یک بررسی جدید نشان می‌دهد کروناویروس جدید مستقیما لوزالعمده را هدف قرار می‌دهد و باعث عفونت و آسیب دیدن سلول‌های تولیدکننده انسولین در آن می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این یافته‌ها ممکن است توضیح دهد چرا قند خون در بسیاری از بیماران کووید-۱۹ بالا می‌رود و چرا گزارش‌هایی درباره ایجاد دیابت به دنبال با عفونت با این ویروس داده شده است.

لوزالمعده در بدن دو کار انجام می‌دهد: تولید آنزیم‌هایی که برای گوارش غذاها مهم هستند و دیگری تولید و آزادی هورمون‌های انسولین و گلوکاگون که در تنظیم میزان قند خون نقش دارند.

پژوهشگران در این مقاله که روز چهارشنبه در ژورنال «نیچر متابولیسم» منتشر شد، گزارش می‌دهند بر اساس بررسی‌های آزمایشی و کالبدشکافی کروناویروس سلول‌ههای لوزالعمده دخیل در فراینده‌ها را دچار عفونت می‌کند و شکلشان را تغییر می‌دهد، ژن‌هایشان را مختل می‌کنند و از کارشان می‌اندازد.

این پژوهشگران می‌گویند که داده‌های جدید «بیانگر این است که لوزالمعده انسان هدف عفونت سارس-کوو-۲ (کروناویروس جدید) قرار می‌گیرد و عفونت سلول‌های بتا (مولد انسولین) می‌تواند در اختلال متابولیک یا سوخت‌وساز مشاهده شده در بیماران کووید-۱۹ نقش داشته باشد.