گروه سیاسی: وزیر امور خارجه از سفری را به مقصد کشورهای عمان، سوریه و ترکیه آغاز کرد

سید مرتضی رحیمی، سفیر ایران در عمان در گفت‌وگو با همشهری خبر داد که منوچهر متکی پس از ورود به فرودگاه مسقط مورد استقبال یوسف بن‌ علوی، وزیر مسئول در امور خارجی عمان قرار گرفت و پس از آن نیز گفت‌وگوهایی را با مقام‌های عمانی انجام داد.

متکی، آخرین‌بار در بهمن‌ماه سال گذشته به عمان رفته بود. یک ماه پیش‌ از آن (دی 86) نیز بن‌ علوی، همتای عمانی وی برای گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی به تهران آمده بود.

وزیر امور خارجه همچنین امروز با ترک مسقط، عازم سوریه می‌شود تا با مقام‌های این کشور نیز درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای به گفت‌وگو بپردازد.

وی که فروردین‌ماه گذشته نیز به دمشق رفته بود، در این سفر با بشار اسد، رئیس‌جمهوری و ولید‌ المعلم، همتای سوری خود دیدار می‌کند.

پیگیری میانجیگری ترکیه

متکی در سومین ایستگاه این سفر دوره‌ای خود هم، فردا (جمعه) راهی ترکیه خواهد شد.
علی باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌تی‌وی، هدف از سفر متکی به آنکارا را پیگیری موضوع میانجیگری ترکیه بین‌ ایران و غرب برای پایان دادن به مناقشه‌های هسته‌ای عنوان کرد.

به گزارش مهر، بابا‌جان گفت‌: در حال حاضر شکاف عمیقی میان ایران و غرب درباره موضوع هسته‌‌ای وجود دارد و گفت‌وگو روشی است که می‌توان با استفاده از آن میان دو طرف پل زد.

وزیر امور خارجه ترکیه قرار است امروز با استفان هادلی، مشاور امنیت ملی آمریکا در آنکارا دیدار کند. وی با اشاره به این دیدار گفت: برنامه هسته‌ای ایران از مهم‌ترین محورهای مذاکره من با هادلی خواهد بود.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه 15 تیر ماه تصریح کرده بود که ترکیه ممکن است میانجیگری گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران را به‌زودی بر عهده گیرد. 

وزارت امور خارجه، یکی دیگر از اهداف سفر وزیر امور خارجه به عمان، سوریه و ترکیه را رایزنی و مشورت با مقام‌های این کشورها در مورد مفاد دستور کار اجلاس آتی وزیران امور خارجه جنبش غیرمتعهدها در تهران عنوان کرد