به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش امروز در نشست خبری اظهار کرد: احتیاط درباره پیشگیری از اوج گرفتن کرونا، برای ستاد ملی مقابله با کرونا یک اصل است و با توجه به آن تصمیمگیری میکنند. وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت برگزاری امتحانات پایههای اول و دوم ابتدایی و شاخه فنی و حرفهای نامهای نوشت که رئیس جمهور آن را تایید کرد اما در ستاد ملی کرونا طور دیگری تصمیم گرفته میشود.
وی تاکید کرد: البته در ستاد کرونا هیچگونه سوگیری وجود ندارد اما به هر حال اطلاعات آنها و خطرهایی که پیشبینی میکنند منجر به چنین تصمیمی میشود که امتحانات و ارزشیابیها حضوری نباشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش گفت: باید به مدرسه اعتماد کنیم و به تصمیمهای آن مشروعیت دهیم، این پیام به مدیران مدرسه رسیده است و در مورد بازگشایی مدارس، زمانبندی و شیوه برگزاری امتجانات به مدرسه جایگاه دادیم.
امانی طهرانی متذکر شد: هرجا میتوانیم نقش مدرسه را پررنگتر و به آن توجه کنیم، در تمام جلسات شورای عالی هم این موضوع به عنوان یکی از مبانی پذیرفته شده است و اعضای شورا به آن توجه دارند.
دانشآموزان باید در مدارس رشد کنند
این مسئول گفت: تمام ذهن مسئولان درباره یک مدرسه و ماموریت آن خلاصه شده به اینکه در مدرسه تعدادی کتاب درسی خوانده و امتحان گرفته شود یعنی کارکرد اصلی مدارس در فرهنگ کشور به تدریس و امتحان به شیوه سنتی خلاصه شده است؛ کتابهای درسی را به روشهای دیگر نیز میتوان آموخت اما مدرسه کارکردی فراتر دارد امروزه معاونتهای مختلف آموزش و پرورش در حال تلاش برای تغذیه مدارس با کارهای دیگر هستند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: دانشآموزان باید در مدارس رشد کنند و تابآور شوند؛ همه باید برای مدرسه کارکرد جدیدی تعیین کنند تا انتظارات نیز مشخص شود.
امانی طهرانی در پاسخ به پرسشی درباره عدم نظارت شورای عالی آموزش و پرورش بر مصوبه پیرامون بازگشایی مدارس و تناقض در تصمیمات گفت: سیاستگذاری، تصویب قوانین و نظارت بر اجرا را در شورای عالی برعهده داریم همچنین بر حسن اجرای مصوبه بازگشایی مدارس نظارت میکنیم؛ ترکیبی بودن آموزشها، واگذاری اختیاراتی به مدارس، نحوه ارزشیابی دروس و ... در این مصوبه ذکر شده که رعایت میشود.
تصمیمگیری درباره بازگشایی مدارس
این مسئول با اشاره به اینکه تمام آموزشها در چهارچوب مصوبات انجام میشود و آنچه محل بحث است در حیطه برگزاری آموزش حضوری یا غیرحضوری است، متذکر شد: اگر تعداد فوتیها در کشور به کمتر از ۳۰ نفر برسد قطعاً تصمیمگیری ما متفاوت است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره ارزشیابیهای مجازی گفت: درباره ارزشیابی، نگرانیها فراوان است؛ فرمولهای معجزهآسا وجود ندارد اما راهکارهای خوبی وجود دارد که ارزشیابی به ارتقای این دوره کمک میکند. یک نقطه شورانگیز و مشوق ما در فضای مجازی این است که ارزشیابی که میتواند محل آسیب باشد را به نقطه قوت تبدیل کنیم، نوآوری های خوبی در این زمینه شاهد بودهایم.
امانی طهرانی درباره برنامههای در انتظار تصویب شورای عالی آموزش وپرورش بیان کرد: گاهی در کمیسیونها نقصهایی به مصوبات وارد میشود و باید برای اصلاح به تولید کنندگان بازگردد، با این وجود برای عملیاتیتر شدن کارها نشستهایی با معاونتها برگزار میکنیم و بر این اساس موضوع نظام جامع نظام مشاوره هفته گذشته در نشست با معاونت پرورشی مورد توجه قرار گرفت.
سازمانی مجزا برای امور کودکان صفر تا ۶ سال
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره موضوع واگذاری مهدهای کودک هم گفت: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب، مسئله کودک مورد توجه قرار گرفته و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبهای در این مورد داشته است. ایجاد یک مرکز یا سازمان در این زمینه اهمیت بالایی دارد تا سازماندهی این کار را از صفر تا صد برای کودکان صفر تا شش سال بر عهده بگیرد. تلاش داریم تا نتیجه کار و چهارچوب به گونهای باشد که به دنبال توسعه تشریفاتی و غیرضروری نباشیم.
آموزش و پرورش بر مهدهای کودک نظارت کند، نه تولیگری
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: نگاه ما این است که به تعلیم تربیت کودک باید نگاه یکپارچه داشت اما اینکه نگاه تصدیگری داشته باشیم یا نه، نظرات متفاوتی وجود دارد، بنده معتقدم که جنس این کار از جنس نظارت باشد و نباید نوعی تولیگری را دنبال کنیم.
وی گفت: باید آموزش و پرورش با جمع منابع ملی، خانوادگی و امکانات سایر نهادها مهدها را توسعه کمی و کیفی بدهد بدون اینکه خودش را درگیر مسائل اداری کند. نگاه وزیر هم با این موضوع انطباق دارد. در سطح شورای عالی روی این مبانی کار میکنیم، نقش ما مجری بودن برای کارها نیست بلکه سیاست گذاری، تقنین و نظارت است. به موازات سندتحول اگر این مرکز راه بیفتد باید یک الگوی نظری ویژه برای صفر تا ۶ سال آماده کرده و در اختیار داشته باشیم.
شرایط خوب رشتههای فنی برای ورود به دانشگاه
وی درباره کنکور بیان کرد: با وجود همه تغییرات اما همچنان کنکورزدگی در آموزش وجود دارد البته اقداماتی در این مورد داریم و معاونت متوسطه گامهایی برداشته است همچنین شخص وزیر علوم اقداماتی خوبی کرده و از جمله این اقدامات، کنکور دانشآموزان فنی و حرفه ای است.ورورد بدون کنکور به رشتههای فنی و حرفهای فرصت خوبی است اما متاسفانه نگاهی که در جامعه به این رشتهها وجود دارد و برچسبهایی که زده میشود بر گرایش به این رشتهها سایه میاندازد، مهم ترین کار این است که همه خطر را حس میکنیم اما برای غلبه بر این جریان فعالیت موثر نداشتهایم.
مذاکره برای افزایش سهم سوابق تحصیلی
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش به سهم سوابق تحصیلی در کنکور هم اشاره کرد و گفت: معاونت متوسطه رایزنیهایی را در زمینه افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در دست انجام دارد؛ مسئله کنکور از دید ما رها نشده اما مشکلاتش همچنان پابرجاست تا با پیگیریهای جدی بهبود یابد.
امانی طهرانی با اشاره به اینکه در مورد هدایت تحصیلی چند سال پیش خیز خوبی برداشته شد، بیان کرد: یک ضلع مشکلات هدایت تحصیلی، فرهنگ سازی است؛ در زمانی که برای ورود به رشته خاصی علاقهمندان افزایش مییابد و خواست عمومی جامعه متفاوت می شود، شرایط نیز متفاوت خواهد شد.
سنجش صلاحیت معلمان با چه ساز و کاری؟
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره سنجش صلاحیت حرفهای معلمان گفت: این موضوع در ۲ بخش آموزش بدو خدمت است که صلاحیت حرفهای را با آزمون اصلح دریافت میکنند و این موضوع در مجموع یک ترکیب آزمونی است، در این مورد کارهای زیادی در دانشگاه فرهنگیان انجام شد و یادگار مدیریت قبلی این دانشگاه است و برای ماده ۲۸ هم دوره یکساله داریم.
امانی طهرانی بیان کرد: اما باید در گواهینامه صلاحیت حرفهای طبق قانون تجدید کرد و تولیدات جدید برحسب مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم تا به این موضوع سامان دهیم که چه نوع فعالیتی و با چه سازوکاری انجام شود البته کارهای مطالعاتی انجام و منتشر شده است و امیدواریم که چهارچوب قانونی پیدا کند.