سحر قاسم نژاد: این واقعیت دردناکی است که ما ایرانی‌ها وقتی برای خرید هر نوع کالایی آستین هایمان را بالا می‌زنیم یکراست سراغ مارک‌های خارجی می‌رویم.

به عبارت بهتر چند کلمه به هر زبانی غیراز فارسی که با تکه‌ای کاغذ به جنس مورد نظر سنجاق شده باشد کیفیت آن را بی‌چون وچرا تضمین می‌کند. در این خصوص هم تنها برنج وزعفران وقالی ایرانی این بخت را دارند که کماکان در اولویت خرید قرار بگیرند. به همین دلیل ساده هم هست که اگرفروشنده‌ها بخواهند مرغوبیت اجناس خود رابرای مشتری تضمین کنند یا خریدار به صرافت بیفتد خرید خود را به رخ دیگران بکشد با افتخار می‌گوید: خارجیه!
تا این جا حق با همه تولید کننده‌های ایرانی است که از نامهربانی خریداران نسبت به کالاهای وطنی گله می‌کنند و از کیفیت نازل تولیدات رقیب به‌خصوص کپی‌های برابر اصل چینی حکایت‌ها دارند،اما منصفانه که نگاه کنیم خواهیم دید گناه این فرهنگ نابهنجار را نمی‌توان فله‌ای به پای خریدار نوشت چون در بعضی موارد این دود بی‌تدبیری تولیدکننده است که به چشم همه می‌رود.

این دلیلی است که محمد طحان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی هم برای تشریح عوامل رکود بازار لوازم خانگی به آن اشاره می‌کند هر چند که در ادامه یاد آور می‌شود در این خصوص نمی‌توان از کاهش قدرت خرید مردم هم غافل شد.طحان پوردر گفت‌وگو با همشهری رکود 15 درصدی در بازار لوازم خانگی ایرانی را تایید می‌کند ومی گوید:این کاهش اقبال مردم از لوازم خانگی ایرانی بیشتر از آنکه متاثر از کاهش تعرفه واردات باشد از گرانی محصولات داخلی ناشی می‌شود.

به گفته او قیمت تولیدات ایرانی باتوجه به کیفیت نازل‌تر آنها نسبت به رقبای خارجی گران‌تر است بنابراین خریدار ترجیح می‌دهد با تحمل اختلاف قیمت تقریبا غیرمحسوس، کالای با کیفیت‌تر وارداتی را به خانه ببرد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی می‌افزاید: نمی‌توان از خریدار انتظار داشت محصول ایرانی را درشرایط فعلی به انواع وارداتی ترجیح بدهد. طحان پور در ادامه به صراحت از کاهش تعرفه واردات لوازم خانگی حمایت می‌کند و می‌گوید:حضور رقبای قدرتمند، تولید‌کننده را تشویق می‌کند محصولات با کیفیت بالاتر را روانه بازار کنند.البته او بر این نکته هم تاکید می‌کند:تولید‌کننده داخلی هم زمانی قادر به رقابت خواهد بود که دولت با کاهش تعرفه واردات مواداولیه امکان تولید محصولات با کیفیت با هزینه پایین‌تر را فراهم کند.

طحان پور در ادامه اظهارات خود،‌رئیس خانه صنعت ومعدن را  درباره اشباع بازار توسط کالاهای بنجل وارداتی، رد می‌کند،   می‌گوید: در حال حاضر وجود کالاهای بی‌کیفیت وارداتی نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده چون مردم امروز با آگاهی بیشتر اقدام به خرید محصولات مرغوب از برندهای معتبر می‌کنند بنابراین عرضه اجناس به‌اصطلاح بنجل کاهش پیدا کرده است.

او درخصوص وضعیت بازار لوازم خانگی می‌افزاید:معضل جدی فعلی بازار ورود غیرقانونی تلویزیون‌های ال.سی.دی وکولرگازی از طریق مبادی غرب کشور آن هم در حجم وسیع است.او ادامه می‌دهد:این نوع از کالاهای وارداتی فاقد هرگونه ضمانت هستند ودرصورت بروز مشکل نمایندگی‌ها از پذیرش آنها خودداری می‌کنند،  بنابراین خریدار به اجبارسراغ تعمیرکارهای متفرقه می‌رود که آنها در بسیاری  از موارد هنگام تعمیر قطعات اصلی را از دستگاه جدا می‌کنند.طحان پور درمورد خرید این اجناس قاچاق به مردم هشدار جدی می‌دهد و می‌افزاید:در خرید این اقلام فریب اختلاف قیمت 30 درصد را نخورید. هشدار دیگر رئیس اتحادیه لوازم خانگی درخصوص احتمال 2 نرخی شدن بازار کولر وبخاری است.

او دراین باره می‌گوید:با افزایش قیمت کولر وبخاری فصل تابستان وزمستان آینده بازار این محصولات با 2 گروه از قیمت‌ها مواجه خواهد شد.به گفته رئیس اتحادیه لوازم خانگی همزمان با اعلام قیمت‌های جدید، فروشنده‌ها اجناس سال پیش‌تر را از انبار خارج خواهند کردو برای فروش سریع‌تر و رقابت بیشتر به دست مشتری خواهند رساند.او در پایان تاکید می‌کند:بازار لوازم خانگی داخلی در حال حاضر با مشکل گرانی مواجه است نه معضل گران فروشی.