تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۵

گروه اقتصادی: بهای جهانی نفت در کمال ناباوری کاشناسان اقتصاد انرژی و در پی افزایش نسبی ارزش دلار، نزدیک به هفت دلار کاهش یافت.

بهای نفت شیرین و سبک ایالات متحده آمریکا در آخرین معاملات صورت گرفته در بازار نایمکس به 136 دلار و 52سنت کاهش یافت و این درحالی بود که این نوع نفت خام به‌عنوان شاخص بورس نفت نیویورک یک روز پیش از این در سطح 143 دلار دادوستد می‌شد. همچنین بهای نفت خام دریای شمال نیز به 136 دلار و 88 سنت به ازای هر بشکه سقوط کرد.

سقوط بهای نفت در بازارهای بین‌المللی در حالی صورت گرفت که کارشناسان، نفت 150 دلاری را انتظار می‌کشیدند و با این حال بسیاری براین باورند که این کاهش قیمتی موقت خواهد بود و بلافاصله بهای نفت خام به سیر صعودی خود باز خواهد گشت. از جمله عوامل عمده تاثیرگذار بر قیمت‌های نفت در حال حاضر مسئله پرونده هسته‌ای ایران و رایزنی‌های اخیر اتحادیه اروپا با دولت جمهوری اسلامی است.

در حال حاضر غرب به نتیجه پیگیری پیشنهادهای طرفین چشم دوخته است. برخی از مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به تهدیدهای ضمنی دولت بوش واکنش نشان داده و هرگونه تعرض آن کشور را منجر به مقاومت جدی قلمداد کردند.

غلامحسین نوذری، وزیر نفت محمود احمدی‌نژاد نیز چندی پیش در حاشیه نوزدهمین کنگره جهانی نفت در پایتخت اسپانیا به خبرنگاران گفته بود که حتی درصورت بروز هرگونه مشکل میان ایران و غرب و تنگ‌تر شدن هر چه بیشتر حلقه ترحیم‌های سیاسی – اقتصادی، دولت جمهوری اسلامی به تولید و صادرات نفت ادامه خواهد داد. از سویی برخی از مقامات بلند پایه نظام اعلام کرده‌اند که امکان بسته‌شدن تنگه هرمز وجود دارد.

تنگه هرمز برای نقل و انتقال نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز نفتکش‌های غیرعرب بسیار حایز اهمیت است و هرگونه توقف در عبور و مرور نفتکش‌ها در آن نقطه جغرافیایی می‌تواند شوک عظیمی به بازارهای جهانی نفت وارد سازد. با این وجود و در کنار مسائل دیپلماتیک ایران که دومین صادرکننده نفت اوپک محسوب می‌شود و کنترل تنگه هرمز را عهده‌دار است، تورم جهانی اقتصاد و کاهش ارزش دلار در افزایش بهای نفت دخیل بوده است. اکنون اما ارزش هر یورو در برابر دلار 57/1 گزارش می‌شود. با این همه بهای نفت دریای شمال به‌طور متوسط در قیاس با شش روز گذشته 9دلار کاهش داشته است.

بهای نفت در بازارهای بین‌المللی در سالهای اخیر به بالاترین رقم‌های تاریخ خود رسیده است. تا چندی پیش نفت یکصد دلاری از سوی بسیاری از کارشناسان و مؤسسات تحقیقاتی یک‌رؤیا برای تولید‌کنندگان تلقی می‌شد و در حال حاضر نیز رسیدن نفت به 150 دلار در هر بشکه دور از ذهن نیست. بر این اساس کارشناسان مسایل اقتصادی بر این باورند که کاهش بهای نفت کنونی بسیار موقتی است.