموزش و پرورش نسبت به چگونگی برگزاری امتحانات چیست، گفت: ترجیح ما به ذلیل افرایش ضریب اطمینان از امتحان، آزمون حضوری است، اما مرجع اجازه دادن به اینکه ما میتوانیم آزمون حضوری برگزار کنیم یا خیر، ستاد ملی مقابله با کرونا است بنابراین اگر جایی به ما اجازه بدهند آزمون حضوری میسر است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: با استانها هم هماهنگ کردیم که اگر در بعضی مناطق نگرانی وجود ندارد از طریق آزمون حضوری کار دنبال شود که البته اگر ستاد کرونا اجازه ندهد امتحان غیرحضوری برگزار خواهد شد.