اسدالله افلاکی: گرچه هنوز تعداد کارگرانی که طی 4 دهه فعالیت کارخانه ایرانیت تهران، قربانی آلودگی ناشی از تولید آزبست در این کارخانه شده‌اند مشخص نیست، اما آمارهای غیررسمی حاکی از آن است که بیش از 110 کارگر کارخانه بر اثر تولید این ماده مرگ‌زا، جان باخته‌اند.

« فقط شانزده کارگر قربانی تولید آزبست شده‌اند» این آمار را یک مقام آگاه اعلام می‌کند، البته با تاکید بر اینکه نامی از وی ذکر نشود.

در عین حال، یکی از کارکنان کارخانه ایرانیت تهران در گفت‌وگو با همشهری آمار قربانیان را 140 نفر اعلام می‌کند و می‌افزاید: آلودگی این کارخانه که در شهرری، جنب کارخانه سیمان واقع شده به اندازه‌ای است که حتی 2مورد مرگ همسایگان این کارخانه بر اثر آلودگی آزبست تایید شده است.

وی با اشاره به اینکه مدت‌هاست مسئولان محیط زیست و مدیران این کارخانه از تاثیرات ناگوار آزبست روی کارگران باخبرند، افزود: باوجود خطرناک بودن آزبست، کوهی از این مواد در محوطه‌ای سرباز در کنار کارخانه انبار شده است؛

ضمن اینکه مواداولیه برای تولید این ماده کشنده همچنان از بندرعباس و شمال کشور به این کارخانه وارد می‌شود.

آخرین مهلت برای کارخانه

داریوش گل علیزاده، معاون انسانی محیط زیست استان تهران، با تاکید براینکه اداره محیط زیست فقط در برابر مسائل محیطی مسئولیت دارد، به همشهری گفت: اینکه تا کنون آلایندگی ناشی از آزبست چه تعداد قربانی گرفته به محیط‌زیست مربوط نمی‌شود. پاسخ این پرسش را باید از مسئولان بهداشت واداره کل کار و امور اجتماعی جویا شوید ؛

اما آنچه مسلم است آلایندگی ناشی از این کارخانه خطرزاست و زیان آن بر سلامت افراد درگیر با آن کاملا محرز شده است و  به همین دلیل براساس مصوبه شماره 239 مورخ سوم شهریور 1378 شورای‌عالی حفاظت محیط زیست حذف آزبست از این کارخانه و سایر کارخانه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی، 7 سال هم زمان برای آن تعیین شد؛ اما به‌دلیل عمل نکردن به این مصوبه، اداره کل محیط زیست استان تهران، مسئله را از طریق مراجع قضائی پیگیری کرد.

آن طور که گل علیزاده می‌گوید، این کارخانه باید تا فروردین ماه گذشته نسبت به جایگزین یا حذف آزبست اقدام می‌کرد که متأسفانه به هر دلیلی این اقدام عملی نشده و درنهایت 2ماه وقت به کارخانه داده شده که نسبت به حذف یا جایگزینی آزبست اقدام کند.

گل علیزاده با اشاره به اینکه کارخانه ایرانیت تهران فقط یک ماه دیگر فرصت دارد تا آزبست را حذف کند تاکید کرد: با اتمام این فرصت درصورت ادامه تخلف، تعطیلی کارخانه قطعی است.

وی همچنین به تخلف کارخانه تولید لنت ترمز در جاده مخصوص کرج اشاره کرد و گفت: این کارخانه نیز تا یک ماه دیگر موظف به حذف آزبست یا جایگزین آن است که پس از مهلت قانونی از ادامه فعالیت این کارخانه نیز جلو گیری می‌شود.

این گزارش می‌افزاید، پژوهشگران با بررسی 15 ساله پرونده‌های بیماران دریافته‌اند، ماده آزبست از طریق لباس و دیگر وسایل کارگران از محیط کار به داخل خانه منتقل می‌شود و غیراز کارگران که در محل کار با این ماده آلوده می‌شوند، خانواده کارگران را هم آلوده می‌کند.

گفتنی است، آزبست یک ماده عایق حرارتی است که تماس‌های خطرناک با این ماده موجب سرطان پرده صفاقی می‌شود.