شمار موارد عفونت با کروناویروس در آمریکا برای نخستین بار در روز یکشنبه از ۲۵ میلیون مورد گذشت.

به گزارش همشهری آنلاین این عدد که بر حسب ارقام‌ گردآوری شده بوسیله خبرگزاری رویترز است، در حالی اعلام می‌شود که ایالت‌های آمریکا توزیع واکسن را شتاب بخشیده‌اند و شمار بیشتری از موارد عفونت با سویه واگیرتر ویروس کرونا در آمریکا و سایر کشورهای جهان یافت می‌شود.

داده‌های مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا که روز یکشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد ایالت‌های کم‌جمعیت آمریکا مانند داکوتای شمالی و ویرجینای غربی در آمریکا بیش از ۸۳ درصد از دوزهای واکسن تخصیص‌داده شده به آنها را به مردم تزریق کرده‌اند.

آمریکا تا به حال دست کم ۲۱.۸ میلیون دوز واکسن‌های کووید را به حدود ۶ درصد جمعیتش تزریق کرده است. دو واکسن کرونای شرکت‌های فایزر و مدرنا که در آمریکا تصویب شده‌اند، برای ایجاد ایمنی نیاز به دو تزریق با فاصله چند هفته دارند.

ایالت کم‌جمعیت آلاسکا در شمال غرب آمریکا از لحاظ تجویز واکسن با واکسینه کردن ۱۳ درصد جمعیتش در رده اول و ایالت ویرجینیای غربی در جنوب شرق آمریکا با واکسینه کردن ۱۱ درصد جمعیت در رده دوم در این کشور قرار دارد.

شتاب افزایش شمار عفونت‌های جدید کرونا در آمریکا که پس از تعطیلات عید شکرگزاری و تعطیلات انتهای سال اوج گرفته بود، به طوری که ۲۵ درصد کل موارد کووید-۱۹ در این کشور در ۳۰ روز گذشته ثبت شده بود، در حال آهسته شدن است.

تجزیه‌وتحلیل داده‌های رویترز نشان می‌دهد که ۲۰۰ روز طول کشید تا شمار موارد کرونا در آمریکا به ۲۰۰ میلون مورد برسد:۹۳ روز برای رسیدن از ۵ میلیون به ۱۰ میلیون، ۳۱ روز برای رسیدن از ۱۰ به ۱۵ میلیون، ۲۵ روز برای رسیدن از ۱۵ میلیون به ۲۰ میلیون و ۲۴ روز برای رسیدن از ۲۰ میلیون به ۲۵ میلیون.

شمار مرگ‌های ناشی از کووید نیز در آمریکا در سال میلادی جدید ۲۰۲۱ اوج گرفته است، به طوری که در ۲۵ روز اول ماه ژانویه بیش از ۷۰۰۰۰ نفر به علت کرونا درگذشته‌اند و شمار تلفات را به بیش از ۴۱۷۰۰۰ مورد رسانده‌اند. پیش بینی می‌شود تا ماه بعدی فوریه رقم تلفات از مرز نیم میلیون بگذرد.

شمار موار بیماران بستری به علت کرونا در آمریکا در ۱۰ روز گذشته کاهش یافته است و در پنجشنبه گذشته برای نخستین بار از هنگام ۲۷ دسامبر (۷ دی) به زیر ۱۲۰۰۰۰ مورد رسید. اما برخی از مقامات بهداشتی در آمریکا نگران هستند که واکسن‌های فعلی نتوانند بر ضد گونه جدید واگیرتر آفریقای جنوبی کروناویروس موثر باشند.