به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست با ۱۱۰۰ نفر از مدیران مدارس استان قم که در فضای مجازی و از طریق بستر شبکه شاد برگزار شد، اظهار داشت: یکی از وجوه بارز زندگی، نقشآفرینی است. افراد در شرایط مختلف و در قالب نقشهای مختلف قرار میگیرند و انتظار میرود که بتوانند نقش خود را بهخوبی ایفا کنند.
وی با یادآوری این که نقشآفرینی در شرایطی که از قبل قابل پیشبینی نبوده، بسیار سختتر از حالت عادی است و نیاز به برنامهریزی، نظارت و دقت بالا دارد، تصریح کرد: شرایط امسال ویژه و خاص است، در سالهای قبل، همه موارد مشخص و به روال عادی بود و دستیابی به یک آرامش نسبی میسر بود اما امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط کاملاً تغییر کرده و ادامه مسیر بر اساس آنچه در سالهای قبل برنامهریزی و انجام میشده، امکانپذیر نیست.
حاجیمیرزایی تاکید کرد: در این شرایط ناگزیریم کار را با روشی جدید و متناسب با شرایط جدید از قبل ادامه دهیم. رکن نظام تعلیم و تربیت مدرسه است و فعالیت مدرسه بر پایه برنامهریزی درست مدیران متکی است.
در وضعیت جدید، هم فرصت و هم تهدید وجود دارد
وی گفت: در شرایط امروز که کشور درگیر بیماری کرونا شده است، نهتنها باید مسیر جدیدی را بسازیم بلکه باید همزمان توانایی حرکت در این مسیر را هم داشته باشیم. راهی که تاکنون نرفتهایم و تجربهای از آن نداریم و آینده مسیر هم مبهم است. باوجود کرونا وضعیت ما دگرگونشده است. این شرایط جدیدی است که همه دنیا با آن مواجه است.
وزیر آموزش و پرورش با یادآوری این که در وضعیت جدید، هم فرصت و هم تهدید وجود دارد، عنوان کرد: تهدید این است که در این شرایط دچار استیصال و درماندگی شویم و نتوانیم کار را بهخوبی انجام دهیم اما فرصتهای طلایی نیز وجود دارد. فرصت تاریخی بینظیری به وجود آمده است برای این که بیاموزیم و خود را محک بزنیم توانایی خود را در آن توسعه دهیم و از آن بیاموزیم.
حاجیمیرزایی نقش مدیران مدارس را در این دوران بسیار حساستر از قبل دانست و گفت: بخش بزرگی از آموختههای همه افراد به دوران مدرسه مربوط میشود و رفتارها و نقشآفرینیهای افراد در جامعه از یادگیری در دوران مدرسه نشات میگیرد. کارشناسان و صاحبنظران خوشفکر آموزشوپرورش از زمان گذشته بر این باور بودند که باید مدرسه محوری در آموزشوپرورش تقویت شود.
وی تاکید کرد رکن نظام تعلیم و تربیت مدارس هستند و اساس مدارس بر پایه برنامهریزیهای صحیح مدیران مدارس منطبق است.
رتبه اول استان قم در شبکه شاد
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بر اساس آمارها، استان قم رتبه اول را در ارتباط الکترونیکی و فعالیت در شبکه شاد دارد و این موضوع نشان می دهد استان توانسته خود را با شرایط جدید بهخوبی هماهنگ کند.
وی با تأکید بر این که مدیران مدارس باید از وضعیت هر یک از دانش آموزان اطلاع داشته باشند و اجازه ندهند حتی یک دانشآموز از تحصیل بازبماند، بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی عمومی و جهانی انتظار میرود، اطلس دقیقی از همه دانش آموزان داشته باشید و مدیران از وضعیت تکتک دانش آموزان اطلاع داشته باشند.
توجه به نقش خانوادهها در تعلیم و تربیت
وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: در شرایط فعلی معیار شایستگی مدیران این است که هیچ دانشآموزی مورد غفلت قرار نگیرد و از آموزشها محروم نشود و لازمه این کار نظارت بر کار معلمان و تشویق آنها به کار جهادی از سوی مدیران مدارس است.
حاجیمیرزایی با توجه به نقش خانوادهها در تعلیم و تربیت دانشآموزان گفت: در این شرایط باید ارتباط مدرسه با خانوادهها بیشازپیش تقویت شود و از ظرفیت خانوادهها بهرهمند شویم. خانوادهها باید در جریان فعالیتهای مدرسه قرار گیرند و این موضوعی است که اکنون شرایطش بیش از پیش فراهم شده است. باید از این فرصت به نحو شایسته ای استفاده کرد.
وی با بیان این که باید همه به تحقق برنامههای مدرسه کمک کنند، اظهار کرد: میتوانیم این سال را به یک سال ماندگار در اذهان عمومی مبدل کنیم. قطعاً این رویداد همه جهان را تحت تأثیر قرار داده است، بیاییم خاطرات شیرینی در این دوران رقم بزنیم تا دانشآموزان در آینده از مدیران و معلمان امروز با عنوان ایثارگران و فداکاران دوران کرونا یاد کنند.
وزیر آموزش و پرورش با یادآوری این که شرایط فعلی پایدار نمیماند و تغییر خواهد کرد پس فرصت را نباید از دست بدهیم، اظهار داشت: پس از هر سختی، آرامشی برقرار خواهد شد. کرونا را باتدبیر و برنامهریزی به یک فرصت طلایی تبدیل کنیم. در این شرایط امکان خلاقیت و نوآوری وجود دارد که نباید بهسادگی از کنار آن گذشت.
حاجیمیرزایی گفت: برای استمرار آموزش در دوران کرونا، با همکاری توانمندترین تیم فنی کشور موفق به طراحی و راهاندازی شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) شدیم. مطمئناً کار در این حجم بزرگ، در حال حاضر با مشکلاتی نیز روبرو است و تنها تدبیر شما است که میتواند به ما در این مسیر کمک کند.
وی ادامه داد: در مدارس، شورای مدرسه را فعال کنید و با دعوت خانوادهها در مورد مسایل آموزشی و پرورشی مربوط به آموزش دانش آموزان در مدرسه تصمیمگیری کنید. ما از طرحها و خلاقیتهای تازه و جدیدی که از مدارس شروع میشود، استقبال خواهیم کرد.
اهدای تبلت به دانشآموزان نیازمند
وزیر آموزش و پرورش گفت: ۱۲۰ هزار تبلت و گوشی هوشمند برای دانشآموزان نیازمند اهدا شد.
حاجیمیرزایی اظهار کرد: تمام توان وزارت آموزشو پرورش و سایر دستگاهها، وزارتخانهها، سازمانهای دولتی، بخش عمومی خصوصاً نهادهای حمایتی و انجمنهای خیریهای و مردمی را به کارخواهیم گرفت تا در جهت تأمین تجهیزات هوشمند و در راستای طرح هدایت (هر دانشآموز یک تبلت و هر تبلت یک مدرسه، یک کلاس) نقش حمایتی خود را ایفا کنیم.
وی افزود: این جریان با محوریت نهادهای حمایتی، خیریهای، انجمنهای مردمی و اقشار مختلف مردم تحقق خواهد یافت و درعینحال تلاش خواهیم کرد تا از تمام ظرفیتهای بخش دولتی و بخش عمومی استفاده کنیم.
حاجیمیرزایی گفت: بهزودی سامانهای راهاندازی خواهد شد که تمام فعالیت استانها در این خصوص ثبت میشود و امکان کمک خیرین و نهادهای حمایتی و مردمی از طریق این سامانه در راستای تقویت آموزش مجازی و دیجیتالی با استفاده از ظرفیت خیرین و اهداکنندگان به شکل مدرسهای، شهرستانی، استانی و ملّی ثبت خواهد شد.