وزیر امور خارجه آمریکا بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای را به تن دادن دوباره ایران به محدودیت‌های برجامی و نشستن دوباره سر میز مذاکره مشروط کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، آنتونی بلینکن در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود پس از ورود به کاخ سفید که اختصاصی با شبکه ان‌بی‌سی انجام شد، درباره چالش‌های مهم آمریکا در حوزه سیاست خارجی شفاف‌سازی کرد؛ از مساله توافق هسته‌ای ایران که دانلد ترامپ یک‌جانبه از آن خارج شد تا احتمال اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه و کره شمالی و رویارویی با چین.

وزیر امور خارجه دولت جو بایدن در پاسخ به پرسش‌های آندریا میچل از شبکه ان‌بی‌سی نیوز درباره سیاست آمریکا در قبال ایران گفت: «تهران فقط چند ماه با دست یافتن به مواد سازنده بمب اتم فاصله دارد و اگر همچنان محدودیت‌های موجود در توافق هسته‌ای را نادیده بگیرد، این زمان به چند هفته کاهش می‌یابد.»

بلینکن با تاکید بر تمایل آمریکا به بازگشتن به برجام افزود: «اگر ایران به توافق هسته‌ای بازگردد و سپس برای رسیدن به یک توافق طولانی‌تر و سختگیرانه‌تر درباره موضوع‌های دیگر با آمریکا و متحدان و شرکایش همکاری کند، ایالات متحده هم به برجام برمی‌گردد.»

وزیر امور خارجه آمریکا به این پرسش که آیا توافق جدید شامل آزاد شدن آمریکایی‌های زندانی در ایران هم می‌شود یا نه، پاسخ روشن نداد اما تاکید کرد: «فارغ از اینکه توافقی باشد یا نه، آمریکایی‌ها باید آزاد شوند. ما می‌خواهیم مطمئن شویم آن‌ها دیر یا زود به خانه بازمی‌گردند.»

بلینکن در حالی بار دیگر به موضوع «رسیدن به یک توافق گسترده‌تر و طولانی‌تر» اشاره کرد که مسئولان ارشد دولت ایران بارها بر مذاکره‌ناپذیر بودن مفاد برجام تاکید کرده‌اند. ضمن اینکه قرار است امروز بایدن با حضور در وزارت امور خارجه از سیاست‌های خارجی آمریکا رونمایی کند.