تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۰

علی کهن‌نسب: سیزدهمین دوره مسابقه‌های جام ملت‌های اروپا به تاریخ پیوست. ولی هنوز هم در رسانه‌ها و مطبوعات به نکته‌های مختلفی از جام ملت‌های اروپا اشاره می‌شود.

از جشن و پایکوبی و استقبال مردم کشورهای اسپانیا، آلمان، روسیه و ترکیه گرفته تا خداحافظی برخی از بازیکنان و یا برکناری مربیانی که عامل اصلی ناکامی و شکست تیم‌های خود در بزرگ‌ترین رویداد فوتبال ملی اروپا شناخته شدند.

   بدون شک اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) بیش از همه باید از برگزاری چنین رقابت‌هایی خوشحال باشد، چرا که برگزاری این رقابت‌ها 700 میلیون یورو سود را عاید یوفا کرد که تاکنون و طی سال‌ها برگزاری این رقابت‌ها بی‌سابقه بوده است.

ژاوی هرناندز، هافبک تیم ملی اسپانیا

   بعد از اتحادیه فوتبال اروپا، اسپانیایی‌ها را این روزها باید خوشحال‌ترین مردم قاره اروپا دانست. تیم ملی اسپانیا بعد از 44 سال توانست بار دیگر قهرمان جام ملت‌های اروپا شود.
«آندره آرشاوین» این روزها مشغول بررسی پیشنهاد تیم‌های بزرگ اروپایی است. البته خیلی از بازیکنان روسیه چنین وضعیتی را تجربه‌ می‌کنند. آنها با نتایج درخشان خود شگفتی‌ساز این رقابت‌ها لقب گرفتند.

   «ژاوی هرناندز» ، هافبک تیم ملی اسپانیا، یورو 2008 را هیچ‌گاه فراموش نخواهد کرد. چه کسی فکر می‌کرد که «ژاوی» در بین همه ستاره‌های جام به‌عنوان بهترین بازیکن جام معرفی شود.

    «لوییس آراگونس»، مربی تیم ملی اسپانیا، که تا قبل از قهرمانی انتقادهای زیادی از او به خاطر  دعوت نکردن از «رائول گونزالز» و نحوه بازی تیم‌ می‌شد، این روزها با قهرمانی در یورو 2008 به یکی از مربیان محبوب دنیا تبدیل شده و در فصل جدید  روی نیمکت باشگاه فنر باغچه ترکیه خواهد نشست.

   البته این یک روی سکه جام ملت‌های اروپا بود؛ چرا که این جام برای هواداران همه تیم‌ها خوشحال کننده نبود و برای برخی از بازیکنان نیز یادآوری اتفاق‌های جام تلخ خواهد بود.
در رأس همه ناکام‌ها باید تیم‌هایی چون فرانسه و یونان را قرار داد. قهرمان جام جهانی 98 و جام ملت‌های اروپا در سال 2000، در همان دور اول به سختی شکست خورد.

تیم ملی فوتبال فرانسه

   «کریم بنزما» ، مهاجم جوان  تیم فرانسه که از او به عنوان یکی از ستاره‌های جام نام برده می‌شد، نمایش ناامیدکننده‌ای داشت. بازی «تیه‌ری هانری» دیگر ستاره تیم فرانسه نیز در بین همه بازیکنان تیم فرانسه که بد بازی کردند، محو شد. گلی که هانری در برابر هلند به ثمر رساند، شاید بی‌اثر‌ترین گل جام بود. «اریک ابیدال»، مدافع فرانسوی‌ها نیز جز خطای پنالتی که در برابر ایتالیا و روی «لوکاتونی» انجام داد، هیچ کار دیگری برای فرانسوی‌ها نکرد.اتریش و سوئیس، به‌عنوان میزبان های جام، هر چند رقابت‌های خوبی را برگزار کردند، ولی میزبان های ناکام جام لقب گرفتند. اتریش با کسب یک تساوی و سوئیس با کسب 3 امتیاز بی‌اثر و نمایشی از جام سیزدهم خداحافظی کردند.

   یونانی‌ها هرچه قدر که به قهرمانی خود در یورو 2004 افتخار کنند، باید خاطرات تلخ جام سیزدهم را هم فراموش کنند که با ارائه بازی‌های ضعیف، ضعیف‌ترین تیم جام لقب گرفتند.البته به این فهرست باید نام تیم ایتالیا و بازیکنانی چون «آدریان موتو» (رومانی)، «ماریوگومز» (آلمان)، «پیترچه» (چک) و «لوکاتونی» مهاجم کم‌اثر تیم ملی ایتالیا را نیز اضافه کرد.