گروه ورزشی: استعفای حسین توکلی پس از مسابقات جوانان جهان در کلمبیا در حالی صورت گرفت که یکی از درخشان‌ترین نتایج وزنه‌برداری جوانان ایران به دست آمده بود.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد پس از اعزام تیم وزنه‌برداری به هر رویداد بین‌المللی، یک استعفا در فدراسیون رخ می‌دهد.

پس از بازگشت تیم ملی وزنه‌برداری از مسابقات قهرمانی آسیا در ژاپن بود که دبیر فدراسیون به دلیل آنچه مشکلات شخصی می‌نامید، ترجیح داد کناره‌گیری کند و حالا حسین توکلی قهرمان وزنه‌برداری المپیک سیدنی در مقام سرمربیگری تیم ملی جوانان بعد از مسابقات کلمبیا با بیان برخی ناگفته‌ها و انتقاد از وضعیت موجود وزنه‌برداری استعفا می‌دهد.

البته حسین توکلی هنوز امیدوار به بازگشت است، آنجایی که می‌گوید: «اگر با شرایطم موافق باشند بازمی‌گردم، در غیر این صورت به همکاری خود با فدراسیون خاتمه خواهم داد.»

به نظر می‌رسد مشکلات به وجود آمده در مسابقات قهرمانی جهان - کلمبیا به اوج خود رسید.در این مسابقات بود که اختلاف‌نظر میان کادرفنی به وجود آمد.

البته در کنار این موضوع، توکلی با طرح فدراسیون درخصوص هدایت جمعی تیم‌ ملی مخالف است: «فدراسیون قصد دارد وزنه‌برداران جوان را به صورت دسته‌جمعی و با حضور 5، 6 نفر هدایت کند که این موضوع را پیش از این هم تا حدود زیادی انجام داده است.

من با این طرح مخالفت کردم و معتقدم باید سرمربی در خصوص شاگردان تصمیم‌گیری کند و فدراسیون با دادن اختیار تام شرایط را به نحوی رقم بزند که مربی بتواند با آزادی عمل کار کرده و آن طور که صلاح می‌داند افراد را هدایت کند، نه اینکه مدام شاهد دخالت افراد باشد.»

گفته های توکلی با چاشنی انتقاد از سیاست‌های فدراسیون وزنه‌برداری به مشاوران افشارزاده هم کشیده می‌شود: «واقعیت این است که در فدراسیون وزنه‌برداری مشاوران خوبی حضور ندارند و این افراد که 8 ماه یک بار هم در فدراسیون و محل برگزاری تمرینات حضور نمی‌یابند، قبل از آغاز مسابقات حضور یافته و سعی می‌کنند نظرات خود را به کرسی بنشانند.

دور از انصاف است که کار را دیگری انجام دهد و تصمیمات را فرد دیگری که پیش از این به هیچ‌وجه به حساب نیامده و جایگاهی در این رشته ندارد، بگیرد.» وی ادامه می‌دهد: «نمی‌خواهم از شخص خاصی اسم ببرم، اما باور کنید تصمیماتی که در برخی از موارد در مورد وزنه‌برداران جوان اتخاذ شد، مناسب نبود.

به عنوان مثال حضور در اردوی آمریکا هیچ سودی برای ما نداشت و من به شخصه با اعزام افراد به کمپ وزنه‌برداری این کشور مخالف بودم. ضمن اینکه قرار بود تیم اسفند سال گذشته به این اردو اعزام شود اما اواخر فروردین و در فاصله کمی تا آغاز مسابقات جهانی نفرات راهی این اردو شدند.

این در حالی است که هوای این منطقه سرد است و در ارتفاع بالایی قرار دارد و همین موضوع باعث افت برخی از وزنه‌برداران شد.»

توکلی در کنار بیان مسائل و دلایل استعفای خود، به تحلیل وزنه‌برداران المپیکی هم می‌‌پردازد:  «در مورد حسین رضازاده باید بگویم که وی سال‌هاست برای ایران افتخار کسب می‌کند و دوران قهرمانی خود را سپری کرده است.

این توقع به جایی نیست که از وی انتظار مدال طلای المپیک داشته باشیم، چراکه هیچکس نمی‌تواند همیشه در اوج بماند، اما با این حال به موفقیت وی امیدوارم و برای درخشش این وزنه‌بردار بزرگ دعا می‌کنم.

بیرانوند نیز وزنه‌بردار خوبی است و رکوردهای مناسبی از خود به جای گذاشته است و می‌تواند در پکن موفق عمل کند. همچنین اصغر ابراهیمی وزنه‌بردار توانایی است و در دسته 94کیلوگرم جایگزین وزنه‌بردار بزرگی چون کورش باقری شده است. او باید تمام سعی خود را به کار بگیرد تا جای باقری را پر کند.»

افشارزاده: توکلی استعفا نداده است

خبر استعفای حسین توکلی، سرمربی تیم وزنه‌برداری جوانان از سوی بهرام افشارزاده رئیس فدراسیون تکذیب شد، اما با این حال به نظر می‌رسد این استعفا واقعی بوده و قهرمان المپیک قصد کناره‌گیری از سمت خود را دارد.

رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در گفت‌وگو با برنا در این مورد می‌گوید: «توکلی به همکاری خود با فدراسیون ادامه خواهد داد و قرار است برنامه‌هایش را طی روزهای آتی در اختیار ما قرار دهد.»

وی افزود: «یکی از اشتباهات سرمربی جوانان این بود که با وزنه‌برداران خیلی راحت بود، به نحوی که جایگاه و حرمت مربی و شاگرد تا حدود زیادی از بین رفته و این موضوع باعث بروز مشکلاتی شده بود.»