به گزارش همشهری آنلاین، برخی رسانهها مدعی شدهاند اقدام آژانس امنیت دریایی اندونزی در توقیف نفتکش امتی هورس با پرچم ایران به بهانه حمل غیرقانونی فرآوردههای نفتی احتمالا بیارتباط به توقیف نفتکش کرهای در آبهای خلیج فارس نیست. پیشتر اعلام شده بود از ۲۰ ملوان و خدمه روی عرشه نفتکش هانکوک چمی کره جنوبی، دو نفر اهل اندونزی هستند و شاید توقیف نفتکش ایرانی در آبهای آسیای جنوب شرقی ابتکار دولتمردان اندونزیایی برای روشن شدن سرنوشت این دو ملوان باشد.
این در حالی است که امروز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران توقیف نفتکش را اقدامی معمول دانست و از تلاشهای فنی شرکت کشتیرانی و مالک نفتکش برای حل مشکل در کمترین زمان ممکن خبر داد. به گفته سعید خطیبزاده، وزارت امور خارجه ایران و سفارت تهران در جاکارتا هم این مشکل فنی را از نزدیک بررسی و دنبال میکنند و منتظر گرفتن اطلاعات بیشتر از دولت اندونزی درباره دلایل توقیف نفتکش ایرانی هستند.
از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز امروز در تشریح بیشتر ماجرای توقیف نفتکش امتی هورس به نقل از سخنگوی گارد ساحلی اندونزی اعلام کرد یکی از مهمترین دلایل توقیف دو نفتکش ایرانی و پانامایی آلوده کردن آب دریا هنگام انتقال نفت از طرف ایرانی به طرف پانامایی بوده است. به گفته ویسنو پاراماندیتا، ۶۱ نفر از نیروها و ملوانان حاضر روی عرضه هر دو نفتکش در حال حاضر در بازداشت نیروهای امنیتی اندونزی هستند.
هر دو نفتکش ایرانی و پانامایی که گنجایش جابهجا کردن دستکم دو میلیون بشکه نفت دارند، آخرین بار اوایل ماه جاری میلادی (ژانویه) در آبهای سنگاپور ردیابی و دیده شده بودند. مالک ابرنفتکش ایرانی شرکت ملی نفتکش ایران است و به ادعای رویترز، قرار بوده دو میلیون بشکه موجود در مخزن آن در مخزن خالی نفتکش پانامایی تخلیه شود. مالک نفتکش امتی فری یک شرکت چینی به نام شانگهای فیوچر است.
تلاش برای یافتن نشانی از دفتر شرکت شانگهای فیوچر به یک شرکت دیگر به نام شانگهای چنگدا رسیده اما کسی در این دو شرکت پاسخگوی ماجرا نبوده است. امتی هورس همان ابرنفتکشی است که چند ماه پیش ۲.۱ میلیون بشکه نفت و فرآوردههای نفتی را از ایران تا ونزوئلا برد و سالم به مقصد رساند.