همشهری آنلاین - سپیده بهکام: معاملات سهام دو شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و گل گهر و نیز بازگشایی تعدادی از نمادها وزنه‌ای شد تا شاخص سیر نزولی را در روز چهارشنبه ۱۹ تیر دوباره از سر گیرد.

در این روز شاخص بورس (شاخص قیمت و بازده نقدی) که مدتی است روند صعودی را آغاز کرده امروز با ۱۷.۲۲ واحد کاهش کار خود را به پایان رساند و به ۴۸ هزار و ۳۹۵ واحد رسید.

همچنین در این روز شاخص قیمت (شاخص کل قیمت سهام) ۵.۴ واحد افت کرد و به ۱۲ هزار و ۸۶۳ واحد بازگشت.

شاخص بازار دوم (شاخص عملکرد تالار فرعی) هم طی معاملات امروز بورس تهران ۳۱.۵ واحد منفی خورد اما شاخص بازار اول (شاخص عملکرد تالار اصلی) یک واحد مثبت شد.

گزارش‌های رسیده از تالارهای مبادلات سهام حاکی از آن است که امروز صف طولانی برای فروش سهام فولاد مبارکه اصفهان تشکیل شده است.

در این روز یک هزار و ۹۸۸ سهامدار فولاد مبارکه ار مالکیت سهام در اختیار خود از این شرکت انصراف دادند بر همین اساس بیش از ۵۰ میلیون سهم این شرکت که در مجموع ۲۹۶ میلیارد ریال ارزش داشت به فروش گذاشته شد.

همچنین ۴۰۶ نفر تعداد ۳.۵ میلیون سهم فولاد خوزستان به ارزش ۴۳.۹ میلیارد ریال را برای فروش عرضه کردند.

۹۵ نفر نیز طی مبادلات امروز بورس اوراق بهادار تهران برای فروش ۴۳۷ هزار سهم گل‌گهر به ارزش ۱۲.۹ میلیارد ریال اقدام کردند.

در آن سوی بازار پرطرفدارترین سهم سرمایه‌گذاری غدیر و پس از آن توسعه معادن روی بود. سرمایه‌گذاری بانک ملی، سیمان فارس و خوزستان، سایپا، سرمایه‌گذاری ملی و ایران خودرو هم از جمله سهام پرطرفدار در این روز کاری بود.

در این روز ۲۱۰ نفر برای خرید بیش از ۷ میلیون سهم سرمایه‌گذاری غدیر به ارزش ۱۹.۲ میلیارد ریال به کارگزاری‌ها مراجعه کردند.[مفاهیم پایه بورس: کارگزار بورس]

همچنین آمارها نشان می‌دهد ۶۰۰ دستور خرید برای حدود ۵.۶۴ میلیون سهم توسعه معادن روی به ارزش ۱۴ میلیارد ریال طی خرید و فروش‌های امروز بورس تهران صادر شده است.

معاملات امروز در مجموع منجر به جابجایی ۱۴۸ میلیون سهم به ارزش ۵۱۹.۳۳ میلیارد ریال شد.