ساختمان کنگره آمریکا که آخرین بار در ۱۸۱۴ اشغال شده بود، پس از ۲۰۷ سال دوباره به تسخیر درآمد و این بار هواداران اوباش رئیس جمهوری مستقر آن را فتح کردند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، آنچه شامگاه چهارشنبه در واشنگتن دی‌سی رخ داد، در تاریخ آمریکا و پیشینه حدود ۲۰۰ ساله کاخ کنگره بی‌سابقه نبود. کپیتال هیل از ۱۸۰۰ محل کنگره ایالات متحده بوده و در این ۲۲۱ سال ماجراهایی چون آتش‌افروزی نیروهای بریتانیایی در ۱۸۱۴، چند مورد بمبگذاری و یک مورد تلاش برای ترور رئیس جمهوری آمریکا در آن رخ داده است.

با این حال، در ۲۰۷ سال گذشته کمتر کسی توانسته شبیه آنچه شامگاه چهارشنبه رخ داد وارد این ساختمان تاریخی و مهم شود. در جنگی که از ۱۸۱۲ شروع شده بود، نیروهای بریتانیایی در ۱۸۱۴ به واشنگتن حمله کردند و ساختمان در حال ساخت کپیتال را به آتش کشیدند. مردم واشنگتن که از حمله انگلیسی‌ها خبردار شده بودند، پا به فرار گذاشتند اما مهاجمان و اشغالگران بسیاری از ساختمان‌های فدرال و کشتی‌ها را سوزاندند.

گرچه آتش به بیشتر بخش‌های کنگره رسید و اسناد و مدارک و مجسمه‌ها و چراغ‌ها را نابود کرد اما استفاده از مواد ضد آتش باعث شد اتاق‌های بیرونی و درونی تا حدودی سالم بمانند. از آن پس، این ساختمان دستخوش دگرگونی‌های اساسی شده و اتفاق‌هایی تلخ در آن رخ داده است؛ از جمله اقدام به ترور رئیس جمهوری اندرو جکسن در یک مراسم تشییع جنازه در ۱۸۳۵ که گلوله در اسلحه گیر کرد و ترور ناکام ماند.

در جریان جنگ جهانی اول، دانشمندی به نام اریک میونتر یک بمب در سالن پذیرش سنا کار گذاشت که نیمه‌شب منفجر شد و تلفات نداشت. او چند سال پیش از بمبگذاری در سنا همسرش را کشته بود و به اتهام تلاش برای کشتن جی‌پی مورگان، بانکدار مشهور دستگیر شد.

در ۱۹۵۴ چند جدایی‌طلب پورتوریکویی با سلاح وارد مجلس نمایندگان شدند و در تیراندازی بی‌هدف چند نفر را مجروح کردند. در مارس ۱۹۷۱ چند نفر از اعضای یک سازمان چپگرا در واکنش به اقدام نظامی در لائوس در ساختمان کنگره بمب گذاشتند و به صدها هزار دلار اسکناس آسیب زدند.

در نوامبر ۱۹۸۳ هم بمبگذاری در اعتراض به دخالت نظامی ارتش آمریکا در گرانادا و لبنان کشته و مجروح نداشت. آخرین مورد حمله به کپیتال هم روز گذشته بود که در آن دست‌کم چهار نفر کشته شدند و ترامپیست‌ها با جاروی ایرانی بخش‌هایی از ساختمان کنگره را اشغال کردند.

برچسب‌ها