گروه ادب و هنر: پس از پخش تنها ۲ قسمت از سریال «یوسف پیامبر»، آیت‌الله‌ سبحانی به بخشی از این سریال ایراد گرفت و قسمت‌هایی از آن را اسرائیلیات خواند.

به گزارش واحد خبر حوزه علمیه، آیت‌الله سبحانی گفت: بعضی از مسائل به تصویر کشیده شده در سریال «یوسف پیامبر» از اسرائیلیات است و اگر چه ازدواج یک مرد با ۲ خواهر در آن شرایط حرام نبوده، ولی دلیلی نداشت این مسئله در فیلم گنجانده شود. ایشان اظهار داشت: در شرایط امروز بیننده از این تصاویر برداشت غیرصحیح دارد.

سریال ۴۵ قسمتی «یوسف پیامبر» به کارگردانی فرج‌الله سلحشورکه از ۷ تیر، جمعه شب‌ها پخش آن از شبکه یک سیما آغاز شده، از محصولات مرکز سیما فیلم محسوب می‌شود که طی مدت ۳۲ ماه در لوکیشن‌های مختلف جلوی دوربین قرار داشت و به گفته کارگردان، نگارش فیلمنامه ۴ سال به طول انجامیده است.

طبق آنچه روابط عمومی این سریال در وبلاگ خود آورده، در فروردین سال ۸۳ برآورد اولیه ۶.۵ میلیارد تومانی سریال یوسف قطعی شده بود.

براساس آنچه در تیتراژپایانی سریال هم مشاهده می‌شود، کتاب‌های زیادی به‌عنوان منبع فیلمنامه سریال معرفی می‌شوند اما با تمام این احوال، براساس اظهار نظر آیت‌الله سبحانی، تولیدکنندگان این سریال نتوانسته‌اند سره را از ناسره در این منابع تفکیک کنند.

آیت‌الله سبحانی که این سخنان را در دیدار با عوامل تولید فیلم سینمایی «ملک سلیمان» می‌گفت، همچنین اظهار داشت:مقام بشری انبیاء قابل تصویر است، ولی مقام معنوی بالای آنها که وحی باشد قابل تصویر و ریختن درقالب تجربه و فیلم نیست.

«ملک سلیمان» از جمله آثار فاخرسینمای ملی است که به کارگردانی شهریار بحرانی تولید می‌شود و امین زندگانی در نقش سلیمان نبی در آن بازی می‌کند.

آیت‌الله سبحانی در این دیدار به دست اندرکاران این فیلم توصیه کرد: باید مسائل معنوی حضرت سلیمان در فیلم با تمام ظرافت رعایت شود و مبدأ مسائل وحی به‌صورت مسائل عادی و ابتدایی در بیاید.

ایشان حضرت سلیمان را مظلوم‌ترین پیامبر بنی‌اسرائیل دانسته است. به گفته وی، درعین حالی که حضرت سلیمان حاکم بوده و حکومت کرده، ولی نویسندگان تورات و مسیحی به بدترین وضع آن را تشریح کرده‌اند که وارد کتاب‌های اهل سنت نیز شده است.

آیت‌الله سبحانی افزود: نباید در فیلم حضرت سلیمان مسائل اسرائیلیات و تهمت‌های ناروا به حضرت داوود و سلیمان به تصویر کشیده شود. به گفته ایشان، فیلم حضرت سلیمان باید جنبه الهی داشته باشد و براساس آیات قرآن کریم و از منابع تشیع ساخته شود و هرگز حالت افسانه‌ای به‌خود نگیرد.

اما سلحشور هم سریع پاسخی به آیت‌الله سبحانی داد و اشکال را به گردن بزرگان و علما انداخت و به فارس گفت: این از غفلت بزرگان مذهبی است که تا امروز دست به خلق آثار مذهبی نزده‌اند و این عرصه را به امثال حقیر سپرده‌اند که سراپا عیب و تقصیر هستم و‌ای کاش این تعصبی را که آیت‌الله سبحانی و دیگر عزیزان در مورد این سریال دارند، در مورد آثار سبکی که از تلویزیون پخش می‌شود، داشتند و همانقدر که به آثار مذهبی توجه دارند، به آثار ضد‌مذهبی هم توجه داشتند. من آنچه در تاریخ و تفاسیر ما وجود دارد، آورده‌ام و چیزی اضافه‌تر از آن در سریال عنوان نشده است.

اگر هم موضوعی در سریال وجود دارد که به اسرائیلیات برمی‌گردد، مقصر کتاب‌ها و علمای ما هستند که اسرائیلیات را وارد کتاب‌های ما کرده‌اند. چرا تا امروز علما و بزرگان،  این اسرائیلیات را از کتاب‌های ما خارج نکرده‌اند و این کتاب‌ها اصلاح نشده‌اند؟ که بعد امثال بنده بی‌سواد، این کتاب‌ها را بخوانیم و اسرائیلیات وارد آثار ما بشود.