تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۷

همشهری آنلاین: فقط پس از گذشت چهار ماه، ائتلاف پنج حزبی ایو لوترم (Yves Leterme)، نخست وزیر بلژیک شکست خورد.

شبکه خبری آلمانی «زد د اف» گزارش داد، این دولت نتوانست در مدت زمان تعیین شده بر سر بنیان‌های اصلاحات دولتی به توافق دست یابد.

لوترم استعفای خود را به آلبرت دوم، پادشاه بلژیک تسلیم کرد. اما آنگونه که خبرگزاری بلگا به نقل از بیانیه کاخ پادشاهی بلژیک گزارش داد، وی هنوز این استعفا را نپذیرفته است.

پس زمینه این بحران دعواهایی است که میان فلام‌های هلندی‌زبان و والون‌های فرانسوی‌زبان وجود دارد.

فلام‌ها و والون‌ها: دو ملت در یک سرزمین

بلژیک به سه منطقه تقسیم می‌شود: بروکسل که پایتخت است؛ فلاندر و والون. والون بیش از 16 هزار و 800 کیلومتر مربع زمین و فلاندر 13 هزار و 500 کیلومتر مساحت دارد.

فلام‌های هلندی‌زبان که در شمال این کشور که از نظر اقتصادی قوی است، سکونت دارند، نیمی از جمعیت بلژیک را تشکیل می‌دهند. والون‌ها هم 32 درصد جمعیت بلژیک را در اختیار دارند.

از اواسط قرن 19 دعوایی میان این دو گروه بر سر برابری زبان و فرهنگ هلندی که از 1945 تحت سلطه فرانسوی‌ها قرار داشت، بالا گرفت.

والون: «خانه فقرا»

مرکز اقتصادی و سیاسی بلژیک تا زمان افول تقاضا برای زغال‌سنگ در دهه 1950 میلادی و بحران فولاد، والون بود که امروز به «خانه فقرای این کشور» تبدیل شده است.

ارزیابی‌ها حکایت از آن دارد که سالانه هفت میلیارد یورو از فلامن‌های شمالی به جنوب سرازیر می‌شود.

برای رفع مناقشه میان این دو گروه، این مناطق از 1970 پارلمان‌ها، دولت‌ها و همچنین نظام‌های مالی و مالیاتی خاص خود را دارند.

احزاب بزرگ بلژیک هم به صورت منطقه‌ای تقسیم شده‌اند تا هر یک نماینده والون‌ها و فلام‌ها باشند.