کتاب‌هایی که افراد در سنین نوجوانی به خواندن آن‌ها روی می‌آورند در شکل گیری شخصیت آن‌ها در بزرگسالی بسیار موثر است. بنابراین کتاب‌های مناسب برای نوجوانان، کتاب‌هایی هستند که هم موجب رشد فکری و پرورش خلاقیت آن‌ها شود و هم همسو و هماهنگ با کتاب‌های درسی‌شان باشد. در این مقاله سعی داریم به معرفی برخی از این کتاب‌ها بپردازیم.

در این قسمت از مقاله به معرفی کتاب‌هایی اقدام می‌کنیم که برای سنین نوجوانی نگارش یافته‌اند و نوجوانان با مطالعه آن‌ها، می‌توانند به درکی از محیط پیرامونشان برسند.

۱-چتر تابستان

چتر تابستان عنوان کتابی است که لیزا گرف، آن را نوشته است و نیلوفر نیکزاد کار ترجمه این کتاب به فارسی را انجام داده است. این کتاب برای نوجوانانی که در سنین ۱۰ تا ۱۳ سال و بالاتر هستند کتاب مناسبی است. چتر تابستان سعی دار نوجوانان را با مفهوم مرگ آشنا کند و درباره کنار آمدن با مرگ عزیزان، آن‌ها را راهنمایی کند. این کتاب به نواجوانان نشان می‌دهد که مرگ یکی از اعضای خانواده زندگی را به هم می‌ریزد اما در عین حال می‌خواهد به نوجوانان بیاموزد که زندگی، هنوز ادامه دارد.

۲-پرندگان(مجموعه کتاب شاهد عینی)

این کتاب یک کتاب علمی است که اطلاعات مناسبی را درباره زندگی پرندگان به نوجوانان علاقمند به مطالعه در این زمینه، منتقل می‌کند. دیوید برنی این کتاب را نوشته است و محمدرضا افضلی آن را به فارسی ترجمه کرده است. کتاب پرندگان برای گروه سنی ۱۰ تا ۱۳ سال و حتی نوجوانان سنین بالاتر، بسیار مناسب است. نویسنده این کتاب، خود یک جانورشناس معروف است که در گذشته یک محیط بان بوده است بنابراین می‌تواند اطلاعات مستند و دقیقی را در اختیار نوجوانان و حتی کودکان قرار دهد.

۳-گرم شدن زمین(مجموعه کتاب شاهد عینی)

این کتاب نیز کتابی علمی برای نوجوانانی است که می‌خواهند در مورد زمین و گرم شدن آن، اطلاعاتی مناسب را کسب نمایند. یکی از مزایای این کتاب به کارگیری تصاویر جذاب و تکمیل کننده متن است. جان وودوارد نویسنده این کتاب است و محمد رضا افضلی کار ترجمه این اثر به زبان فارسی را بر عهده داشته است. این کتاب برای نوجوانان سنین ۱۰ تا ۱۳ سال و بالاتر و یا حتی پایین‌تر، مناسب و خواندنی است.

بهترین رمان‌های خارجی برای نوجوانان را بشناسید

۱-مزرعه حیوانات

یکی از بهترین رمان‌های خارجی که برای نوجونان بسیار جذاب است رمان مزرعه حیوانات اثر جورج اورول است. داستان مزرعه حیوانات بدین صورت است که در مقطعی، حیوانات، تصمیم می‌گیرند خودشان مزرعه را اداره کنند و زیر بار ظلم انسان‌ها نروند. پس از بیرون کردن انسان‌ها از مزرعه، خودشان با یکدیگر دچار مسائل و مشکلاتی می‌شوند. این کتاب برای بیان ظلم و تبعیض اجتماعی، نثری روان و جذاب را به کار گرفته است و فضای فانتزی آن برای نوجوانان، دوست داشتنی است.

۲-بابا لنگ دراز

بابالنگ دراز، اثر مشهور جین وبستر آمریکایی است. از این داستان تا کنون انیمیشن‌ها و فیلم‌های بسیاری ساخته شده است و نوجوانان را با قهرمان قصه و داستان‌های او آشنا کرده است. این کتاب برای نوجوانان بسیار خواندنی است.

۳-آرزوهای بزرگ

آرزوهای بزرگ از رمان‌های نویسنده معروف، چارلز دیکنز است. وی نویسنده‌ای بسیار پرکار بود و یکی از رمان‌هایش که برای نوجوانان بسیار جذاب است رمان آرزوهای بزرگ است.

۴-دور دنیا در ۸۰ روز

این کتاب از نوشته‌های ژول ورن برای نوجوانان به شمار می‌آید. دور دنیا در ۸۰ روز، داستان یک مرد انگلیسی را روایت می‌کند که در جریان یک شرط بندی، حاضر می‌شود کل دنیا را در  ۸۰ روز، طی کند و اتفاقات بین این سفر، جریان رمان را پیش می‌برد.

پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان

۱-ارباب حلقه‌ها

یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌هایی که برای رده سنی نوجوانان به رشته تحریر درآمده است کتاب ارباب حلقه‌ها است. این کتاب به سبک خیالپردازی و حماسی نوشته شده است. نویسنده این کتاب، جی آر آر تالکین است. این کتاب در طی این سال‌ها توانسته جایگاه بسیار خوبی را در میان نوجوانان به دست آورد.

۲-شازده کوچولو

کتاب شازده کوچولو از کتاب‌های قابل توجه نوجوانان به شمار می‌رود. سنت اگزوپری در این داستان، به بیان مفاهیمی مانند دوست داشتن و عشق و هستی می‌پردازد و این داستان را از دیدگاه یک کودک که از سیاره‌ای دیگر پا به زمین گذاشته است روایت می‌کند.

۳-جنگی که نجاتم داد

کتاب جنگی که نجاتم داد توسط کیمبرلی بروبیکر بردلی، نوشته شده است و داستان دختری نوجوان را روایت می‌کند که دارای نوعی معلولیت جسمی است. وی در سال‌های آغازین جنگ جهانی دوم، زندگی می‌کند و مادرش، او را به دلیل معلولیت، در خانه زندانی کرده است.

۴-شاهزاده و گدا

این کتاب نیز در زمره کتاب‌های پرفروش در رده سنی نوجوانان به شمار می‌رود. شاهزاده و گدا توسط مارک تواین، نوشته شده است. جریان این کتاب از این قرار است که تام که نام گدا زاده ای است با شاهزاده که نام او ادوارد است در یک روز متولد شده‌اند. روزی تام بنا به دعوت ادوارد به قصر پادشاهی می‌رود و به خواست ادوارد، لباس او را به تن می‌کند و این آغاز یک ماجرا برای این دو نفر است.

ویژگی کتاب‌هایی که نوجوانان به آن‌ها علاقه دارند:

وجود سوژه مورد علاقه نوجوانان در کتاب

نوجوانان مختلف، بسته به سن و ویژگی‌های خود از برخی از موضوعات، استقبال بیشتری به عمل می‌آورند و تعقیب آن موضوعات در کتاب مورد علاقه آن‌ها بسیار تعیین کننده است.

در حقیقت آن‌ها علاقه دارند تا رد و یا نشانی از سوژه‌های مورد علاقه‌شان را در کتاب ببینند تا آن‌ها را ترغیب به مطا لعه آن کتاب کند. از جمله موضوعات و سوژه‌های مورد نظر نوجوانان می‌توان به طرح روابط عاطفی در کتاب، حسادت، اختلاف طبقاتی، رقابت‌های درسی، ورزشی و هنری اشاره کرد.

وجود شخصیت‌های جذاب در کتاب

نوجوانان در این سنین، به دنبال الگو و الگو پذیری هستند. بنابراین از شخصیت‌های واقعی در داستان‌ها استقبال می‌کنند. هم‌چنین آن‌ها علاقه دارند که شخصیت‌ها جذاب، پرانرژی و پر کار باشند. در این میان به قهرمان و ضد قهرمان نیز اهمیتی نمی‌دهند.

بنابراین و با توجه به مطالبی که ذکر شد برای خرید کتاب‌های مناسب برای نوجوانان، باید دقت کافی به کار برده شود. کتاب مناسب برای نوجوانان را می‌توان از سایت خرید کتاب که از جمله این سایت‌ها می‌توان انتشارات پرتقال را نام برد، فراهم نمود.