گروه بورس: تصمیمات دولتی بار دیگر بورس تهران را شوکه کرد و شاخص‌های بازار را فرو ریخت.

در حالی که بورس تهران در طول 10روز گذشته به‌دلیل جو مثبت بازار درعرش سیر می‌کرد، دیروز بار دیگربه‌دلیل تصمیمات خلق الساعه دولت، با نزول ناگهانی مواجه شد.

به گزارش همشهری، به‌دنبال انتشار شایعه افزایش نرخ کنسانتره سنگ آهن روز گذشته سهام شرکت‌های گروه معادن و فلزات و به ویژه شرکت‌های بزرگ فولادی با صف‌های فروش مواجه شدند و همین خبر کافی بود تا شاخص‌های بورس تهران که پس از 3 سال روند رشد خود را آغاز کرده بودند، بار‌دیگر ‌با نزول مواجه شوند.

در روزهای اخیر سهامداران بورس تهران به شدت به روند سود آوری بازار وصعود شاخص‌های بورس امید وار شده بودند اما بار دیگر سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی از راه رسید و همه رویا‌ها را بر باد داد.

کارشناسان بورس درتمامی نقاط دنیا ریسک‌های بازار سرمایه را به 2 دسته ریسک‌های سیستماتیک و ریسک‌های غیرسیستماتیک تقسیم بندی می‌کنند اما به‌نظر می‌رسد که ریسک دیگری نیز در در بورس تهران ظهور کرده، به نام ریسک تصمیم‌های خلق الساعه دولتی که هر از چند گاهی باعث نزول بازار سهام می‌شود.

خطرپذیری دولت

براساس این خبر که هنوز هیچ مرجع رسمی حاضر به تایید آن نشده، قیمت هر تن کنسانتره سنگ آهن تا 70 درصد افزایش خواهد یافت. این افزایش در روند سود آوری برخی شرکت‌های بورس از جمله شرکت‌های فولادی تاثیر‌گذار است.ظاهرا بار دیگر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) قصد دارد چنین تصمیمی اتخاذ کند.

پیگیری‌های خبرنگار همشهری برای کسب اطلاعات بیشتر و تایید این خبر از سوی مسئولان این سازمان به در بسته خورد.

این برای اولین بار نیست که دولت و به ویژه ایمیدرو پس از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی تصمیماتی را اتخاذ می‌کند که زمینه سقوط بورس تهران را به وجود می‌آورد.

یک هفته پیش ایمیدرو 30 درصد سهام فولاد خوزستان را با رقمی معدل 2/1 میلیارد دلار به یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی فروخت.سابقه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی نشان می‌دهد، دولت هر بار پس از ورود شرکت هایش به بورس مصوباتی را به اجرا می‌گذارد که زمینه ضرر‌های هنگفتی را برای بخش خصوصی به وجود می‌آورد. حوادثی از این دست پیش از این به دفعات در مورد شرکت‌های سیمانی، صدرا، توسعه معادن روی و شرکت‌های فولادی(با افزایش بهره مالکانه) تکرار شده است.

دیدگاه بورس

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت کنسانتره افزایش پیدا کرده است گفت:بحث‌هایی در این زمینه وجود دارد و ممکن است قیمت کنسانتره افزایش پیدا کند.

او به جزئیات این خبرهیچ اشاره‌ای نکرد و انتشارهرگونه خبر را به تعیین تکلیف نهایی موکول کرد اما در عین حال افزود:در حال مذاکره برای حل این موضوع هستیم.

شایعات منتشر شده در بازار حاکی است، به‌زودی نشستی برای تعیین نرخ کنسانتره برگزار خواهد شد.

گفته می‌شود: نشست اصلی درخصوص قیمت کنسانتره با حضور تصمیم‌گیرندگان اصلی اوایل هفته آینده تشکیل می‌شود و هنوز هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده است اما گویا قیمتی میان 75 تا 85 هزار تومان برای هر تن کنسانتره پیشنهاد شده است.

توقف نمادها

در حالی که اخبار غیررسمی حاکی است،درصورت صحت خبر فوق، نمادهای شرکت‌های گروه سنگ آهن و فولاد به‌زودی برای ارائه پیش‌بینی جدید سود متوقف خواهند شد، علی صحرایی ناظر معاملات بورس تهران با اعلام اینکه خبری در مورد افزایش قیمت کنسانتره ندارد درباره متوقف شدن نماد شرکت‌های وابسته به این محصول به همشهری گفت:من اطلاعی از این خبر ندارم و نماد شرکت‌های فولادی و گروه سنگ آهن بسته نخواهد شد.

او افزود:هرگونه تصمیم‌گیری در این مورد نیاز به تایید کتبی خبر از سوی مراجع مسئول دارد. صحرایی در پاسخ به این پرسش که دلیل تشکیل صف‌های فروش برای شرکت‌های فولادی چیست، گفت:بازار براساس تحلیل خود اقدام به خرید و فروش سهام می‌کند.

نظر فعالان بازار فلز

حسین ملا حسین آقا رئیس هیأت‌مدیره بورس کالا و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن وفلزات نیز این خبر را تایید نکرد اما گفت:فعلا خبری در این مورد وجود ندارد.همچنین محمد حسین دیده‌ور عضو  سابق هیأت‌مدیره بورس فلزات و محمد جابریان سهامدار جدید فولاد خوزستان نیز از خبر افزایش قیمت کنسانتره اظهار بی‌اطلاعی کردند.

هنوز خبر دقیقی از میزان تاثیر افزایش قیمت کنسانتره روی شرکت‌های فولادی وجود ندارد. اما شرکت‌های فولادی بورس دیروز با صف فروش مواجه شدند و روند صعود شاخص‌های بورس را متوقف کردند.

پیش‌بینی سیاست واقعی سازی قیمت‌ها

افزایش قیمت کنسانتره سنگ آهن به‌عنوان ماده اولیه شرکت‌های فولادی در نهایت هزینه تولید این گروه از شرکت‌های بورس را افزایش خواهد داد.

به این ترتیب با توجه به سقف محدود افزایش بهای محصول نهایی میزان سودآوری تولیدکنندگان فولاد به میزان محسوسی کاهش می‌یابد واحتمالا همین پیش‌بینی دیروز باعث شد صاحبان سهام فولادی در صف فروش بایستند.

اما به باور بعضی کارشناسان بازار، اساسا کاهش میزان سودآوری تولید‌کنندگان صنعتی با توجه به سیاست واقعی‌سازی‌ قیمت‌ها از سوی دولت کاملا قابل پیش‌بینی بوده است.به‌گفته این کارشناسان سود بخش بزرگی از سودآوری شرکت‌هایی نظیر فولادی‌ها مدیون اختلاف قیمت مواداولیه و انرژی است .

بنابراین به تبع واقعی شدن قیمت مواد خام وحامل‌های انرژی رقم سوددهی تولید کننده‌ها هم واقعی خواهد شد.

به این ترتیب به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود: در هنگام انتقال نقدینگی خود به این نکته نیز توجه کنند که تغییر شرایط فعلی تولید از سوی دولت کاملا محتمل است در نتیجه لازم است صاحبان سرمایه با در نظر گرفتن واقعیت‌ها وارد عمل شوند وانتظار ادامه روند فعلی سودآوری را نداشته باشند.

کارشناسان به سهامداران هشدار می‌دهند تحت‌تأثیرجو زود گذر حاکم بر بازار به هیچ عنوان اقدام به خرید وفروش نکنند. علاوه بر این به یاد داشته باشند که آزادسازی اقتصاد در نهایت صنایع و تولیدات صنعتی را دیر یا زود تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.