به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، غلامعلی ترکی دادستان نظامی تهران دیشب در برنامه تلویزیونی «بدون تعارف» با اشاره به علل بروز سانحه هواپیمای اوکراینی، اظهار کرد: در سقوط هواپیمای اوکراینی به طور قطع مجموع یافته های ما نشان داد که در بروز این سانحه زنجیره ای از خطاهای انسانی مطرح است.
وی تصریح کرد: وقتی این حادثه اتفاق افتاد پس از سه روز ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد که این سانحه بر اثر شلیک پدافند خودی اتفاق افتاد. لذا پرونده برای بررسیهای بیشتر به دادستانی ارجاع شد.
وی اظهار داشت: متاسفانه در این سانحه عملکرد کاربران سامانه پدافندی با خطاهای زیادی مواجه بود. به طوری که به لحاظ دستورالعملهای تاکتیکی فرمانده خودرو رزمی باید هر از گاهی موقعیت خود را جابجا میکرد تا در صحنه رادار اشیای پرنده را در موقعیت های دقیق خود مشاهده کند.
دادستان نظامی تهران گفت: در چنین شرایطی این کاربر در آخرین جابجایی، تنظیم موقعیت خودش را فراموش میکند و به لحاظ پروازی اهداف پرنده را در موقعیت های غیرواقعی مشاهده میکند و این هواپیما را به عنوان یک شیء نزدیکشونده مشاهده می کند و چون در خارج از مسیر پروازی نیز بوده کاربر فکر کرده که حتماً یک هدف متخاصم است و برداشت این بوده که این یک موشک کروز است.
ترکی با بیان اینکه فرمانده این سامانه برخلاف مقررات بر اثر تشخیص اشتباه تصمیم به درگیری و شلیک می گیرد. چون کاربر سمت و جهت شیء پرنده را خلاف مسیر پروازی مشاهده میکند که به جای دور شدن این شیء به طرف او در حال نزدیک شدن است.
وی با اشاره به حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عینالاسد و عدم بستن آسمان کشور، گفت: از آنجا که پیش از بروز این سانحه حمله قطعی به کشور نداشتیم، برای بستن آسمان نیز الزامی نبود. و چون آسمان کشور بسیار گسترده است، مسئولان برای بستن آسمان ایران تکلیفی نداشتند.
دادستان نظامی تهران یادآور شد: در این زمان تدبیر در پایتخت این بوده است که هر هواپیما برای انجام پرواز خود باید از شبکه پدافند کشور مجوز لازم را اخذ می کرد و این پرواز نیز اجازه گرفته بود و از دستورالعملها نیز در این زمینه هیچ گونه تخطی صورت نگرفته بود.
ترکی با بیان اینکه پس از بروز این سانحه علت و چرایی سقوط این هواپیما همواره مطرح بود، افزود: عده ای دلیل سقوط این هواپیما را حمله سابیری، برخی خطای خلبان و نقص در هواپیما و یا انفجار در داخل هواپیما اعلام می کردند، لذا برای روشن شدن مساله لازم بود مکالمات پدافندی پیاده میشد و با توجه به فرضیاتی که وجود داشت در مجموع سه روز وقت صرف شد و این به نظر زمان معقولی بود تا مسایل مختلف مشخص شود.
به گفته دادستان نظامی تهران، پس از مشخص شدن علت این سانحه ستاد کل نیروهای مسلح در اسرع وقت اطلاع رسانی کرد و مجموعه این بررسی ها نشان داد که در این فرآیند خطاهای پدافندی به اثبات رسید و حتی فرماندهان بالادستی که باید بر این مساله نظارت و هدایت و حتی مراقبت میکردند تا این خطا پیش نیاید ما آنها را مسئول شناختیم و هم اکنون جزو مقصرین این پرونده هستند.
ترکی با بیان اینکه برای بررسی دلایل بروز این سانحه هوایی ده ها نفر احضار شدند و همکاری های خوبی در این زمینه با دادستانی شد، گفت: بزودی این پرونده جهت رسیدگی به دادگاه نظامی تقدیم می شود و متهمان این پرونده به دادگاه معرفی خواهند شد و حتی فرماندهان عالی و میانی هم در بین آنها حضور دارند.
دادستان نظامی تهران خاطرنشان کرد: ما در سازمان قضایی نیروهای مسلح به وظیفه خود عمل کردیم و تمام افرادی که مقصر شناخته شدن به دادگاه معرفی خواهند شد.
وی با اشاره به ارسال جعبه سیاه این هواپیما برای پیاده کردن مکالمات خلبان به یکی از کشورهای اروپایی گفت: در روند بررسی جعبه سیاه این هواپیما ذینفعان اعلام میکردند که جعبه سیاه به یکی از کشورهای اروپایی ارسال شود و ما نیز دیدیم که چه بهتر و جعبه سیاه به پاریس ارسال شد و نمایندگان کشورهای آمریکا، کانادا و سایر ذینفعان نیز در زمان پیاده کردن مکالمات خلبان این هواپیما حضور داشتند.
ترکی افزودد: پس از پیاده کردن مکالمات خلبان از جعبه سیاه و تجزیه و تحلیل این مکالمات نشان داد که یافته های جعبه سیاه مغایرتی با یافتههای سازمان هواپیمایی کشوری و کارشناسان صنعت هوایی ندارد.
وی در خصوص تاخیر یکساعته این هواپیما در فرودگاه امام نیز گفت: هواپیمای اوکراینی سوخت مازاد پرواز داشت و چون با افزایش وزن مواجه شده بود، اجبارا بخشی از بارهای این هواپیما و حتی ۸۲ بسته بارگیریشده تخلیه شد و این باعث تاخیر یکساعته پرواز این هواپیمای اوکراینی شده است.
دادستان نظامی تهران اظهارداشت: ستاد کل نیروهای مسلح پس از بررسیهای لازم، ۱۰ نفر را در این مساله مقصر شناخت و حتی با تنبیه انضباطی، برخی از این افراد را تنزل درجه داد و هم اکنون این افراد به دادگاه نظامی معرفی شدهاند.