همشهری آنلاین - سپیده بهکام: معاملات انجام شده روی سهام چادرملو، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری غدیر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موجب شد شاخص بورس روز یکشنبه ۲۳ تیر به مسیر صعودی خود بازگردد.

در جریان دادوستدهای این روز ۲۹۷ دستور خرید برای ۲.۵ میلیون سهم سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به ارزش ۲۲ میلیارد ریال و ۴۰۹ دستور خرید برای ۳.۶۳ میلیون سهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ارزش ۱۸.۶۵ میلیارد ریال صادر شد.

سهام سرمایه‌گذاری غدیر امروز ۱۷۵ طرفدار داشت و این افراد برای خرید ۶.۵۷ میلیون سهم این شرکت به ارزش ۱۸ میلیارد ریال اقدام کردند.

از سوی دیگر امروز هنوز صف فروش تشکیل شده برای سهام فولاد مبارکه اصفهان جمع نشد و  دو هزار و ۷ نفر برای فروش ۵۰.۷ میلیون سهم این شرکت به ارزش ۲۹۹.۶۷ میلیارد ریال انتظار کشیدند.

۲۹۱ نفر هم تعداد ۲.۱۶ میلیون سهم سیمان شرق به ارزش ۱۷.۸ میلیارد ریال را طی مبادلات امروز بورس اوراق بهادار تهران به فروش گذاشتند.

سایپا که دیروز در ردیف‌های نخست جدول تقاضا نمایان شده بود، امروز به جدول عرضه مهاجرت کرد و ۴۲۱ دستور فروش برای بیش از دو میلیون سهم این شرکت به ارزش ۴.۳۷ میلیارد ریال روی میز کارگزاری‌ها قرار گرفت.

معاملات امروز منجر به رشد ۲۴۲ واحدی شاخص بورس (شاخص قیمت و بازده نقدی) شد و این شاخص در پایان معاملات به ۴۸ هزار و ۳۶۴ واحد نزدیک شد.
شاخص قیمت (شاخص کل قیمت سهام) هم امروز با ۵۳.۳۶ واحد افزایش به ۱۲ هزار و ۸۴۴ واحد رسید.

امروز همچنین شاخص بازار اول (شاخص عملکرد تالار اصلی) ۴۷ واحد مثبت خورد و شاخص بازار دوم (شاخص عملکرد تالار فرعی) نیز نزدیک به ۵۶ واحد رشد را در کارنامه خود به ثبت رساند.

امروز در مجموع ۷۱.۵۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۸۶.۷ میلیارد ریال بین فعالان بورس تهران دست به دست شد.