تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳

کایا کالاس (Kaja Kallas‌) در سال ۱۹۷۹ در شهر تالین مرکز استونی بدنیا آمد. وی هم اکنون نخست وزیر این کشور است.

به گزارش همشهری آنلاین،  کایا کالاس در ۱۸ ژوئن ۱۹۷۷در تالین متولد شد. وی دختر سیم کالاس نخست‌وزیر اسبق  استونی است. در هنگام تصرف استونی توسط ارتش سرخ، مادر کایا، که در آن زمان  نوزادی۶ ماهه بود،  با مادر و مادربزرگش با یک ماشین گاوداری به سیبری تبعید شدند و تا ۱۰ سالگی در آنجا زندگی می‌کرد. پدربزرگ کالاس، ادوارد آلور یکی از بنیانگذاران جمهوری استونی در ۲۴ فوریه ۱۹۱۸ و اولین رئیس پلیس استونی از ۱۹۱۸ تا ۲۴ مه ۱۹۱۹ بود.

کالاس در سال ۱۹۹۹ با اخذ مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه تارتو فارغ‌التحصیل شد. وی از سال ۲۰۰۷ در مدرسه بازرگانی استونی تحصیل می‌کرد و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار را در رشته اقتصاد در ۲۰۱۰ دریافت کرد.  وی متأهل و دارای سه فرزند است.  علاوه بر زبان استونیایی، وی به زبانهای انگلیسی، روسی و فرانسوی مسلط است.

در ۲۰۱۰، کالاس به حزب اصلاحات استونی پیوست. او با کسب ۷۱۵۷ رأی در ۲۰۱۱ در انتخابات حوزه انتخابیه شهرستان هاریو و شهرستان رپلا کاندیدای مجلس استونی (ریگیکوگو) شد. وی عضو پارلمان دوازدهم استونی بود و از ۲۰۱۱تا ۲۰۱۴ریاست کمیته امور اقتصادی پارلمان را بر عهده داشت.

 او از سال ۲۰۱۸ رهبر حزب اصلاحات استونی شد و همچنین در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ عضو مجلس استونی بوده‌است.

کالاس از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به عنوان نماینده پارلمان اروپا خدمت کرد و نمایندگی اتحاد لیبرال‌ها و دموکرات‌های اروپا را برعهده داشت. وی وکیل است و در زمان عضویتش در پارلمان اروپا نماینده استونی و وکیل ویژه در امور قانون رقابت اروپا و استونی بود. با انتخاب کالاس، استونی در سطح رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر از سوی زنان اداره می‌شود. کرستی کالیولاید در سمت رئیس‌جمهوری استونی مشغول فعالیت است.

حزب اصلاحات با ائتلاف با حزب چپ‌گرای مرکز برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیدند و دولت کالاس جانشین کابینه یوری راتاس شد که به اتهام دست داشتن در فساد مالی استعفای خود را اعلام کرده بود.