وزیر نفت با اشاره به شکست تحریم‌ها علیه صنعت نفت گفت: صادرات نفت ایران و دسترسی به پول آن در روزهای اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه در حاشیه مراسم افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران گفت: شرکت‌ها با امید زیاد در نمایشگاه حضور دارند و نمایشگاه نمایانگر شکست تحریم‌ها علیه صنعت نفت است زیرا اگر زنده نبود این نمایشگاه کاری از پیش نمی‌برد. شرکت‌های ایرانی تقاضا برای خدمات می‌دهند و می‌توانند کار کنند.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهوری پیشین آمریکا می‌خواست صادرات نفت ایران را به صفر برساند گفت: داغ صفر شدن صادرات را به جگرشان گذاشتیم. تلاش سازندگان و خون رزمندگان برای اعتلای جمهوری اسلامی ارزشی برابر دارد. همه‌گیری کرونا از اسفند سال گذشته امکان بهره‌برداری و تولید نفت و گاز را متوقف کرد اما زندگی مردم باید ادامه پیدا می‌کرد و با توقف تولید نفت و گاز زندگی متوقف می‌شد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه صنعت نفت به سرمایه‌گذاری بیشتر و منابع مالی نیاز دارد، گفت: تا بتوانیم از تمام ظرفیت این مجموعه صیانت می‌کنیم و طرح‌ها را با اتکا به تجهیزات ایرانی پیش می‌بریم‌. در حال حاضر در پروژه‌های بالادستی در خشکی نزدیک ۸۰ درصد تجهیزات از داخل تامین می‌شود و در قراردادها تصریح شده که پیمانکاران حق خرید از خارج ندارند. در بخش‌هایی ضعف داریم که یکی از آنها تامین لوله‌های بدون درز فشار بالا و لوله‌های سی.آر.اس است.

زنگنه وصعیت گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان را مطلوب دانست و ادامه داد: در ماه‌های اول سال آینده گاز منطقه زابل وصل می‌شود. وی یکی از دلایل تعویق در گازرسانی به سیستان و بلوچستان را تمرکز لوله‌سازان برای تامین لوله‌های گوره جاسک عنوان کرد و گفت: ظرفیت لوله‌سازان محدود است و اولویت با گروه جاسک بود. با این حال، گازرسانی داخل شهرها در جریان است و تاخیر جدی ندارد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در جریان تحریم تجربه‌های جدیدی به دست آوردیم، افزود: درباره بازاریابی و انتقال پول در صورت رفع تحریم‌ها در کوتاه‌ترین زمان به شرایط پیش از تحریم می‌رسیم. درباره وضعیت صادرات نفت و رفع تحریم‌ها در دولت جدید آمریکا و ریاست جمهوری جو بایدن هم باید گفت من پیشگو نیستم اما مقام‌های سیاسی ما پیام‌ها را روشن داده‌اند.

زنگنه در پایان گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی برای زمستان سال آینده به برداشت ۱۵ میلیون متر مکعب می‌رسد.