بسیاری از خانم ها بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف خرید لباس زنانه و محصولات مرتبط با مد میکنند، برخی همواره به دنبال جدیدترین ترندهای روز دنیا هستند و برخی زمان زیادی برای خلق استایل خود صرف میکنند و دنیای مد پیچیدگیها و زیبایی های خاص خود را دارد. این صنعت علاوه بر اشتغالزایی، قدرت ایجاد ارزشافزودهی قابل توجهی دارد، پتانسیل بسیاری در آن برای دستیابی به موفقیت وجود دارد.
طبق اسناد تاریخی در تمدن باستانی ایران، پوشاک و مد اهمیت زیادی داشته و دارد، میتوان ادعا کرد که اجداد ما از پیشگامان این صنعت بودهاند، تفاوتهای فرهنگی و آیینی در اقوام ایرانی و تلفیق آن با زیبایی و رنگ موضوعات قابلی توجهی برای الهامبخشی این صنعت است که گاهی نادیده گرفته میشود. در طراحیهای بینالمللی طراحان گاهی نقشهایی از فرهنگ ما موج میزند اما شاید مخاطبان آنها اطلاعات کافی ازخاستگاه این طرحها نداشته باشند. این طرحها چه تولید داخلی باشند چه خارجی با استقبال نسل جوان ایرانی و اطرافیان آنها در ایران و آن سوی مرزها مواجه شده و روز بهروز در حال افزایش است.
اگر چه قوانین و مقررات پوشش و تنوع فرهنگ در ایران، طراحی، تولید و عرضه پوشاک در این بازار با سایر کشورها تفاوتهایی دارد، اما نگاهی به تغییرات در دورانهای خاص و بررسی رفتار مشتریان ایران نشان میدهد که هرگز فاصلهی زیادی با ترندهای جهانی نداشتهایم هرچند معتقدم این قابلیت همیشه برای ما وجود داشته که از پیشتازان و تاثیرگذاران این حوزه باشیم.
رویدادهای خصوصی و عمومی با محدویتهایی، متفاوت از سایر نقاط جهان در ایران برگزار میشود، فقدان کتواک و رویدادهای خاص و عجیب عرضه پوشاک در شکلی که در دنیای این صنعت رایج است فضای خودنمایی برندها را محدود کرده است، هرچند در سالهای اخیر تلاش بسیاری برای رفع این مشکلات انجام شده و رویدادهای خصوصی و عمومی با چارچوبها و محدودیتهای معینی برگزار میشوند که هنوز با دنیای بینالمللی فاصله زیادی دارد. البته این محدودیتها و تلفیق آن با ترندهای روز جهان گاهی باعث خلق طراحیهایی جدید و متناسب با جامعه شده است. این تحولات مورد توجه جامعه بینالمللی فعال در زمینه مد و فشن قرارگرفته است اما هنوز راه زیادی برای پیمودن دارد. صنعت پوشاک داخلی توانمندیهای بالایی دارد، اما بالا بودن هزینههای تولید و مواد اولیه، محدودیتهای بینالمللی و مشکلات تعامل پولی با سایر کشورها، شناخت کم جامعه بینالمللی از این توانمندیها و نبود حمایت کافی از این صنعت راه را کمی دشوار کرده است اما فعالان این حوزه همواره در حال تلاش برای بهبود آن هستند.
در سالهای اخیر محدودیتها و قوانین بینالمللی کسبوکارهای ایرانی را تحت تاثیر قرارداده است، بازارهای داخلی پوشاک در سالهای گذشته بر اثر تحریمهای اقتصادی و تجاری آسیبهای فراوانی دیدهاند، .همین تحریمها باعث شده راه ورود پوشاک خارجی بسته شود و مخاطبان ایرانی این دسته از پوشاک ناامید از دسترسی به پوشاک مورد نظرشان در جستجوی راههایی برای حل این مشکل باشند.
دسترسی به محصولات بینالمللی تنها با قاچاق کالا ممکن است، نبود اطمینان از اصالت کالای در دسترس و نوسانات قیمتی باعث کلافگی مخاطبان شده و نبود ارتباط مستقیم مخاطبان و تولیدکنندگان ایرانی با بازار بینالمللی، شرایط رقابتی بازار را به مخاطره میاندازد. اما برخی از تولیدکنندگان داخلی برای کاهش این آسیبها با رصد این بازار به دنبال رقابت دورادور با برندهای مطرح جهانی هستند و به افزایش کیفیت محصولات و تنوع در طراحی میپردازند.
مشتریان آگاه، به دنبال کیفیت متناسب با قیمت، دریافت خدمات مناسب و محصولات به روز و کارآمد هستند. نیاز آنها در جامعه با وجود تمام محدودیتها، با ترندهای جهانی تغییر میکند. گاهی برندهای داخلی پاسخگوی این نیازها نیستند البته کمی حس بیاعتمادی هم در بین مشتریان وجود دارد، مشکلات برندسازی و عدم آگاهی از برندهای خوب داخلی بین مخاطبان از مشکلات این حوزه است ولی در سالهای اخیر با تلاش تولیدکنندگان داخلی و پیشرفت قابل ملاحظه این صنعت، استفاده از فضای رسانههای اجتماعی، تعامل خوبی بین مشتریان با برندهای مرغوب ایرانی بوجود آورده که قابل مشاهده است.
با افزایش تقاضا در جامعه، تعداد زیادی از خردهفروشان لباسهای سفارشی و دست دوز با تولیدات محدود کار خود را شروع کردهاند و این فعالیت در این حوزه روز بهروز در حال افزایش است و زنان فعال در جامعه پیشتازان آن هستند . این خردهفروشان گاهی مزون خصوصی دارند، در یک گالری گرد هم جمع شدهاند یا تنها در رسانههای اجتماعی فعالیت میکنند. این فعالان تاثیر بسزایی در استایل مخاطبان خود دارند اما با وجود مزایایی که دارند، به سختی میتوانند در سطح بینالمللی حضور داشته و پاسخگوی تمام نیازهای جامعه باشند. اما مجموعههای عظیم میتوانند با توانایی تولیدات انبوه با بکارگیری مهارتهای این طراحان به درخشش محصولات آنها در سطح بینالمللی کمک کنند. در همین راستا برند ایرانی برنس نخستین شتابدهنده صنعت مد کشور است که با تکیه بر شناخت دقیق از بازارهای بینالمللی یکی از حامیان اصلی طراحان داخلی و تولیدکنندگان پوشاک کشور شناخته شده و با یک پلتفرم تخصصی برای تامین، عرضه و صادرات پوشاک ایرانی و تامین نیازهای مد و فشن گروه مصرف خود تلاش میکند.
فعالانی مانند گروه تولیدی برنس با تکیه بر تامین نیاز مخاطبان خوشپوش ایرانی که تا پیش از این مشتری تولیدات خارجی بودهاند وارد صنعت تولید پوشاک شده و قصد دارند گامهای بلندتری برداشته و به سهم گرفتن از بازارهای جهانی میاندیشند. این برند از شرکتهای زیرمجموعهی ستیا است و از سال ۱۳۹۷به صورت تخصصی در حوزه طراحی، تولید و عرضه پوشاک زنانه برنس و محصولات مرتبط با آن با امکان خرید حضوری و آنلاین فعالیت میکند و در تلاش است تا بازارهای بینالمللی را بدست آورد.
تلاشهای گروه برنس تا کنون نتایج مثبت چشمگیری داشته و توانسته در میان مخاطبان بازار پوشاک مرغوب جایگاه خوبی به دست آورد.
برندهای داخلی میتوانند با تلاش و آگاهی جایگاه خوبی در بازار داخلی و خارجی داشته باشند اما این مهم نیاز به شناخت کافی از مخاطبان و تعامل با آنها دارد. برندها نیز باید به تولیدات باکیفیت ادامهدهند، تنوع محصولات را افزایش دهند و در راستای ایجاد آگاهی از تواناییهای خود در ذهن مخاطبان داخلی و خارجی تلاش کنند.
پوشاک برنس در این مهم از پیشتازان است، کیفیت خوبی متناسب با قیمت دارد، خدمات به روز ارائه میدهد، رفتار آن با مخاطبان مناسب است و علاوه بر درخشش در بخش تک فروشی توانسته در بخش فروش عمده نیز توجه بازار را جلب کند. حضور محصولات این گروه تولیدی در شهرهای مختلف کشور و حضور در رویدادهای بین المللی و تعامل خوبی که با برندهای جهانی دارد موید جایگاه مناسب محصولات برنس در میان رقباست و میتواند جایگاه مناسبی در بازار بینالمللی داشته باشد.
به هر حال موفقیت در این صنعت پربازده، نیاز به تفکر راهبردی، خلاقیت و حمایت دارد. فعالان داخلی نیاز به خودنمایی بیشتر در حوزه بینالمللی دارند و اگر فضای رقابتی از آن گرفته شود مانند بسیاری از صنایع به روز بودن خود را از دست میدهد و تلاش در بهتر شدن خود را از دست میدهد و کمکم رو به افول خواهد بود. حمایت از پیشتازان این حوزه و کمک به رشد روزافزون آنها به چرخیدن چرخه اقتصاد داخلی کمک بسزایی میکند. امیدواریم نام برندهای ایرانی در جامعه جهانی بدرخشد و مخاطبان داخلی از استفاده از آنها لذت ببرند.