گروه شهری: پیشنهاد استاندار تهران برای ادامه ساخت و ساز ساختمان‌های اداری استانداری در تپه‌های عباس‌ آباد با واکنش و نگرانی مسئولان محیط زیست، شورای شهر و شهرداری تهران مواجه شده است.

کامران دانشجو هفته گذشته با گلایه از اینکه استانداری تهران مظلوم واقع شده، گفته است:« شورای‌عالی شهرسازی حضور استانداری در تپه‌های عباس آباد را به‌صورت استثنا پذیرفته است اما برخی‌ها مانع حضور استانداری در ساختمان‌هایی که در این تپه‌ها دارد، می‌شوند.»

اما حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران هشدار داد که شورای شهر به هیچ‌وجه چنین استثنایی را نمی‌پذیرد و اجازه تغییر کاربری به اراضی عبا‌س آباد را به هیچ دستگاه و نهادی نمی‌‌دهد.به گفته شکیب اگر استانداری و یا هر نهاد دیگری بخواهد در این محدوده ساخت وسازی داشته باشد باید در قالب طرح جامع تهران انجام بگیرد و درخواست کاربری غیرآنچه به این اراضی داده شده، غیرقانونی بوده و با مخالفت شورای شهر مواجه می‌شود.البته دانشجو یک توضیح را هم برای این امر داده است:«استانداری تهران نسبت به سایر استانداری‌های کشور مظلوم است و وضعیت فضایی آن نسبت به سایر استانداری‌ها و ادارات کل استانی قابل مقایسه نیست و تا به حال به بهانه‌های بی‌جهت، استانداری تهران از ساخت و ساز ساختمان مورد نظر خود در تپه‌های عباس آباد محروم شده است.»

برای چندمین بار است که درخواست‌ها یا تصمیم‌های برخی از دستگاه‌های دولتی برخلاف طرح جامع تهران صورت می‌گیرد. در حالی که با تصویب طرح جامع پایتخت و ابلاغ آن از سوی شهردار از این پس هر گونه تصمیم‌گیری در پایتخت تنها براساس ضوابط این طرح بوده و به گفته شهردار راه هر گونه مدیریت سلیقه‌ای در پایتخت بسته می‌شود.

صدوق رئیس سازمان محیط زیست تهران نیز در گفت‌وگو با همشهری عصر هرگونه ساخت وساز اداری را در این محدوده غیرمجاز دانست و ابراز امیدواری کرد که صحبت‌های استاندار تنها در حدیک پیشنهاد باشد:« هر گونه ساخت‌وساز اداری و تجاری در تهران با توجه به شرایط امروزی پایتخت اشتباه است و سبب می‌شود تا تهران تنها ریه‌های تنفسی خود در این تپه‌ها را هم از دست دهد. امری که سازمان حفاظت محیط زیست به یقین به آن اجازه اجرایی شدن نمی‌دهد.» صدوق هرگونه تغییر کاربری را باعث ورود جمعیتی به تهران دانست که نخستین پیامد آن تخریب محیط زیست است.

ساخت و ساز در اراضی عباس آباد برخلاف طرح تفصیلی وجامع شهر، بدعتی برای عبور از این طرح از سوی نهادهای دولتی خواهد بود که به هشدار شکیب اگر امروز استانداری حتی به‌خود اجازه طرح آن را بدهد، از این پس از سایر مسئولان و حتی شهروندان نمی‌توان توقع رعایت ضوابط این طرح را داشت و باید به‌زودی منتظر پیشنهادهای دیگر برای ساخت وساز در فضاهای دیگر شهر هم بود.

به اعتقاد «حیدرزاده »، مشاور محیط زیست شهردارتهران هم، التزام به طرح جامع و تفصیلی تنها شرط بقای شهر و جلوگیری از هم گسستگی کلانشهری چون تهران است.
به گفته وی طرح جامع و طرح تفصیلی شهر با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری تهیه شده و در کمیته تخصصی استانداری به تصویب رسیده و استانداری آن را تائید کرده است.

 بنابراین هر تصمیمی درباره شهر تهران از جمله تمامی ساخت و سازها باید درچارچوب این طرح انجام شود. وی نادیده گرفتن برنامه‌های تدوین شده در غالب طرح جامع را در اراضی عباس آباد باعث حذف شدن توده فضای سبز این منطقه که نقش پالایشی در هوای شهر دارد عنوان کرد و گفت:«تصمیم دولت برخلاف دیدگاه سال 1370 است که هرگونه کاربری فضای تجاری و مسکونی را در این اراضی ممنوع کرده و ساخت وسازها را تنها درغالب کاربری فرهنگی دانسته است.»حیدرزاده یکی از مهم‌ترین نکات تصویب شده در طرح جامع تهران را حفظ فضای سبز اراضی عباس آباد با کاربری فضای سبز و فرهنگی در غالب باغ فرهنگ و باغ کتاب دانست که باعث افزایش سرانه فضای سبز و فرهنگی در کنار هم می‌شود.

شهر تهران یکی از سبزترین، شهرهای ایران بوده و طی سه، چهاردهه گذشته براثر ساخت و سازهای مداوم بخش بسیار بزرگی از فضای سبز خود را از دست داده و سبب شده تا پایتخت ایران در ردیف شهرهای آلوده جهان قراربگیرد؛ ویژگی‌ای که سبب شده شهردار تهران در دو سال گذشته یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های تهران را بهبود فضای سبز شهر قرار دهد.

مبادا استانداری به فکر کاهش سرانه فضای سبز باشد

 هادی حیدرزاده مشاور شهردار در امور محیط زیست با بیان اینکه پیشنهاد استاندار تهران زنگ خطری برای شهروندان است که مبادا استانداری و به تبع آن سایر مسئولان به‌خود این اجازه را بدهند که از فضای سبز آن ها کم کنند تا به ساختمان‌های خود در شهر بیفزایند، گفت:« تهران با مشکل کاهش سرانه فضای سبز روبه‌رو است و ساخت و ساز استانداری در تپه‌های عباس آباد با کاربری اداری باعث نفوذ ساخت و سازها به بدنه بزرگراه مدرس می‌شود که نتیجه از دست رفتن فضای سبز منطقه است. »

وی تصمیم‌های جدید دولت از جمله ساخت وساز در اراضی عباس آباد را باعث تخریب و تهدید پایتخت دانست و آغازی برای گذر و نادیده گرفتن طرح جامع شهر به‌عنوان یک طرح فرداستی. حیدرزاده وقوع چنین اتفاقی را باعث تنزل تاثیرگذاری طرح جامع شهر به یک عامل تزئینی برای اتاق مدیران دانست. به گفته حیدرزاده شهرداری همچنین مخالفت خود را به شورای شهر اعلام و نسبت به عواقب نادیده انگاشتن طرح جامع پایتخت هشدار داده است. این کارشناس اعتقاد دارد که اگر امروز استاندار بخواهد روی خواسته خود پافشاری کند زمانی زیادی نخواهد گذشت که ساخت وسازها به پارک ملت می‌رسد و یک دفعه یک سازمان دولتی تصمیم می‌گیرد بخشی از ساختمان‌های خود را در دل این پارک بسازد.بنابراین باید تمامی در راستایی انجام بگیرد که قبح چنین اعمالی شکسته نشود.

از سال 70 ساخت و ساز در عباس‌آباد ممنوع است

به گفته حیدرزاده مدیریت تپه‌های عباس‌آباد به‌عهده سازمان نوسازی و به‌سازی شهرداری است:« تاپیش از سال 70 ساخت وسازهای زیادی انجام شد. امروزه ساختمان استانداری، بانک سپه و...از آن سال‌ها باقی‌مانده است، اما در سال70 به این اراضی کاربری فضای سبز و فرهنگی داده شد تا جلوی ساخت و سازهای اداری و تجاری گرفته شود.»
 صدوق رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم هشدار داده که فضای سبز و فضای باز دو کاربری مهم و غیرقابل تغییر تپه‌های عباس آباد است.

رئیس سازمان محیط زیست تهران در عین حال تصمیم‌گیری درباره پیشنهاد دولت برای ساخت وساز در این اراضی را وظیفه کمیسیون ماده پنج دانست و گفت:«سازمان حفاظت از محیط زیست تهران مخالف صریح با هرگونه ساخت و ساز و تغییر کاربری است.»

تصمیم دولت برای ساخت وساز در اراضی عباس آباد که ریه شهر محسوب می‌شود درست در آستانه تلاش سازمان محیط زیست کشور و شهرداری وشورای شهر برای جلوگیری از تخریب پارک ملی سرخه حصار و خجیر تعجب بسیاری رابرانگیخته و افکار عمومی را با این سؤال مواجه کرده که آیا استاندار تهران به‌عنوان یکی از مدافعان حقوق شهروندان، باید به فکر صلاح استانداری باشد یا منافع کلان‌شهروندان؟

عباس آباد، قلب فرهنگی شهر

شهرداری تهران با توجه به پایین بودن سرانه و کمبود فضای فرهنگی در پایتخت،  اعلام کرده که تپه‌های عباس‌آباد را به باغ‌های متعددی تقسیم کرده و با ساخت باغ موزه‌ها با موضوعاتی چون کتاب،  تئاتر و سینما و موسیقی و طرح‌های دیگر فرهنگی،  این تپه‌ها را به قطب فرهنگی تهران تبدیل می‌کند.

نمایشگاه دایمی کتاب،  باغ نمایش تهران،  پارک موزه دفاع مقدس،  کتابخانه ملی و فرهنگستان ایران و مصلی بزرگ شهر تهران که در مجموع با یکدیگر بزرگترین سایت فرهنگی گردشگری کشور را تشکیل خواهند داد،  برخی از طرح‌های تپه‌های عباس آباد هستند.باغ نمایش تهران به مساحت 40 هزار مترمربع به‌عنوان بخشی از طرح باغ‌های فرهنگی تهران با عنوان مجموعه باغ‌های فردوسی نامگذاری شده است،   براساس این طرح ساخت باغ موزه‌ها با موضوعاتی چون کتاب،  تئاتر و سینما و موسیقی و عناصری که فرهنگ را شکل می‌دهند آماده می‌شود. از این ممجموعه دو باغ موزه دفاع مقدس و کتاب که سال گذشته توسط شهردار تهران گلنگ آن به زمین خورده است در دست آماده سازی و ساخت است.