پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار موفق به تولید و عرضه مکمل بهبود سندروم متابولیک بر پایه گیاه زرشک با نام تجاری (گلوکوبر) شدند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از صداوسیما، مدیر گروه داروسازی سنتی دانشکده داروسازی مشهد گفت: سندروم متابولیک شامل مجموعه‌ای از اختلالات شامل فشارخون بالا، قند خون بالا، چربی بالای دور کمر و سطوح غیرطبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید، به شکل پیش رونده‌ای در حال شیوع است. تغییر سبک زندگی سالم، تحرک کافی نداشتن، مصرف دخانیات، چربی، قند و نمک زیاد، فست فود، نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های غیرطبیعی و استرس زنگ خطری است که با افزایش شاخص چاقی و ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و دیابت، موید بحرانی گسترده در سال‌های آتی نظام سلامت است.

دکتر احمد امامی تصریح کرد: گیاه زرشک ( Berberis vulgaris) از دیرباز در طب سنتی و فولکلور برای درمان بیماری‌های گوناگون کبدی و گوارشی مورد استفاده قرار می‌گرفته و طبق شواهد متعدد در طب مدرن، عصاره‌ ریشه و ساقه‌ این گیاه، آثار مفید و ارزشمندی در بهبود شاخص‌های سندرم متابولیک داشته است. کپسول گلوکوبر یک فرآورده طبیعی حاوی عصاره تغلیظ شده ریشه و ساقه گیاه زرشک بوده و با داشتن مواد موثر متعدد از جمله ترکیب آلکالوئیدی بربرین، از طریق مکانیسم‌های مختلف به کنترل و بهبود این شرایط خطرآفرین کمک می‌کند.

کامران شورگشتی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فضل دارو هم در خصوص روند تولید فراورده دارویی گلوگوبر ۳۰۰ گفت: این محصول پس از طی مراحل قانونی و دریافت مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو در آذرماه امسال، برای نخستین بار تولید و به بازار دارویی کشور عرضه شده است. کنترل اضافه وزن و چاقی، کاهش مقاومت به انسولین، کنترل قندخون، کنترل و پایش چربی و فشارخون، سم‌زدایی و تقویت عملکرد کبد در عارضه کبد چرب غیرالکلی از دیگر ویژگی‌های فراورده تولیدی این دارو است.