تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۰

مهبد آستانی: «جان درانتائو» با اولین ساخته بلند سینمایی‌اش «آواز بر فراز ابرها» موفقیت‌های بین‌المللی زیادی کسب کرد.

فیلمی که نماینده رسمی کشور اندونزی در رقابت‌های اسکار بهترین فیلم خارجی امسال بود، قبل از نمایش در جشنواره کودک و نوجوان همدان، موفق به دریافت چند جایزه بین‌المللی شده بود. آواز بر فراز ابرها، در همدان جایزه هیأت داوران بخش فیلم‌های آسیایی را از آن خود کرد و هیأت داوران بین‌المللی کودک و نوجوان هم دیپلم افتخار خود را به این فیلم دادند. قصه فیلم در باره تلاش و مبارزه پسری به نام «دیناس» است که در دهکده‌ای کوهستانی زندگی می‌کند. اهالی دهکده هنوز به شکل سنتی و قبیله‌ای زندگی می‌کنند.

فیلم، که براساس یک ماجرای واقعی است، زندگی و تلاش روزانه دیناس را به تصویر می‌کشد. درانتائو در یک گفت‌وگوی اینترنتی در باره فیلمش صحبت می‌کند.

  •    انتخاب فضای روستایی برای فیلم دلیل خاصی داشت؟

   چون قصه براساس یک ماجرای واقعی بود، باید آن را در همان محلی که اتفاق افتاده بود می‌ساختم. فضای دهکده نقش مهمی در قصه و پیشبرد ماجراهای آن دارد. می‌توان گفت این محل (لوکشین) یکی از شخصیت‌های فیلم است و اهمیتی برابر آدم‌ها دارد.

  •    در نگاه اول این محل خیلی زیبا و جذاب به نظر می‌رسد.

   همین‌طور است. ولی من فقط نمی‌خواستم یک مکان زیبا و چشم‌نواز را نمایش بدهم. در پشت این زیبایی طبیعی، شما زندگی سخت مردمی را می‌بینید که در تلاش و کار و کوشش هستند.

  •    چه چیز قصه زندگی این نوجوان توجه شما را جلب کرد؟

   سخت‌کوشی و تلاش برای خلق یک دنیای بهتر. در دنیای سنتی داخل قصه، دیناس می‌خواهد درس بخواند و آموزش ببیند. او می‌داند راه پیشرفت در آن دهکده دور افتاده، کسب علم است.

  •    سفرهای او هم جذاب و تأثیرگذار است.

   این سفرها از یک سو باعث رشد و تکامل او می‌شود و از سوی دیگر منظره‌های بسیار زیبایی را پیش تماشاگران قرار می‌دهد!

جان درانتائو

  •    نوع رویارویی دیناس با موانع هم دیدنی است.

   سعی کردم این رویارویی به گونه‌ای باشد که بچه‌ها آن را به راحتی بپذیرند. او نوجوان است و کارهایش هم باید نوجوانانه باشد. در فیلم مادرش می‌میرد، معلمش منطقه را ترک می کند و خود روستا هم با یک زمین لرزه روبه‌رو می‌شود، این اتفاق‌ها به دیناس یادآوری می‌کند که زندگی چندان هم راحت نیست.

  •    بخش دوم فیلم ارتباط زیادی با بخش اول آن ندارد؛ دلیلش چیست؟

   من این‌طور فکر نمی‌کنم. بخش دوم ادامه منطقی بخش اول است. تبعیض بچه‌های کلاس مدرسه نسبت به دانش‌آموزان دهکده (که دیناس یکی از آنهاست) در ارتباط با حوادث قسمت اول است. مقابله با این تبعیض، بزرگ‌ترین مانعی است که دیناس با آن روبه‌رو می‌شود. بخش دوم فیلم ، به ثمر نشستن رویای دیناس را نمایش می‌دهد.