طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، ۲۱هزار و ۷۰۰ معلم خرید خدمت در کل کشور تدریس می‌کنند که بیشتر آنها در شهرستان‌ها و مناطق روستایی حضور دارند. مشکل این معلمان در دی‌ماه امسال به‌شدت وخیم شد تا جایی که برخی از نمایندگان مجلس خواهان توضیح وزیر آموزش و پرورش شدند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش سیزدهم بهمن امسال در قالب خبری خوش به همشهری گفت که حقوق معلمان خرید خدمتی که بین ۷۰۰هزار تا یک‌میلیون‌و۳۰۰هزار تومان است، به ۲میلیون‌و۳۰۰هزار تومان افزایش خواهد یافت و آنها براساس قرارداد جدید که هنوز زمان اجرای آن مشخص نیست، مشمول حداقل حقوق قانون وزارت کار می‌شوند.

البته بلافاصله این نکته را هم اضافه کرد که «دریافتی آنها پس از کم کردن کسورات قانونی خواهد بود.» همین خبر کوتاه نشان می‌دهد که معلمان خرید خدماتی و حق‌التدریس‌ها در چه وضعیتی به‌ سر می‌برند و حال و روزشان چگونه است.

البته مسئله معلمان حق‌التدریس، خرید خدمات آموزشی و حتی نهضت‌یاران سوادآموزی فقط رعایت نشدن قوانین مربوط به وزارت کار و تامین اجتماعی در مورد آنها نیست، بلکه این گروه از ۲ مسئله دیگر هم رنج می‌برند. 

اول این‌که همان حقوق حداقلی که وزارت آموزش و پرورش به آنها تعهد داده دیر پرداخت می‌شود کما این‌که حقوق مربوط به بهمن و اسفند سال۹۸ به‌تازگی برایشان واریز شده و دوم این‌که از همان حقوق ناچیز هم مبالغی کسر شده که آنها را بیشتر ناراحت و ناامید کرده و باعث اعتراضات گسترده شده است. اعتراضاتی که تا ساختمان اصلی وزارت آموزش و پرورش در خیابان سپهبد قرنی تهران و مجلس شورای اسلامی هم رسیده و مسئولان هر دو نهاد در جریان آن هستند.

گلایه‌های معلمان خرید خدمتی از تبعیض آشکار و مشکلاتشان را در مدارس در روزنامه همشهری بخوانید.