کیکاووس زیاری: با پایان فیلم‌برداری «امشب شب مهتابه»، این فیلم وارد مرحله تدوین شد.

   دومین ساخته سینمایی محمد هادی کریمی را حسن ایوبی تدوین می‌کند. مهناز افشار، دانیال عبادی، آرش تاج، امیرحسین آرمان، مهوش افشارپناه، ایمان حضرتی و آرش آب‌پرور، بازیگران این درام خانوادگی هستند. محمود کلاری مدیریت فیلم‌برداری امشب شب مهتابه را به عهده دارد و احسان خواجه‌نوری برای آن موسیقی متن می‌سازد و خواننده ترانه‌های فیلم است. قصه فیلم (که براساس فیلم‌نامه‌ای از خود کریمی است) در باره اختلاف دیدگاه  پدر و پسری است که نقش آنها را تاج و عبادی بازی می‌کنند. این‌جور اختلاف‌ها در هر خانواده‌ای وجود دارد و برای هر کس ممکن است اتفاق بیفتد.

   کریمی که نمی‌خواهد قصه فیلمش به صورت کامل فاش شود، در این باره به دوچرخه می‌گوید: «ریشه این اختلاف به دوران نوجوانی پسر برمی‌گردد و قصه فیلم می‌خواهد بگوید که هم پدر و هم پسر در این باره هم مقصر هستند و هم تا حدودی حق دارند. فیلم این مشکل را  بررسی می کند و قصد دارد نگاهی درست و صادقانه به موضوع داشته باشد. شخصیت پسر جوان فیلم برای حل مشکلات به گذشته‌ها و دوران نوجوانی  برمی‌گردد. فیلم با یک سری فلاش‌بک (نگاه به گذشته) شرایط او را به نمایش می‌گذارد. نقش نوجوانی پسر را آرش آب‌پرور بازی می‌کند. در  حل مشکلات، همسر این جوان هم نقش مهمی دارد. او- با نقش آفرینی مهناز افشار - کمک می‌کند تا مرد جوان بتواند موقعیت خودش را درک و مسائل را حل کند.»


مهناز افشار و آرش تاج در صحنه ای از فیلم - عکس ها از محمد فوقانی

   صحنه‌های فیلم در تهران، شیراز و جاده‌های شمال کشور فیلم‌برداری شده‌ و کریمی عقیده دارد امشب شب مهتابه فیلمی پرمخاطب خواهد بود: «وقتی فیلم‌نامه کامل شد احساس کردم داستان گرم و دل‌چسبی دارد. اختلاف دیدگاه بین نسل‌ها چیزی نیست که مال دیروز و امروز باشد، این یک مشکل همیشگی است. به صورت طبیعی هر نسلی با نسل قبلی خود تفاوت‌هایی دارد. مسئله اصلی رسیدن به  تفاهم است و این چیزی است که قصه فیلم  دنبال می کند.»

کریمی سال قبل اولین فیلم سینمایی‌اش در مقام کارگردان را به نام «غیرمنتظره» روی پرده سینماها داشت. او که کار حرفه‌ای را از اوایل دهه هفتاد با نقدنویسی شروع کرد، سال 1374 با نوشتن فیلم‌نامه‌های «ساغر» و «سیب سرخ حوا» فعالیت سینمایی‌اش را آغاز کرد. در طول این سال‌ها فیلم‌های «الهه زیگورات»، «دختران انتظار»، «شمعی در باد»، «مارال»، «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» و «رخساره» براساس فیلم‌نامه‌های وی ساخته شدند. فیلم‌نامه «انعکاس»، که هم اکنون روی پرده سینماهاست، نیز متعلق به اوست. کریمی مشاور فیلم‌نامه فیلم نوجوانانه «بچه‌های ابدی» هم بوده است.

 او درباره انتخاب نام آشنای امشب شب مهتابه برای فیلمش چنین می‌گوید: «شغل شخصیت اصلی قصه آهنگسازی است. ما ایرانی‌ها تصنیفی قدیمی داریم که بیش از صد سال از عمر آن می‌گذرد. هنوز هم پس از این همه سال، این تصنیف تازه است و مردم آن را زمزمه می‌کنند. شخصیت مرد جوان ما در حال تحقیق درباره جاودانگی این اثر است و می‌خواهد کشف کند چرا این تصنیف تا به امروز تازه و نو مانده است.


دانیال عبادی در امشب شب مهتابه

   این تحقیق به خط اصلی قصه فیلم گره می خورد و به نوعی در ارتباط با آن قرار
 می گیرد. در حقیقت این تحقیق و آن تصنیف نقش مهمی در قصه فیلم و ماجراهای آن دارند و شما وقتی فیلم را ببینید ، متوجه این نکته خواهید شد .»

کریمی با اشاره به این نکته که بخش مهمی از قصه فیلمش اختصاص به نوجوانی شخصیت اصلی دارد و در آن در باره نوجوانان هم صحبت شده، به شوخی می‌گوید: دوچرخه هم در قصه فیلم نقش مهمی دارد، البته منظورم دوچرخه‌ای است که بچه‌ها سوار آن می‌شوند و نه نشریه شما!»