این روزها میزان ریزش قیمت حاشیه بازار خودروهای چینی در مقایسه با نرخ فروش کارخانه آنها بیشتر از خودروهای داخلی بوده و نرخ برخی از این خودروها به قیمت حاشیه بازار رسیده است.

به گزارش همشهری آنلاین، تداوم سیر نزولی قیمت خودروهای داخلی و ورود بازار خودرو به خواب عمیق زمستانی، زمینه ریزش قیمت برخی خودروهای تولیدی و کاهش قیمت برخی خودروهای مونتاژی به‌خصوص محصولات چینی به نرخ فروش خودروسازان را فراهم کرد.

ادامه روند کاهش قیمت خودرو در بازار بی‌مشتری و زمزمه‌های رشد تولید و عرضه خودرو با آزادسازی نرخ خودروهای کم‌تیراژ موجب سردرگمی محدود مشتریانی شده که حتی با کاهش قیمت برخی خودروها به کمتر از نرخ کارخانه نیز روی خوشی به انجام معاملات نشان نمی‌دهند. تثبیت و سیر نزولی نرخ ارز در شرایطی موجب تداوم کاهش قیمت خودرو در حاشیه بازار شده ‌که این روزها تعیین قیمت‌ها در بازار بی‌مشتری خودرو بسیار شکننده شده است. این در حالی است که هرساله با فرارسیدن فصل زمستان، تقاضای خرید برای خودرو کاهش یافته و با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال، به‌تدریج متقاضیان خرید خودرو راهی بازار می‌شوند.

این امر موجب شده تا رکود حاکم بر بازار خودرو به‌خصوص خودروهای مونتاژی چینی و خودروهای وارداتی تشدید شده و کمتر خریداری حاضر به ریسک خرید خودروهایی است که سیر نزولی قیمت آن ادامه دارد. در مقابل فروشندگان خودرو نیز برای جلوگیری از زیاندهی بیشتر، از عرضه خودروهای دپوشده به بازار تا ثبات نسبی بازار و مشخص‌شدن تقریبی قیمت‌ها خودداری می‌کنند. گزارش میدانی خبرنگار همشهری از برخی نمایشگاه‌های سطح شهر و مرکز خرید و فروش چیتگر در غرب تهران نیز حاکی از کاهش اقبال مشتریان به خرید و فروش خودرو است؛ به‌نحوی که جمعه گذشته خبری از مراجعه و تجمع مشتریان خودرو در این مرکز نبود و می‌توان گفت حتی دلال‌های بازار خودرو نیز به‌دلیل تداوم ریزش قیمت‌ها و مشخص نبودن وضعیت بازار، به‌تدریج در حال کوچ از این بازار هستند.

افت ۱۰میلیونی قیمت خودروهای داخلی در یک هفته 

بررسی قیمت حاشیه بازار خودروهای تولید داخل نشان می‌دهد که با ورود به دی‌ماه، روند کاهش قیمت این خودروها تشدید شده و قیمت برخی انواع خودروهای وطنی طی هفته نخست دی‌ماه نسبت به اواخر آذرماه بیش از ۱۰میلیون تومان کاهش داشته است. اگرچه قیمت همه خودروهای داخلی سیر نزولی داشته، اما این کاهش قیمت‌ها در انواع خودروهای پژو، کوئیک و تیبا بیشتر از سایر مدل‌ها بوده است. به‌نحوی که در بین انواع مدل‌های تیبا، قیمت تیبا هاچ‌بک از ۱۲۲ میلیون در اواخر آذرماه به ۱۱۸ میلیون تومان در هفته نخست دی‌ماه رسیده است. 

همچنین تیبا هاچ‌بک پلاس در حالی ۱۲۵میلیون قیمت خورد که قبلا این خودرو با نرخ ۱۳۱‌میلیون تومان معامله می‌شد. در محصولات ایران خودرو نیز قیمت پژو ۲۰۶ تیپ‌۲ از ۱۸۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار به ۱۷۴‌میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ‌۵ از ۲۴۸‌میلیون به ۲۳۹‌میلیون و قیمت پژو۲۰۷ اتوماتیک مدل‌۹۹ از ۴۰۷میلیون به ۳۸۹ میلیون تومان کاهش یافته است. همچنین قیمت حاشیه بازار دنا پلاس توربو اتوماتیک از ۴۲۵‌میلیون تومان در اواخر آذرماه به ۴۱۵‌میلیون، سمند ال‌ایکس از ۱۷۴‌میلیون به ۱۶۸‌میلیون، ساینا ‌ای‌ایکس دنده‌ای از ۱۲۸میلیون به ۱۱۸‌میلیون، کوئیک از ۱۴۰میلیون به ۱۳۴‌میلیون و کوئیک‌آر از ۱۴۶‌میلیون به ۱۴۲‌میلیون تومان رسیده است. این شرایط بازار موجب تخفیف بیشتر فروشندگان به مشتریان خودروهای داخلی شده است؛ به‌نحوی که نمایشگاه‌داران و فروشندگان پراید۱۱۱ در حالی قیمت این خودرو را در محدوده ۱۱۲‌میلیون تومان اعلام کرده‌اند که تماس با صاحبان آگهی‌ برای خرید این خودرو حاکی از موافقت فروشندگان با تخفیف ۲ تا ۳میلیون تومانی برای فروش و رسیدن نرخ واقعی مصرف‌کننده این نوع پراید پای معامله به ۱۰۹ تا ۱۱۰‌میلیون تومان است. 

در این آگهی‌های فروش همچنین قیمت پراید۱۳۱ از ۹۵ تا ۹۶‌میلیون، پراید۱۵۱ از ۱۰۱ تا ۱۰۲‌میلیون، پراید۱۳۲ حدود ۹۹‌میلیون و پراید۱۵۱ پلاس ۱۱۰‌میلیون تومان اعلام شد.

افت قیمت شدیدتر چینی‌ها 

کاهش قیمت انواع خودرو در بازار در شرایطی است که خودروهای چینی با پیشتازی در ریزش قیمت‌ها به قیمت فروش این شرکت‌ها نزدیک یا در مواردی برابر شده است؛ به‌نحوی که برخی خودروهای چینی که طی چندماه گذشته شاهد افزایش قیمت بیش از ۱۰۰میلیون‌تومانی آنها در نمایندگی‌های رسمی فروش بوده‌ایم را می‌توان در حاشیه بازار با قیمت کمتر از نرخ فروش نمایندگی البته با کارکرد بسیار کم خریداری کرد. مثلا مقایسه فاصله قیمت خودروی چری تیگو۷ مدل‌۹۹ با حاشیه بازار بسیار کم شده است. با این شرایط اختلاف قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای چینی به ۵، ۱۰ یا حداکثر ۳۰میلیون رسیده است.

همچنین قیمت بازار جک‌S۵ اتوماتیک که پیش از این تا مرز بیش از ۸۰۰میلیون تومان افزایش یافته بود نیز اکنون به ۶۲۰میلیون تومان رسیده است. اگرچه اختلاف قیمت بازار و نرخ کارخانه خودروهای چینی قبلا نیز وجود داشته و این امر موجب شده تا تقریبا تمامی عرضه‌کنندگان محصولات چینی طی چند سال گذشته به عرضه اقساطی این خودروها روی بیاورند، اما طی ۲سال اخیر در پی کاهش شدید تیراژ تولید و جهش قیمت‌ها، این شرایط اقساطی جای خود را به فروش نقدی با قیمت‌هایی باورنکردنی داد. با توجه به سیر نزولی نرخ ارز حتی بازگشت شرایط اقساطی نیز احتمالا دردی از بازار خودروهای چینی دوا نخواهد کرد، چراکه دریافت اقساط ۲ و ۳میلیون تومانی سال‌۹۶ باید اکنون به اقساط ۲۰ و ۳۰میلیون تومانی تبدیل شود که طبیعتا امکان پرداخت ماهانه چنین اقساطی برای کمتر خریداری وجود دارد. همچنین تولید و عرضه برخی محصولات چینی مانند آریزو۶ با تیراژ بسیار پایین فعلی چندان قابل توجیه نخواهد بود و به‌نظر می‌رسد رهایی فروشندگان خودروهای چینی از بن‌بست کنونی بدون کاهش قابل توجه نرخ ارز، بسیار سخت خواهد بود.

تعمیق رکود بازار وارداتی‌ها

بررسی‌ بازار خودروهای وارداتی نشان می‌دهد که همچون بازار خودروهای داخلی و مونتاژی، این روزها بیشتر مشتریان به انتظار کاهش قیمت‌ها دست از خرید کشیده‌اند. ثبات تقریبی نرخ ارز طی ۲هفته گذشته موجب شده تا قیمت خودروهای وارداتی نیز تقریبا ثابت بماند و رکود حاکم بر بازار این خودروها تشدید شود، اما فروشندگانی که ناگزیر به فروش خودرو هستند حتی حاضر به فروش این خودروها به نرخ کمتر از قیمت‌های اعلام‌شده در حاشیه بازار هستند؛ به‌نحوی که قیمت سانتافه صفرکیلومتر مدل‌۲۰۱۷ در حالی حدود ۲‌میلیارد تومان اعلام می‌شود که فروشندگان واقعی حاضر به فروش آن به نرخ یک میلیارد و ۸۵۰میلیون‌تومان نیز هستند. با این روند قیمت لکسوس NX که قبلا به ۳.۵میلیارد تومان رسیده بود با کاهش ۳۰۰میلیون تومانی طی چند هفته اخیر به ۳.۲‌میلیارد رسیده و ب‌ام‌و۵۳۰  مدل ۲۰۱۸ به ۵میلیارد تومان کاهش یافته است. همچنین پاسات صفرکیلومتر که تا چندی پیش ۳.۲‌میلیارد تومان قیمت داشت، این‌روزها به قیمت ۲.۲میلیارد تومان رسیده و تیگواین آلمانی که قبلا ۳.۴میلیارد تومان قیمت داشت، با وجود کاهش یک میلیارد تومانی و رسیدن به قیمت ۲.۴‌میلیارد تومان مشتری ندارد.

این کاهش قیمت‌ها در حالی است که مطرح‌شدن احتمال واردات خودرو و ترخیص برخی خودروهای خارجی وارداتی که در نیمه دوم سال۲۰۱۸ وارد گمرک شده و قبض انبار دریافت کرده‌اند با مدل ۲۰۱۹ ترخیص و در آگهی‌های فضای مجازی به فروش می‌رسند. علاوه بر آن، زمزمه‌های صدور مجوز واردات خودرو برای یک یا ۲شرکت واردکننده نیز به تعمیق رکود بازار، انتظار مشتریان برای کاهش بیشتر قیمت‌ها و بلاتکلیفی فروشندگان اینگونه خودروها دامن زده است. این در حالی است که حتی درصورت آزادسازی واردات خودرو با دلار حدود ۲۵ تا ۲۶‌هزار تومانی کنونی نیز، قیمت فروش خودروهای وارداتی به‌مراتب کمتر از قیمت‌های کنونی حاکم بر بازار این خودروها خواهد بود.

برچسب‌ها